اما و اگر‌های طرح حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی

اجرای طرح توقف صدور دفترچه درمانی یک طرح کلان است و این را باید گفت که هیچ طرحی در سطح کلان خالی از مشکل نیست.

اما و اگر‌های طرح حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی
کد خبر: 470234
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ۱۰:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| از اول اسفند ماه سازمان تامین اجتماعی طرح حذف دفترچه‌های کاغذی را به طور رسمی به اجرا درآورد تا با این اقدام گام جدیدی در حوزه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک بردارد.

مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در جلسه‌ای که در اوایل بهمن سال جاری با مدیران و روسای سازمان تامین اجتماعی داشت به طور رسمی اعلام کرد که از اول اسفند در تمامی شعب و کارگزاری‌های سراسر کشور صدور دفترچه‌های کاغذی متوقف می‌شود و گفت: گام دیگری در مسیر طرح نسخه نویسی الکترونیک و حذف دفترچه‌های کاغذی برمی‌داریم و برنامه توقف چاپ دفترچه‌های کاغذی را شروع می‌کنیم، اما صفحات موجود در دفترچه‌های کاغذی بیمه شدگان کماکان معتبر و قابل استفاده خواهد بود.

در همان زمان اعلام شد که عدم صدور دفترچه‌های کاغذی به منظور اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک به طور کامل نیست، هرچند دو سالی می‌شود که در بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی به طور 100 درصد نسخ به صورت الکترونیک نوشته می‌شود، اما در مراکز طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی و دانشگاه‌های علوم پزشکی هنوز این طرح کامل به اجرا در نیامده است.

توقف صدور دفترچه بیمه به این معناست که دیگر بیمه شدگان لازم نیست در کارگزاری‌ها و شعب تامین اجتماعی ساعت‌ها وقت صرف کنند تا دفترچه‌های آن‌ها، کاغذ جدید بخورد و یا در این روز‌های شیوع کرونا که باید از هر تجمعی در هر محیطی پرهیز کرد، لازم نیست برای دریافت دفترچه تجمع کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بار‌ها از وضعیت شلوغ کارگزاری‌های تامین اجتماعی و مشکلات متعددی که مردم در این شلوغی‌ها داشتند گزارش تهیه کرده بود و با توقف صدور دفترچه‌های کاغذی، معضل شلوغی کارگزاری‌های تامین اجتماعی که همواره یکی از مطالبات ما از سازمان تامین اجتماعی به منظور بهبود کیفیت ارائه خدمات به بیمه شدگان و خانواده بزرگ تامین اجتماعی بود، نتیجه گرفت.

از آنجایی که شروع هر طرحی در سطح کلان همواره خالی از مشکل نیست، در این مدت کوتاهی که طرح توقف صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی به اجرا درآمده است، بیمه شدگان زیادی را دیدیم که هنگام مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی بدون دفترچه بیمه، با مشکلات متعددی مواجه شدند و در این مدت شکایت‌های زیادی هم به گوش سازمان تامین اجتماعی رسانده اند.

به همین منظور شهرام غفاری مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات بیمه شدگان هنگام مراجعه به مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی بدون دفترچه بیمه، گفت: با اجرای طرح حذف دفترچه بیمه از ابتدای اسفند ماه، هزار و 500 مورد شکایت از سوی بیمه شدگان دریافت کردیم که در پذیرش مشکل داشتند و نصف این تعداد شکایت‌ها از تهران بود.

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: برای حل این مشکل تفاهم نامه‌ای را دو روز گذشته با وزارت بهداشت امضا کردیم و معاونان وزارت بهداشت به مدیران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی هم ابلاغ کردند و قرار شد دیگر شاهد چنین مشکلاتی برای بیمه شدگان نباشیم.

به اعتقاد غفاری این طرح در سطح ملی است و گستره کشوری دارد، وجود این مشکلات جزیی از طرح است، به نظر می‌آید با امضای تفاهم نامه جدیدی که با وزارت بهداشت داشتیم، این موضوع کاملا حل شده و اگر موردی مشاهده شد تخلف آن مرکز درمانی است.

ثبت هزاران شکایت از سوی بیمه شدگان به سازمان تامین اجتماعی نشان از این دارد که هنوز یک همکاری جمعی برای برداشت قدم موثر در این حوزه برداشته نشده است، طرح نسخه نویسی الکترونیک یک طرح در سطح ملی است که در دولت الکترونیک تمامی دستگاه‌های مربوطه موظف به اجرای آن هستند و یک طرح در سطح ملی قطعا همکاری ملی و همگانی می‌خواهد. نسخه نویسی الکترونیک اگر به طور کامل به اجرا درآید به نفع پزشکان و مراکز درمانی هم خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره مزیت‌های نسخه نویسی الکترونیک برای پزشکان، گفته بود: به جامعه پزشکی اعلام آمادگی کردیم که نسخه نویسی الکترونیک انجام شود و گفتیم بخشی از تعهد را تا پایان همان روز و بخش دیگر را تا پایان ماه پرداخت می‌کنیم. اگر الکترونیک نباشد و اوراقی که باید جمع شود دو تا سه ماه زمان می‌برد تا صورت حساب به دست تامین اجتماعی برسد و بعد از بررسی‌های تامین اجتماعی مدتی طول می‌کشید که پرداخت انجام شود، اما نسخه نویسی الکترونیک این مشکلات را ندارد و اولویت ما برای مراکز درمانی است که به صورت الکترونیک نسخه می‌نویسند.

سالاری در ادامه افزود: از لحاط فنی امکان نسخه نویسی الکترونیک در مطب‌ها، تمامی مراکز درمانی، داروخانه‌ها و... فراهم کرده ایم که یا در سامانه تامین اجتماعی انجام دهند یا در سامانه‌های خودشان به‌ ای پی آی سازمان تامین اجتماعی متصل می‌شوند.

وی اضافه کرد: این روال کلی است که ظرف چند ماه گذشته در حال انجام است که با کندی‌هایی رو به رو بوده است، اما تلاش کردیم رفع کنیم، در مناطقی ممکن بود امکان نسخه نویسی الکترونیک نباشد و اینترنت ضعیف بوده که در حال رفع این مشکل هستیم. هرچند ضریب نفوذ ما در حوزه نسخه نویسی الکترونیک روز به روز درحال افزایش است.

سالاری بیان کرد: اگر پزشک امکان نسخه نویسی الکترونیک را دارد در سامانه ما یا خود انجام دهد و خواهش می‌کنیم که نسخه را الکترونیک انجام دهند. بیمه شده ما تا به امروز دفترچه داشت و از یک اسفند ماه دیگر دفترچه جدید صادر نمی‌کنیم و دفترچه‌های موجود حذف نشده اند و تا 30 بهمن دفترچه صادر می‌کنیم و در روز اول اسفند افرادی که دفترچه ندارند کم هستند و به تدریج تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد و اگر پزشک تمایل به نسخه نویسی الکترونیک ندارد، در دفترچه می‌نویسد. اگر بیمار هم دیگر دفترچه نداشت در سرنسخه این اقدام را انجام می‌دهد و تحت پوشش بیمه خدمت را انجام می‌دهد.

قطعا آغاز طرح‌های ملی در سطح کلان خالی از مشکل نیست و برای آن که تمامی خلاء‌های موجود رفع شود باید اهتمام جدی از سوی مسئولان امر برداشته شود، وقتی سازمان تامین اجتماعی با وزارت بهداشت تفاهم نامه‌ای در این خصوص امضا می‌کنند و در آخر بیمه شده هنگام مراجعه به بیمارستان با عدم همکاری بخش پذیرش مواجه می‌شوند نشان می‌دهد که هنوز روسای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در این زمینه توجیه نشده اند.

در شرایط کرونایی که مردم بیش از پیش گرفتار هستند و برای دلایل خاصی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند دور از انصاف است که بیمه شده معطل این ناهماهنگی‌ها و عدم توجه به دستورات بالا دستی کنند. بیمه شدگان در حال حاضر چوب ناهماهنگی بین دو دستگاه را نمی‌خورند چرا که طبق اطلاع رسانی‌های از پیش اعلام شده وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی در این خصوص به تفاهم رسیده اند، اما درحال حاضر متاسفانه شاهد این هستیم که روسای مراکز درمانی و پزشکان به دستورات مسئولان بالا دستی خود توجهی ندارند و چوب آن بر چشم بیمه شدگان می‌رود.

غفاری مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی در این خصوص با اشاره به اینکه قانون حذف دفترچه بیمه و اجرای نسخه نویسی الکترونیک را وزارت بهداشت به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ کرده بود که از اول خرداد اجرا کنیم، اضافه کرد: وقتی این طرح از اول اسفند اجرا شد شاهد بودیم که فرآیند‌های تعریف شده در طرح تغییر یافته‌اند، به همین دلیل مجدد جلسه گذاشتیم تا صحبت‌ها به روز و وظایف هر دستگاه مشخص شود.

وی با بیان اینکه طی این تفاهم نامه وزارت بهداشت تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی را مکلف کرد تا زمانی که نسخه نویسی الکترونیک اجرا نشده است بدون دفترچه، بیمه شده را بپذیرند، گفت: در این شرایط، دیگر یک مورد از عدم پذیرش بیمه شدگان تامین اجتماعی هم بدون دفترچه از سوی مراکز درمانی طرف قرارداد مورد پذیرش نیست.

اگر این عدم توجه به مصوبات و تفاهم نامه‌های فی مابین وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی توسط روسای مدیران مراکز درمانی و روسای بیمارستان‌ها رفع نشود، این طرح به درستی به اجرا در نخواهد آمد، درحالی که اگر یک همکاری جمعی در این زمینه صورت گیرد شاهد این خواهیم بود که بعد از توقف صدور دفترچه بیمه، طرح نسخه نویسی الکترونیک هم به طور کامل به اجرا درآید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها