کد خبر: 470078
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۷ ۱۳:۴۳:۰۰
| |

عربستان از نظر آزادی بیان مردود شد

سازمان بین المللی «فریدوم» وضعیت دموکراسی در کشورهای سراسر جهان را بر اساس 25 شاخص مورد بررسی قرار داده که در میان کشورهای عربی عربستان سعودی در سایه سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم آل سعود و عدم وجود یک نظام دموکراتیک در آن، وضعیت مطلوبی از نظر آزادی بیان و دموکراسی ندارد.

عربستان از نظر آزادی بیان مردود شد
کد خبر: 470078
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۷ ۱۳:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| بر اساس گزارش یک سازمان بین‌المللی طبق 25 شاخص، عربستان سعودی در میان کشورهای عربی از نظر آزادی بیان رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.


به گزارش تسنیم به نقل از سعودی لیکس، سازمان بین المللی «فریدوم» وضعیت دموکراسی در کشورهای سراسر جهان را بر اساس 25 شاخص مورد بررسی قرار داده که در میان کشورهای عربی عربستان سعودی در سایه سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم آل سعود و عدم وجود یک نظام دموکراتیک در آن، وضعیت مطلوبی از نظر آزادی بیان و دموکراسی ندارد.

این سازمان که کار خود را از سال 1941 آغاز کرده کشورها را طبق 25 شاخص از نظر دموکراسی و آزادی بیان به سه دسته آزاد، آزادی جزئی و غیر آزاد طبقه بندی کرده است.

بر اساس این گزارش، از سالهای گذشته تاکنون از میان 195 دولت مستقل 73 کشور در زمینه آزادی بیان عقب گرد داشتند و تنها 28 کشور با رشد مثبت مواجه بودند.

بنابراین کمتر از 20 درصد جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که در حال حاضر بر اساس طبقه بندی این سازمان در گروه کشورهای آزاد هستند.

در کشورهایی مانند بلاروس و هنگ کنگ محدودیت‌های جدید در رابطه با آزادی بیان تصویب شده و رژیم‌ها به سرکوب معترضان روی آورده‌اند که بازتاب‌های بین‌المللی زیادی نداشت.

در کشورهای عربی این گزارش نشان می‌دهد همه این کشورها به جز هفت کشور که شامل تونس، مغرب، موریتانی، لبنان، کویت و کومور است در لیست کشورهای غیر آزاد قرار گرفتند.

کشورهای عربی همچنین از مشکلات اساسی همچون فرقه گرایی و مداخلات خارجی و تبعیض طبقاتی رنج می‌برند.

رتبه بندی کشورهای عربی از نظر آزادی بیان به شکل زیر است:

تونس: 71 امتیاز (آزاد)

لبنان: 43 امتیاز (آزادی جزئی)

کومور: 42 امتیاز (آزادی جزئی)

مراکش: 37 امتیاز (آزادی جزئی)

کویت: 37 امتیاز (آزادی جزئی)

موریتانی: 35 امتیاز (آزادی جزئی)

اردن: 34 امتیاز (غیرآزاد)

الجزایر: 32 امتیاز (غیرآزاد)

عراق: 29 امتیاز (غیرآزاد)

قطر: 25 امتیاز (غیرآزاد)

جیبوتی: 24 امتیاز (غیرآزاد)

سلطان نشین عمان: 23 امتیاز (غیرآزاد)

مصر: 18 امتیاز (غیرآزاد)

امارات متحده عربی: 17 امتیاز (غیرآزاد)

سودان: 17 امتیاز (غیرآزاد)

بحرین: 12 امتیاز (غیرآزاد)

یمن: 11 امتیاز (غیرآزاد)

لیبی: 9 امتیاز (غیرآزاد)

عربستان سعودی: 7 امتیاز(غیرآزاد)

سومالی: 7 امتیاز (غیرآزاد)

در این میان عربستان سعودی بعد از ترور وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد آل‌سعود از نظر سرکوب آزادی بیان بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. از جمله سایر روش‌های سرکوب آزادی بیان در عربستان اعمال محدودیت در اخذ گذرنامه و یا لغو آنها برای کنترل رفت و آمد شهروندان به خارج از کشور، هک تلفن همراه با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی و تهدید اعضای خانواده فعالان اجتماعی مقیم خارج کشور می باشد.

پیش از این نیز نتایج پژوهش مرکز مطالعات و انتشارات «البیت الخلیجیّ» نشان داد؛ عربستان در میان کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس از نظر سرکوب، استبداد و جرائم مربوط به قتل شهروندان در رتبه نخست قرار دارد.

براساس این پژوهش، عربستان شاهد محاکمه‌های قضایی ظالمانه و بازداشت‌های ظالمانه است و محاکمه ده‌ها شهروند متهم درباره آزادی بیان نیز دارای ایراد‌های حقوقی است.

ریاض همچنین از طریق مزدورانش در شرکت توئیتر توانسته است هزاران حسابی را که از نظام سعودی انتقاد می‌کنند و نیز حساب‌های افرادی در خاندان آل سعود را شناسایی کند. همین باعث شده است بسیاری از فعالان علیه مقامات اطلاعاتی سعودی در دادگاه‌های آمریکا شکایت کنند.

اقدام رژیم سعودی برای هک ایمیل «لجین الهذلول»

خواهر لجین الهذلول در توئیتر خود نوشت که ایمیل خواهرش از سوی احزاب تحت حمایت دولت سعودی در معرض هک شدن قرار گرفته است.

به نقل از الخلیج الجدید، «لینا الهذلول» اعلام کرد که پست الکترونیکی خواهرش « لجین الهذلول» فعال زن سعودی از سوی احزاب مورد حمایت دولت عربستان در معرض هک قرار گرفته است.

لینا روز شنبه اعلام کرد که لجین قبل از انتشار تصویری، در تاریخ 2 مارس اعلانی اخطاری از سوی شرکت گوگل مبنی بر تلاش هکرها برای سرقت رمز عبور ایمیل وی دریافت کرد و این در حالی‌ بود که لجین در همان روز برای رفع ممنوعیت سفرش و محکومیتش به دادگاه تجدید نظر سعودی رفته بود.

لینا در حساب توئیتر خود نوشت: شرکت گوگل به لجین هشدار داد که تلاش برای سرقت رمز عبور ایمیل او توسط احزاب مورد حمایت دولت انجام شده است.

لجین الهذلول، فعال زن عربستانی که در حوزه حقوق زنان فعالیت داشته و اخیرا پس از حدود سه سال حبس، از زندان‌های این کشور آزاد شده، با حضور در جلسه تجدیدنظر، لغو تمامی محدودیت‌های سفر و کار علیه خود را خواستار شد.

دادگاه عربستان در دسامبر گذشته بر اساس قانون مبارزه با تروریسم این کشور، الهذلول را به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم کرده بود اما پس از گذشت نزدیک به سه سال از این حکم، مابقی آن لغو شده و الهذلول آزاد شد. با این حال الهذلول پس از آزادی نیز اجازه سفر به خارج از عربستان را ندارد.

لجین الهذلول مه 2018 به همراه چند فعال دیگر در زمینه حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان بازداشت شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها