کد خبر: 471037
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ۱۵:۴۷:۴۲
| |

عصبانیت روسیه از نتانیاهو

پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از تایید خبری مبنی بر حصول پیشرفتی چشمگیر در موضوع جستجوی جسد الی کوهن، جاسوس اسرائیلی در سوریه، در ادامه آن را تکذیب کرد، برخی منابع سیاسی این تکذیب را واکنشی به خشم روسیه از نشت این اطلاعات دانستند که توافق شده بود محرمانه باقی بمانند.

عصبانیت روسیه از نتانیاهو
کد خبر: 471037
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ۱۵:۴۷:۴۲

اعتمادآنلاین| پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از تایید خبری مبنی بر حصول پیشرفتی چشمگیر در موضوع جستجوی جسد الی کوهن، جاسوس اسرائیلی در سوریه، در ادامه آن را تکذیب کرد، برخی منابع سیاسی این تکذیب را واکنشی به خشم روسیه از نشت این اطلاعات دانستند که توافق شده بود محرمانه باقی بمانند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، این منابع اظهار کردند: رهبران روسیه موافقت کرده بودند که این موضوع پیش از انتخابات اسرائیل به عنوان هدیه‌ای برای نتانیاهو فاش شود اما به این شرط که انتشار آنها تنها پس از اتمام اقدامات و موافقت دولت دمشق باشد و همین مساله مسکو را در تنگنا قرار داده و به شدت عصبانی کرده است.

تلویزیون فرانسوی زبان «i24NEWS» در اراضی اشغالی که از شهر یافا پخش می‌شود، پیشتر گزارشی را منتشر کرده که در آن فاش شد: موردی که گمان می‌شود متعلق به الی کوهن، جاسوس اسرائیلی است پس از کشف در سوریه، به تازگی تحویل داده شده و این امر حاکی از تحقق تحولی چشمگیر در زمینه جستجوی جسد کوهن است که سال 1965 در دمشق اعدام شد و محل دفن جسدش نامعلوم است.

این شبکه اسرائیلی به نقل از یک مسؤول دولت سوریه که نامش را ذکر نکرد، اعلام کرد: این مورد ممکن است یک سند و یا بقایای لباس‌های کوهن باشد که "اسرائیل" آن را از روسیه تحویل گرفته است، روسیه در حال جستجوی جسد این جاسوس در اردوگاه یرموک در دمشق است.

در ادامه این گزارش بدون اشاره به جزئیات آمده است: بررسی‌ها بر روی مورد کشف شده برای رسیدن به مدارک بیشتر ادامه دارند.

این شبکه در ادامه به نقل از یک منبع سوری یاد شده، اعلام کرد: سوریه و روسیه که در جنگ داخلی سوریه حامی دولت اسد است، در مورد اینکه در مقابل ارائه اطلاعاتی از جسد کوهن چه چیزی را از اسرائیل مطالبه کنند، چار اختلاف‌نظر شده‌اند.

نتانیاهو نیز در این گزارش بدون اشاره به مورد کشف شده که گمان می‌رود متعلق به کوهن باشد، تاکید کرد: عملیات جستجوی جسد کوهن در دست اجرا است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی درباره روند پیشرفت این عملیات جستجو گفت: این درست است پیشرفت داشته‌ایم و این تنها چیزی است که می‌توانم بگویم.

او در ادامه ضمن افتخار به روابط مستحکم خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که موفقیت در آخرین تحولات عملیات جستجوی کوهن به آن مربوط است، تاکید کرد که به بازگرداندن تمامی سربازان اسرائیلی کشته شده و مفقودی بازداشت شده در خارج از اراضی اشغالی متعهد است.

اما دفتر نتانیاهو کمی بعد با انتشار بیانیه‌ای خبرهای مربوط به مورد پیدا شده از کوهن را تکذیب کرده و آن را دروغ خواند. به نظر می‌رسد که روس‌ها از این گزارش خشمگین شده‌اند و به همین دلیل نتانیاهو مجبور به پس گرفتن سخنان خود شده است. در عین حال برخی منابع سیاسی در تل‌آویو انتشار این خبر و سپس تکذیب بخشی از آن را بازی انتخاباتی نتانیاهو دانسته و اظهار کردند: او دوست دارد بر خلاف رقبای انتخاباتی‌اش که جوانانی بی‌تجربه و غیر مشهور هستند، خود را به عنوان یک شخصیت جهانی که رئیس جمهوری روسیه و دیگر سران جهان با او دوست هستند، نشان دهد.

خانواده کوهن که ابتدا از واکنش نسبت به این خبر خودداری کرده بودند، پس از انتشار گسترده آن، صوفی کوهن، دختر این جاسوس اسرائیلی اعلام کرد که نتانیاهو خانواده ما را در جریان روند عملیات جستجو قرار نداده بود. صوفی در ادامه با انتقاد از نتانیاهو بابت اعلام این خبر در رسانه‌ها گفت: نمی‌دانم آیا این تنها یک فریب سیاسی پیش از انتخابات است یا نه.

کوهن شهروند اسرائیلی بود که به عنوان یک تاجر عربی سوری در سوریه معرفی شد که ثروتش را در اواخر دهه پنجاه قرن گذشته در آمریکای لاتین ایجاد کرد. او توانست روابط خوبی را با مسؤولان ارشد سوریه ایجاد کند و حتی نزدیک بود به عنوان وزیر منصوب شود. او به اسرار نظامی مهم و گسترده‌ای دست یافت و در شکست جنگ سال 1967 موثر بود. او در نهایت بازداشت شده و در سال 1965 اعدام شد. گفته می‌شود جسد او در نقطه نامعلومی دفن شده اما تحقیقات مشترک روسیه و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهند جسد او در گورستان اردوگاه یرموک دفن شده است.

روسیه در کشف جسد زخاری باومل، سرباز اسرائیلی که در جنگ سال 1982 لبنان مفقود شده بود، کمک کرد و جسد این سرباز در آوریل سال 2019 به اراضی اشغالی بازگردانده شد. همچنین مسکو ماه گذشته میلادی به قرارداد آزادی و بازگرداندن یک دختر جوان اسرائیلی که ماه گذشته میلادی با عبور از مرزها وارد سوریه شده بود، کمک کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها