سردارفضلی: در ثبت وقایع دفاع مقدس از غفلت باید پرهیز شود

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران با بیان اینکه در ثبت وقایع مرتبط با دفاع مقدس و راهیان نور نباید غفلتی صورت گیرد، گفت: همگان نسبت به ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس که محصول سلوک شهدا و ایثارگران است، مسؤول هستند.

سردارفضلی: در ثبت وقایع دفاع مقدس از غفلت باید پرهیز شود
کد خبر: 470811
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۰ ۱۲:۳۵:۰۲

اعتمادآنلاین| جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران با بیان اینکه در ثبت وقایع مرتبط با دفاع مقدس و راهیان نور نباید غفلتی صورت گیرد، گفت: همگان نسبت به ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس که محصول سلوک شهدا و ایثارگران است، مسؤول هستند.

به گزارش دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «علی فضلی» جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی «ره‌آورد سرزمین نور» که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، ضمن تبریک روز ملی راهیان نور، اظهار داشت: روز ملی راهیان نور، روز پرخیر و برکتی است که نایب بر حق امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری در این روز در قدمگاه شهدا حضور یافتند.

وی در ادامه با بیان خاطراتی از عملیات «والفجر 8» گفت: وقتی عملیات والفجر 8 در 20 بهمن 1364 طرح‌ریزی شده بود، عراقی‌ها تصور نمی‌کردند که نیروهای ایرانی بتوانند در محور فاو عملیات انجام دهند. جزیره ام‌الرصاص و هور هم دو محور دیگر و جزء محورهای فرعی بودند.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران افزود: دشمن به دلیل شرایط خاص اروند رود گمان نمی‌کرد که رزمندگان ایرانی از این محور حمله کنند؛ چراکه نیاز به دقت عمل فراوانی داشت و گاهی سرعت آب اروند از 70 کیلومتر تجاوز می‌کرد.

سردار فضلی ادامه داد: بعد از سه یا چهار روز تمرکز ارتش بعث عراق و لشکر گارد عراق به جاده میانی آمدند و مردان ما جانانه دفاع کردند و آن لشکر را با اقدامی قاطع از آن محور به عقب راندند. دشمن پاتک‌های سنگین و فراوانی انجام می‌داد تا جاده‌ها را پس بگیرد. جاده ام‌القصر برای عراقی‌ها مهم بود همه نیروها از آن دفاع می‌کردند. علی‌رغم اینکه دشمن متکی بر جاده بود لشکر 10 سیدالشهدا (ع) در مقابل دشمن در منطقه کارخانه نمک ایستادگی کردند.

وی اضافه کرد: تعداد شهدا بسیار زیاد بود و رزمندگان گردان‌های لشکر 10 در آنجا دفاع می‌کردند. این دفاع ادامه یافت تا دهم اسفندماه آن سال ما به نیت 14 معصوم (ع) 14 فرمانده را انتخاب کردیم؛ که این عزیزان یکی پس از دیگری مجروح یا شهید شدند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس یادآور شد: در این روز بچه‌ها با گونی، مهمات حمل می‌کردند؛ چراکه توان پشتیبانی و جابه‌جایی تجهیزات و نیروی انسانی در آن شرایط سخت وجود نداشت. غروب دهم اسفندماه قرارگاه خاتم خبر دادند که امشب «ماهر عبدالرشید» از فرماندهان بلندپایه رژیم بعثی برای عبور از جاده کارخانه نمک با لشکر هفتم عراق به منطقه خواهد آمد.

سردار فضلی افزود: تمرکز آتش و تعداد بمباران منطقه، فشار زیادی بر نیروهای ما آورده بود؛ اما تا صبح تمام پاتک‌های دشمن توسط گردان زهیر دفع شد. قرارگاه خاتم صبح روز بعد تماس می‌گیرند و از فرماندهان گردان زهیر می‌پرسند که شما کجا هستید؟ فرماندهان می‌گویند که ما در خط هستیم و همچنان سر جای خودمان در منطقه کارخانه نمک قرار داریم. مسؤولان قرارگاه مجدداً می‌پرسند حتماً همان‌جایی که دیشب بودید هستید؟ و هنگامی که قرارگاه حضرت خاتم‌الانبیا (ص) از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند، یک گروه تصویربرداری برای ثبت تاریخی این مقاومت به منطقه اعزام می‌کنند.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران در پایان تأکید کرد: در ثبت وقایع مرتبط با دفاع مقدس و راهیان نور نباید غفلتی صورت گیرد؛ چراکه شهدا قهرمانان تاریخ‌ساز ما هستند و همه ما نسبت به ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس که محصول سلوک شهدا و ایثارگران است، مسؤول هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها