«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چهار داستان زیبای ورزشی برای پایان تعطیلات

تا انتهای این گزارش با ما باشید تا چهار مستند ورزشی برتر بی‌بی‌سی اسپورت در سال 2020 را به شما معرفی کنیم، مستندهایی که تماشایشان می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. این ماجراها عبارت‌اند از: شهادت گروهی از فوتبالیست‌ها در مورد نژادپرستی، داستان همدلی در کشتی، داستان بازگشت فوتبال به شهری بری انگلستان و همچنین داستان یک فریب جنجالی.

چهار داستان زیبای ورزشی برای پایان تعطیلات
کد خبر: 470122
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۳ ۱۳:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آیا شما هم مانند خیلی از افراد به دنبال راهی برای سپری کردن آخرین روز تعطیل خود در خانه هستید؟ اگر برنامه دیگری برای امروز ندارید، تا انتهای این گزارش با ما باشید تا چهار مستند ورزشی برتر بی‌بی‌سی اسپورت در سال 2020 را به شما معرفی کنیم، مستندهایی که تماشایشان می‌تواند در روزهای تعطیل سرگرم‌کننده باشد.

این ماجراها عبارت‌اند از: شهادت گروهی از فوتبالیست‌ها در مورد نژادپرستی، داستان همدلی در کشتی، داستان بازگشت فوتبال به شهری بری انگلستان و همچنین داستان یک فریب جنجالی.

نژادپرستی در فوتبال

این مستند در ماه فوریه 2020 از شبکه 3 بی‌بی‌سی پخش شد. این مستند تجربه بازیکنان لیگ برتر فوتبال انگلیس از نژادپرستی را به تصویر می‌کشد. ماجرایی که این روزها بازیکنانی چون آنتونی مارسیال، آکسل توانزبه و رومن سوارز در هفته‌های اخیر لیگ برتر انگلیس درگیرش هستند. هرچند این مستند می‌کوشد نگاهی به نژادپرستی در فوتبال انگلیس بیندازد، اما باید گفت این روزها شرایط ناامیدکننده‌تر از چیزی است که در این مستند روایت شده است.

این مستند بر اساس شهادت زنان و مردانی ساخته شده است که در سطوح مختلف فوتبال انگلیس مشغول بازی هستند. در میان آنها اینی افیون، بازیکن تیم اتلتیک، هوادارانی را توصیف می‌کند که هنگام بازی او حرکات نژادپرستانه برایش انجام می‌دادند. همچنین رنی هکتور مدافع سابق تاتنهام از رنج وحشتناکی که تحمل کرده است می‌گوید. تجربه هکتور به نوعی اولین تجربه ثبت‌شده فوتبالیست زنی است که در بریتانیا مورد تبعیض نژادی قرار گرفته است. او در این مستند از اتفاقاتی که بر او گذشته سخن می‌گوید.

این مستند تاثیر مخرب تبعیض نژادی بر بازیکنان و خانواده‌هایشان را روایت می‌کند. تهیه‌کنندگان این مستند می‌کوشند راهی برای متوقف کردن نژادپرستی در فوتبال انگلیس پیدا کنند.

تیم بری؛ بازگشت به فوتبال

مستند بازگشت به فوتبال، داستان تیمی است که به دلیل مشکلات مالی منحل شده و این انحلال تاثیر شگرفی بر روحیه مردم آن شهر گذاشته اشت. تیم فوتبال بری، که در لیگ دسته دوم انگلیس بازی می‌کرد، در سال 2019 میلادی از نظر مالی دچار مشکل شد و به همین دلیل با نظر مدیران فوتبال از فوتبال انگلیس کنار گذاشته شد. اتفاقی که باعث سرخوردگی مردم آن شهر شد.

بری شهری کوچک در نزدیکی منچستر است و تیم فوتبال آن از سال 1897 تاسیس شده. لقب این تیم تکان‌دهنده‌ها بود و در لیگ دسته دوم انگلیس حضور داشت. نکته جالب درباره این تیم منحل‌شده این است که آنها در سال‌های 1900 و 1903 قهرمان جام حذفی انگلیس شده‌اند.

مستند بازگشت فوتبال داستان بعد از انحلال این باشگاه را بازگو می‌کند. پس از این اتفاق گروهی از هواداران تصمیم می‌گیرند باشگاهی به نام ققنوس راه‌اندازی کنند تا فوتبال دوباره به این شهر بازگردد. این تصمیم درست هنگامی گرفته می‌شود که جهان درگیر ویروس کروناست و بازی‌های فوتبال هم بدون تماشاگر برگزار می‌شود. اما دقیقاً زمانی که بعضی از مردم شهر از بازگشت فوتبال به شهرشان هیجان‌زده هستند، گروهی دیگر از مردم شهر تشکیل یک تیم جدید را بی‌احترامی به باشگاه اصلی می‌دانند.

یک داستان تاثیرگذار

این یکی از همدلانه‌ترین مستندهایی است که می‌توانید تماشا کنید. جیمز در کودکی بینایی‌اش را از دست داده است، پکت استرس پس از سانحه دارد و مارکوس هم درگیر بیماری اتیسم است. هر سه این افراد می‌کوشند تا بر عصبانیت خود غلبه کنند و هر سه هم برای کشتی‌گیر شدن با «زک نایت» که خواهرش یک ستاره بزرگ در WWE است تمرین می‌کنند. نایت نه فقط مربی کشتی آنها بلکه مربی زندگی آنها نیز هست. مربیگری برای نایت یک درمان است زیرا کشتی به درمان افسردگی او کمک کرده. این مستند نشان می‌دهد چگونه ورزش توانسته به زک نایت و سه فرد دیگر حاضر در این مستند کمک کند.

ارزش طلا

طلا نزد انسان عنصری ارزشمند است و این مستند هم نگاهی انداخته به مفهوم طلا و ارزش آن در ورزش. اجازه دهید از همین ابتدا به شما بگوییم که این مستند همه چیز دارد: فریب، نمایش، ترحم و همچنین یک اسکیت عالی.

شاید قبلاً قصه تونیا هاردینگ و نانسی کریگان اسکیت‌بازان تیم المپیک آمریکا را شنیده باشید. این مستند داستان این 2 ورزشکار را روایت می‌کند.

هاردینگ و کریگان هر 2 به کسب مدال طلا برای بازی‌های المپیک زمستانی 1994 امیدوار بودند. هر 2 آنها چهره بسیار متفاوتی از این ورزش به دست دادند، اما واکنش‌هایی که دریافت کردند با هم متفاوت بود؛ کریگان اسکیت‌باز محبوب همه آمریکا لقب گرفت و هاردینگ یک مدعی ناخوشایند دیده شد.

6 هفته قبل از رقابت‌های المپیک زمستانی، به کریگان حمله شد و زندگی حرفه‌ای او در معرض خطر قرار گرفت. اما خیلی زود مشخص شد همسر سابق هاردینگ مسئول این اتفاق بوده است و رسوایی بزرگ هم از همان زمان شروع شد.

سال 1994 همسر سابق هاردینگ بدون اطلاع تونیا مقداری پول به شخصی به نام شیین استنت داد تا به وسیله باتوم به نانسی کریگان که هم‌تیمی تونیا هاردینگ است آسیب بزند. البته این اتفاق بدون اطلاع تونیا هاردینگ رخ داد. هرچند هاردینگ ادعا کرد نقشی در ماجرای آسیب رساندن به نانسی نداشته ولی به تلاش برای ایجاد اخلال در مراحل دادرسی اعتراف کرد. تونیا در پی آسیب‌دیدگی نانسی کریگان در مسابقات قهرمانی جهان در سال 1994 حاضر شد و نتیجه هم گرفت. تونیا و نانسی سهمیه المپیک زمستانی 1994 نروژ را کسب کردند که در نهایت تونیا به مقام هشتم المپیک رسید و نانسی هم مدال نقره این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها