کد خبر: 470954
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ۱۰:۲۹:۰۳
| |

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل:

قیمت موبایل در تهران ارزان‌تر از دبی است

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه در حال حاضر قیمت موبایل در ایران بسیار جذاب شده است، گفت: پس از اجرای طرح افق مردم می‌توانند قبل از خرید گوشی قیمت رسمی آن را استعلام کنند.

قیمت موبایل در تهران ارزان‌تر از دبی است
کد خبر: 470954
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ۱۰:۲۹:۰۳

اعتمادآنلاین| طرح افق قرار بود از ابتدای سال 99 اجرا شود تا بازار گوشی تلفن همراه به طور کامل شفافیت پیدا کند. به گفته برخی از کارشناسان بازار موبایل، با اجرایی شدن طرح افق تمام واردکنندگان به محض وارد کردن یک دستگاه موبایل، باید اسناد آن را در سامانه ثبت کنند و فروشندگان عمده نیز وقتی از آنها موبایل را می‌خرند، خریدشان و قیمت خریدشان را در انبار الکترونیکی اظهار می‌کنند. بعد از آن مردم می‌توانند در هنگام خرید از قیمت رسمی و ثبت شده موبایل اطلاع پیدا کنند و امکان احتکار و قاچاق گوشی بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرآنلاین، پیش از این حسین یوسفیان مدیر سامانه همتا، گفته بود که تمامی زیرساخت اجرا شدن طرح افق فراهم شده است و اتصال سامانه همتا با تمامی نهادهای ذی‌ربط برای اجرای این طرح انجام شده است. به گفته وی طرح افق مانند طرح رجیستری باید پله پله و مرحله به مرحله اجرایی شود تا بازار وارد شوک نشده و مشکلات آن به مرور زمان برطرف شود.

با وجود اینکه به پایان سال 1399 نزدیک شده‌ایم، طرح افق هنوز اجرایی نشده است. به همین جهت و برای روشن شدن ابعاد این مسئله به نزد امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل رفته و در این باره با وی گفت‌وگو کردیم.

شفافیت کامل بازار موبایل با اجرای طرح افق

اسحاقی با بیان اینکه اجرای طرح افق یکی از مهمترین دغدغه‌های واردکنندگان موبایل است، گفت: پس از نوسانات قیمت ارز در سال‌های گذشته و نابسامانی‌های پیش‌آمده در بازار موبایل در سال 1397، به نظر می‌رسد که اجرای طرحی که بتواند شفافیت بازار موبایل را افزایش دهد الزامی بوده و تمام بازیگران بازار موبایل که به دنبال شفافیت هستند از اجرای چنین طرحی حمایت می‌کنند.

وی افزود: واردکنندگان موبایل از ابتدای زنجیره واردات این کالا، شناسه رجیستری دریافت کرده و اسناد خود را در سامانه همتا ثبت می‌کنند و بعد از آن قیمت گوشی تلفن همراه را محاسبه کرده و ارز خود را نیز از سامانه نیما دریافت می‌کنند و در نهایت قیمت مصرف کننده نیز در سامانه 124 ثبت می‌شود.

علت تأخیر در اجرایی شدن طرح افق چیست؟

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه آمادگی لازم برای اجرایی شدن طرح افق وجود دارد، ادامه داد: امیدواریم سامانه افق توان فنی لازم را دارا باشد و بتواند فرآیند واردات و فروش موبایل را به صورت کامل تحت رصد قرار دهد. اجرایی شدن طرح افق مطالبه اصلی صنف واردکنندگان موبایل بوده و متأسفانه به دلیل کمبود بودجه و عدم هماهنگی برخی از نهادهای دولتی تاکنون اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه بازرگانان و واردکنندگان رسمی موبایل ملزم به صدور فاکتور رسمی هستند، گفت: همچنین واردکنندگان اسناد خود را به سازمان امور مالیاتی تحویل می‌دهند و مخالفتی با اجرایی شدن طرح افق ندارند؛ سامانه افق می‌بایست پاسخگوی بازرگانان باشد، چرا که نزدیک به 50 درصد از 487 شرکت واردکننده موبایل در حال فعالیت بوده و از طرف دیگر 75 هزار واحد صنفی در بخش فروش موبایل در حال فعالیت هستند. امیدواریم این سامانه قدرت پردازش حجم خرید و فروش موبایل را دارا باشد و بتواند اسناد ثبت شده را تحت بررسی قرار دهد.

لزوم اجرای مرحله به مرحله طرح افق

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه اظهار داشت: بهتر است در ابتدا طرح افق در حالت پایلوت اجرایی شود و از این طریق مشکلات و نواقص این سامانه شناسایی و برطرف شود و بعد از آن به مرور تمام زنجیره وارد سامانه شده و مانند طرح رجیستری با موفقیت همراه شود.

وی در ادامه افزود: با اجرایی شدن طرح افق، بازار تلفن همراه جزء معدود کالاهایی می‌شود که از ابتدای واردات تا انتهای زنجیره توزیع و فروش، شفافیت می‌شود و تا بدین ترتیب از وقوع احتکار و گران‌فروشی جلوگیری ‌شود. در این طرح به طور همزمان منافع مصرف‌کنندگان و اصناف مرتبط با بازار موبایل تأمین می‌شود.

رجیستری عامل گرانی موبایل نبوده است

اسحاقی با تأکید بر اینکه طرح رجیستری باعث گرانی گوشی تلفن همراه نبوده است، اظهار داشت: با وجود بیش از 480 شرکت وارد کننده رقابت زیادی در فروش و عرضه گوشی‌های موبایل ایجاد شده است. در حال حاضر علاوه بر سفارش‌های ثبت شده که در حال وارد شدن به کشور هستند، تعداد 2میلیون گوشی تلفن همراه خاموش و فروخته نشده در فروشگاه‌های موبایل وجود دارد.

وی افزود: اکنون تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است و بازار موبایل بسیار رقابتی شده است؛ بر همین اساس قیمت‌ها بسیار کاهش پیدا کرده و برای مصرف‌کنندگان جذابیت دارد. به طوری که در حال حاضر قیمت گوشی‌ موبایل در تهران از بازار دبی و فوب منطقه ارزان‌تر است. اگر بانک مرکزی و وزارت صمت روند واردات گوشی را تسهیل کنند و این فرآیند به صورت منظم و منطقی ادامه پیدا کند، قطعا بازار آرام و با ثبات خواهد بود.

ثبات و آرامش بازار موبایل در شب عید

اسحاقی با بیان اینکه موجودی بازار برای شب عید کافی است، اظهار داشت: مردم نباید نگرانی در مورد کمبود موبایل در شب سال نو داشته باشند و گوشی به اندازه کافی برای ماه‌های اسفند و فروردین موجود بوده و گوشی‌‎های ثبت سفارش شده نیز در حال ورود به کشور هستند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به اینکه قیمت گوشی در سامانه 124 ثبت می‌شود، گفت: در صورت اجرای طرح افق مصرف کننده می‌بایست از قیمت گوشی خریداری شده اطلاع یابد و از طریق استعلام IMEIگوشی بتواند قبل از خرید قیمت را استعلام کند. متأسفانه مردم در حال حاضر از قیمت دقیق گوشی‌های تلفن همراه اطلاعی ندارند.

بر اساس طرح افق (رصد موجودی و قیمت گوشی تلفن همراه) تمامی واردکنندگان، عمده‌فروشنان و خرده فروشندگان تلفن همراه و گوشی موبایل هوشمند، می‌بایست اسناد و فاکتورهای خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. پیش از این طرح رجیستری برای مقابله با قاچاق گوشی موبایل و تلفن همراه در سال 1396 اجرایی شد. اما برای کنترل هرچه بهتر بازار موبایل و جلوگری از احتکار این کالا، می‌بایست تعداد گوشی‌های وارد شده در کشور مشخص باشد، به همین منظور تمامی گوشی‌های تلفن همراه باید بر اساس طرح افق در سامانه جامع تجارت ثبت و رصد شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها