معاون وزیر راه‌ و شهرسازی:

تنها تعهد دولت در پروژه مسکن ملی تامین زمین است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن ملی برای دولت بعد بار مالی نخواهد داشت و تنها تعهد دولتی این پروژه، تامین زمین است.

تنها تعهد دولت در پروژه مسکن ملی تامین زمین است
کد خبر: 470262
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ۱۱:۰۴:۱۱

اعتمادآنلاین| محمود محمودزاده در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دولت منتقد به مسکن مهر خود اتمام پروژه مسکن ملی را به دولت بعد واگذار می‌کند، اظهار داشت: طرح ملی اقدام ملی مسکن بار مالی ندارد و تا به امروز وام یارانه‌دار نداشته است و تنها تعهد داده شده به متقاضیان فقط در بخش زمین بوده و سایر موضوعات این طرح براساس برنامه ریزی‌هایی که شده غالبا در دل خود طرح است و غالبا بار مالی ایجاد نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه هم مسکن مهر و مسکن ملی و سایر پروژه‌های مسکنی برای اقشار کم درآمد یک قانون مادر داشتند، گفت: در طرح‌های مسکن حمایتی از ابتدای انقلاب تا به امروز دولت در ساخت و ساز وارد نشده و فقط وارد بخش تامین زمین می‌شود یا ساخت و ساز در این بخش یا شخصی سازی شده یا اغلب ساخت و ساز در قالب گروهی و تعاونی ساز است و سازندگان ذی صلاح وارد ساخت و ساز می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در پروژه‌های حمایتی پروسه ساخت اساسا ارتباطی با دولت ندارد، ادامه داد: در این پروژه‌ها هر چه متقاضیان آورده خود را به موقع واریز کنند و طرفین به مفاد قراردادی که منعقد می‌کنند متعهد باشند پروژه زودتر به سرانجام می‌رسد.

محمودزاده افزود: در طرح اقدام ملی هم نزدیک به 135 هزار واحد به صورت گروه‌های کوچک زمین واگذار شد که با توجه به روند ساخت احتمالا زودتر از پیش بینی‌ها به نتیجه می‌رسند. این واحدها معمولا ساختمان‌ها 2 تا 3 واحدی هستند و مراحل اجرا به خوبی پیش می‌رود.

وی با اشاره به دو پروژه مسکن مهر و مسکن ملی اظهار داشت: پس از انقلاب چند قانون درباره مسکن حمایتی وضع و به اجرا رسید که آخرین قانون، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال 87 است. از این رو مسکن مهر و پروژه مسکن ملی و سایر پروژه‌ها که توسط سایر دستگاه‌ها برای اقشار کم درآمد به اجرا رسیده همه براساس این قانون مادر بوده است.

معاون مسکن و امور ساختمان با اشاره به تفاوت‌های دو پروژه مسکن مهر و مسکن ملی گفت: تفاوت‌هایی در این دو پروژه وجود دارد این است که سعی شده در طرح اقدام ملی، مکان‌یابی اراضی به غیر از شهرهای جدید در مابقی شهرها در نقاطی باشد که نیاز به تاسیسات زیربنایی و روبنایی عمده نداشته باشند که هزینه‌های جانبی کمتر شود.

محمودزاده ادامه داد: یکی از دیگر تفاوت‌ها این است که در مسکن ملی وام‌هایی که داده می‌شود یارانه‌ای نیست چراکه درآمدهای ملی و شرایط اقتصادی ایجاب نمی‌کند که وام یارانه‌دار داده شود گرچه تلاش می‌شود که قیمت تمام شده به حداقل ممکن برساند تا شرایط بهتری برای متقاضیان واجد شرایط محیا باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها