کد خبر: 470496
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ۰۹:۰۴:۵۸
| |

نقش ارتش لبنان در مذاکرات با اسرائیل فنی است

فرمانده ارتش لبنان اعلام کرد، نقش ارتش در مذاکرات با اسرائیل پیرامون ترسیم مرزها فنی است و هدفش حفظ حقوق لبنان و منابع ملی آن مطابق با قوانین بین المللی است.

نقش ارتش لبنان در مذاکرات با اسرائیل فنی است
کد خبر: 470496
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ۰۹:۰۴:۵۸

اعتمادآنلاین| ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان در واکنش به روند مذاکرات غیر مستقیم پیرامون ترسیم مرزهای دریایی با اسرائیل گفت، مطمئنا نقش ارتش کاملا فنی است.

وی افزود: ما کاملا برای دستیابی به راه حلی که حقوق و منابع ملی ما را مطابق با قوانین بین المللی حفظ کند، مصمم هستیم و از عرصه سیاسی می خواهیم هیئت مذاکرات را حمایت و خواسته اش را از این هیئت مشخص کند.

موضوع ترسیم مرزها به ویژه مرزهای دریایی از زمانی که لبنان ترسیم مرزهای دریایی خود را در سال 2002 شروع کرد، روی روابط میان این کشور و اسرائیل سایه انداخته است. دولت لبنان در سال 2003 مرکز اقیانوس شناسی ساوثمسون را با همکاری دفتر هیدروگرافی انگلیس به انجام مطالعات جهت ترسیم مرزهای آب های منطقه ای و منطقه اقتصادی ویژه مامور کرد تا عملیات زمین شناسی را با هدف اکتشاف نفت و گاز انجام دهد.

این عملیات به دلیل تهیه نشدن نقشه های دریایی دقیق و واضح از منطقه با دشواریهایی روبرو شد تا اینکه در سال 2006 دولت لبنان دوباره دفتر هیدروگرافی انگلیس را برای مطالعات جدید جهت ترسیم مرزها مامور کرد و در نهایت قانون تعیین مناطق دریایی لبنان در سال 2011 تصویب شد.

مساحت منطقه مورد مناقشه میان لبنان و اسرائیل حدود 860 کیلومتر مربع است. دلیل اصلی این نزاع به اختلاف بر سر تعیین نقطه ترسیم مرزهای زمینی در راس الناقوره برمی گردد که برای تعیین مرزهای آبی ضروری است. دلیل بعدی این است که لبنان نمی پذیرد نقطه مرزهای آبی اقتصادی میان این کشور و قبرس که در نقشه ها با نقطه شماره یک مشخص شده با اسرائیل هم مشترک باشد. لبنان می گوید نقطه مرزهای صهیونیستی باید نقطه شماره 23 باشد که در 10 مایل دریایی به سمت جنوب نقطه شماره یک قرار دارد اما رژیم صهیونیستی اصرار دارد که براساس توافقنامه جداگانه ای که با قبرس امضا کرده، نقطه شماره یک به عنوان نقطه ترسیم مرزها با لبنان پذیرفته شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها