کد خبر: 470508
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ۰۹:۳۲:۳۱
| |

وزیر خارجه ایرلند:

آمریکا و اروپا خواهان حفظ و احیای برجام هستند

وزیر خارجه ایرلند گفت: تردیدها و احتیاط ایران به خاطر اتفاقات سال‌های اخیر را هم درک می‌کنم اما می‌خواهم به شما اطمینان دهم که اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی و از نظر من آمریکا خواهان حفظ و احیای برجام هستند.

آمریکا و اروپا خواهان حفظ و احیای برجام هستند
کد خبر: 470508
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ۰۹:۳۲:۳۱

اعتمادآنلاین| وزیر خارجه ایرلند گفت: تردیدها و احتیاط ایران به خاطر اتفاقات سال‌های اخیر را هم درک می‌کنم اما می‌خواهم به شما اطمینان دهم که اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی و از نظر من آمریکا خواهان حفظ و احیای برجام هستند.

سایمون کاوونی وزیر خارجه ایرلند به عنوان تسهیل کننده قطعنامه2231 شورای امنیت این هفته به تهران سفر کرد و با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت و گو کرد. سایمون کاوونی همچنین در این سفر با سفیران آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران درباره راه‌های حفظ برجام گفت و گو کرد.

وی بعد از این دیدارها با اشاره به رایزنی‌های خود در تهران از فرصت ایجاد شده درباره احیای برجام گفت. ارزیابی از دیدارها در تهران و اینکه آیا وی حامل پیام مشخصی از سوی غرب هست از سوالاتی است که از وی مطرح شد. موضوع دیگری که در این گفت و گو مطرح شد این بود که چرا اروپا به جای درخواست از ایران ازآمریکا درخواست نمی کند که گام اول را در اجرای تعهداتش بردارد.

این دیپلمات ارشد اروپایی که کشورش عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل هست، ‌با یادآوری چالش‌های پیش روی احیای برجام، نسبت به احیای برجام خوشبین است و ابراز امیدواری می‌کند از فرصت ایجاد شده استفاده شود وی امیدوار است اعضای برجام مشوق انتخاب راه درست باشند و دولت آمریکا نیز راه درست را انتخاب کند.

سایمون کاوونی با ابراز خرسندی از حضور در ایران، روابط دوجانبه بین ایران و ایرلند را رو به رشد توصیف و ابراز امیدواری کرد که شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط در ماه‌ها و سال‌های آینده باشیم.

وی با بیان اینکه ایرلند مصمم به بازگشایی سفارت خود در تهران است، تصریح کرد: در کوتاه‌مدت، ما قصد داریم یک کاردار منصوب کنیم که در سفارت آلمان مستقر خواهد بود. وی با کنسول ما در تهران کار خواهد کرد تا شرایط را برای بازگشایی سفارت ایرلند در تهران فراهم کند و حضور دیپلماتیک ایرلند در ایران در آینده تقویت و تثبیت خواهد شد.

وزیر خارجه ایرلند با اشاره به ریاست دوره‌ای ایرلند بر شورای امنیت سازمان ملل متحد در 2 سال آینده تصریح کرد: به عنوان رییس دوره‌ای شورای امنیت، ایرلند نقش ویژه‌ای در تسهیل اجرای قطعنامه 2231 در ارتباط با برجام خواهد داشت و این موضوع محور اصلی مذاکرات من با محمد جواد ظریف وزیر خارجه و حسن روحانی رییس جمهوری ایران در تهران بود.

کاوونی گفت: معتقدم با روی کارآمدن دولت جدید در آمریکا فرصت برای بازگشت به برجام به شکلی که از ابتدا هدف گذاری شده بود، وجود دارد.

وی با بیان اینکه این شانس وجود دارد که روابطمان را با دیگر بخش‌های دنیا توسعه دهیم و توافقی که از نگاه ایران و جهان یک توافق تاریخی بود را به طور کامل اجرایی کنیم، خاطرنشان کرد: گرچه احیای برجام کار آسانی نیست اما دولت‌های عضو برجام حاضر به برداشتن گام‌های اعتمادساز در این زمینه هستند.

وزیر خارجه ایرلند با اشاره به دیدارها و رایزنی‌های خود در تهران گفت: نگرانی‌ها و برنامه‌های ایران در چارچوب برجام با رییس جمهوری و وزیر خارجه ایران مورد بحث قرار گرفت. علاوه بر این در طول سه ساعت گفت‌وگو با ظریف درباره مسائل منطقه‌ای مثل سوریه، یمن، لبنان، افغانستان و منازعه اسرائیل و فلسطین گفت و گو کردیم.

کاوونی، اهمیت اجرای کامل برجام توسط همه طرفین این توافق را یادآور شد و افزود: متاسفانه از سال 2018، توافق برجام به شدت آسیب دید. با این حال اکنون فرصتی تاریخی برای ایران است و امیدواریم دیگر اعضای برجام هم مشوق انتخاب راه درست باشند و دولت آمریکا نیز راه درست را انتخاب کند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره سابقه خروج آمریکا از برجام وعدم اجرای تعهدات این کشور و اینکه چه تضمینی وجود دارد بار دیگر آمریکا به تعهدات خود عمل کند، گفت: فکر می‌کنم تردید و بی‌اعتمادی زیادی درباره آینده برجام وجود دارد و دلیل حضور من در تهران هم این است که به ایرانی‌ها اطمینان دهم که اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی و همچنین از دید من آمریکا مصمم به احیای این توافق هستند.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها