فاطمه آجرلو، فعال سیاسی اصولگرا:

مردم پشتوانه اصلی نظام هستند / شایعات و تخریب، آفت مشارکت حداکثری در انتخابات است

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: قوه قضائیه نقش بسیار مهمی در انتخابات دارد؛ انتظار مردم این است که سخنرانان اجازه اباحه‌گری در جامعه را نداشته باشند، تخریب نکنند، دروغ نگویند، تهمت نزنند؛ فضای انتخابات باید به سمت حفظ تقوای سیاسی برود.

مردم پشتوانه اصلی نظام هستند / شایعات و تخریب، آفت مشارکت حداکثری در انتخابات است
کد خبر: 470629
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ۱۴:۰۵:۲۰

اعتمادآنلاین| فاطمه آجرلو، فعال سیاسی اصولگرا در کنار اهمیت نقش نهادها و دستگاه‌های ذیربط در برگزاری پرشور انتخابات، تاکید ویژه‌ای بر نظارت و تدبیر دستگاه قضایی در سالم‌سازی فضاهای تبلیغاتی دارد و معتقد است: باید دیدگاه‌ها و سلایق مختلف با گذر از فیلتر شورای نگهبان فرصت حضور در انتخابات را پیدا کنند.

به گزارش ایرناپلاس، نماینده سابق مجلس با توجه به تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری درباره اهمیت و ضرورت حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: از سال 1357 تا کنون یکی از افتخارات انقلاب ما این بوده است که مردم پشتوانه اصلی نظام هستند؛ حضور و اعتماد آنها همواره نشان دهنده عزت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی بوده که در صحنه‌های مختلف مانند هشت سال دفاع مقدس بروز کرده است؛ از صندوق رای تا راهپیمایی‌ها و حتی تشییع پیکر سردار سلیمانی.

وی افزود:‌ این موارد نشان می‌دهد مردم همیشه حامی نظام و پیرو محض ولایت فقیه‌اند؛ ناظر بر سخن که حضرت امام(ره) فرمودند، پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت نرسد، مردم این حضور را به نوعی عهد و پیمان با آرمان‌های انقلاب، نظام و رهبری می‌دانند؛ ما در همه سال‌های گذشته این حضور را در عرصه بین‌الملل به رخ جهانیان کشیده‌ و به آنها نشان داده‌ایم که با وجود گذشت 42 سال از انقلاب، عامه مردم همانند روز اول به صورتی پرشور حامی نظام و انقلاب هستند.

آجورلو به اهمیت انتخابات و حساسیت ویژه این دوره از انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: کشتی انقلاب در دل مسائل و توفان‌های مختلف در حرکت بوده و همیشه با پیوند امام و امت به سلامت از آنها خارج شده است؛ امسال هم مانند همه سال‌های گذشته است و فرق چندانی ندارد جز اینکه با برخی تنش‌های بین‌المللی مواجه بودیم و بوق‌های تبلیغاتی دشمن مدام در تلاشند که اعلام کنند مردم ناراحتند و نمی‌آیند پای صندوق رای و ...؛ از این جهت انتخابات 1400 اهمیت دارد، چون مردم یکبار دیگر با رای خود میثاق مجدد با رهبری و آرمان‌های انقلاب خواهند بست.

وی ادامه داد: با وجود همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و با همه انتقادهایی که مردم نسبت به عملکرد دولت و کلا مجریان امور دارند، اما حساب عملکردها را از اصول و مبانی انقلاب و حمایت از رهبری جدا می‌کنند؛ مردم همیشه انتقادهای به حق خود را دارند، حرف خود را می‌زنند، نسبت به مسئولان گله دارند اما وقتی پای عهد و نمایش قدرت امت انقلابی می‌رسد، به صورتی پرشور و معنادار پای صندوق رای حاضر می‌شوند.

این فعال سیاسی درباره نقش دستگاه‌ها و نهادهای کشور برای حضور پرشور مردم در انتخابات نیز گفت: همه دست‌اندرکاران نظام بر اساس فرموده امام(ره) که میزان رای ملت است، باید اطمینان دهند که حرف آول و آخر را مردم پای صندوق رای خواهند زد؛ از سویی به نظر می‌رسد که باید دیدگاه‌ها و سلایق مختلف با گذر از فیلتر شورای نگهبان فرصت حضور بایند تا مردم با هر دیدگاه سیاسی بتوانند در انتخابات حضور پیدا کرده و کاندیدای مورد علاقه خودر ا با بصیرت و آگاهی انتخاب کنند.

ضرورت نگاه ویژه شورای نگهبان برای اعتمادسازی مردم


آجورلو تاکید کرد: شورای نگهبان نقش بسیار مهمی در حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای دارد و می‌تواند شرایط را به‌گونه‌ای مهیا کند که یک انتخابات پرشور رقم بخورد. شورای نگهبان به عنوان فیلتری تعیین‌کننده و معتمد مردم، نقش مهمی دارد؛ مردم با اتکا به این اعتماد و تائید صلاحیت پای صندوق می‌روند.


وی افزود: به تازگی برخی با طرح زودهنگام دیدگاه‌های منتسب به شورای نگهبان و قضاوت‌های بیهوده، باعث ایجاد شبهه در مردم شده‌اند، در حالی که شورای نگهبان سخنگو دارد و طبق زمان قانونی اعلام نظر خواهد کرد؛ اینگونه قضاوت‌ها فراتر از افراد، باعث لطمه به جایگاه ویژه این نهاد مهم خواهد شد.

وی ادامه داد: باید اجازه داد در زمان مقرر یعنی بعد از ثبت‌نام‌ها و بررسی‌ها، خود تشکیلات شورای نگهبان اعلام نظر کند و مردم هم با توجه به این موارد حضور یابند؛ یکی از بحث‌های جدی این است که اگر کسی مشکل و مساله دارد نباید واکاوی آن به بعد از انتخابات موکول شود؛ در حال حاضر برخی سخنرانان مباحثی را مطرح می‌کنند که معلوم نیست چقدر مستند است.


وی افزود: معتقدم اگر این مباحث مستند باشد و افرادی دارای مشکل باشند، به طور قطع شورای نگهبان با دید عالمانه‌ای که دارد اجاز ه نمی‌دهد آنها اساسا به انتخابات وارد شوند؛ اگر هم واقعا این افراد آنگونه که در سخنرانی‌ها مطرح می‌شود، نیستند چرا اجازه پخش و انتشار آن داده می‌شود و مردم را به یک بی‌اعتمادی و سردی در حضور می‌کشاند؟ باید بپذیریم هرکس از فیلتر شورای نگهبان رد شد مردم می‌توانند با هر سلیقه و گرایش سیاسی به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند.

نقش قوه قضائیه در مشارکت انتخاباتی


این نماینده سابق مجلس به نقش و اهمیت دستگاه قضایی نیز در اهمیت مشارکت انتخاباتی اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه از منظری دیگر نقش بسیار مهمی دارد؛ انتظار مردم این است که سخنرانان اجازه اباحه‌گری در جامعه را نداشته باشند، تخریب نکنند، دروغ نگویند، تهمت نزنند؛ فضای انتخابات باید به سمت حفظ تقوای سیاسی برود.


وی افزود: متاسفانه گاهی می‌بینیم فیلم­‌ها و کلیپ­‌هایی بیرون می‌آید که بیشتر ساختگی هستند؛ اینجا لازم است قوه قضائیه با اقتدار ورود و متخلفان را مجازات کند؛ همانطور که می‌دانیم در سال آینده، در کنار ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای شهر و روستا هم برگزار می‌شود.

آجورلو درباره اهمیت انتخابات شوراها و ارتباط بی‌واسطه‌تری که با اقشار مختلف مردم دارند نیز گفت: شوراها، پارلمان‌های شهری و روستایی هستند و بیشترین خدمات در عرصه شهری و روستایی را ارائه می‌دهند؛ اما فضای تخریب، شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی چنان در فضای مجازی پررنگ شده که بسیاری از نخبه‌ها برای در امان بودن از تخریب اصلا وارد این عرصه نمی‌شوند.

ضرورت مدیریت فضای مجازی برای جلوگیری از تخریب و شایعات


وی اضافه کرد: برای معرفی و تشویق نخبگان به مردم و تحقق گزینش با بصیرت، نیازمندیم قوه قضائیه به صورت ویژه فرآیند تبلیغات، تخریب‌ها و حتی مدیریت فضای مجازی را در انتخابات برعهده بگیرد و طوری رسیدگی کرده به مردم اطلاع‌رسانی کند که متخلفان بدانند اگر قصد تخریب یا شایعه‌پراکنی دارند حتما با برخورد دستگاه قضایی مواجه و مجازات خواهند شد. فضاهای تخریب و شایعه ساز باعث عدم حضور مردم در انتخابات و عدم حضور نخبگان در دایره انتخاب مردم دخواهد شد؛ این فضا را قوه قضائیه باید مراقبت کند.

«نکته بعدی، نظارت بر محتوای تبلیغات بویژه در بحث پارلمان‌های شهری است؛ گاهی یک کاندیدا، طوری تبلیغ می‌کند که گویی می‌خواهد رئیس جمهور شود! این نوع از وعده و وعیدها و تبلیغات با ماموریت ذاتی کاندیدا در آینده همخوان نیست؛ در شرایطی که دستگاهی نداریم بر اینگونه مباحث نظارت کند، لازم است قوه قضائیه در این مورد نیز تدبیر کند تا تبلیغات نامناسب، باعث ایجاد انتظار به ناحق در مردم نشود، در غیر این صورت مردم را به سمت ناامیدی می‌کشاند، در حالی که وعده‌های آنچنانی از اساس نادرست بوده است.»

ضرورت توجه به رعایت شیوه‌نامه‌های مناظره‌ها


وی در ادامه به مناظره‌های انتخاباتی و ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های ادبیاتی و لحن گفتار نیز اشاره کرد و گفت: اساسا نوع مناظره و ادبیات کاندیداها نشان دهنده فرهنگ و ادبیات حاکم بر فضای رقابت‌هاست در حالیکه استفاده از برخی ادبیات و برچسب‌ها، با فرهنگ غنی ما همخوانی ندارد.


این فعال سیاسی افزود: توجه داشته باشیم اگر کاندیدایی با همان برچسب وارد مدیریت جامعه شود و مسئولیت بپذیرد، باعث قضاوت مردم خواهد شد که با شئون و جایگاه‌های خدمت‌گزاری منافات دارد؛ به نظرم قوه قضائیه، صداوسیما و دیگر نهادها باید دست به دست هم دهند تا اتفاقاتی که در دوره‌های گذشته رخ داد و تهمت­‌هایی که زده شد هرگز دوباره تکرار نشود.


وی تاکید کرد: اگر سازوکار لازم طراحی شود، چنانچه ناظر جلسه ببیند کاندیدایی خارج از شیوه‌نامه (پروتکل) ادبیات گفت‌وگو، اقدام کرده، حتی باید وسط مناظر ورود کند و جلوی ادامه سخن را بگیرد. کاندیدایی که می‌خواهد سکان اجرایی نظام جمهوری اسلامی را در دست گیرد نمی‌تواند پایه و اساس گفتمان مبتنی بر تقوای سیاسی را رعایت نکند و مدعی ادای امانت اجرایی مدم باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها