«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

چه کسی در صدد برجسته کردن نام بشری به جای بشار اسد است؟

در حالی که بشار اسد همچنان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به اتفاق همسرش اسما در قرنطینه به سر می‌برند، حرف و حدیث‌ها در مورد تدارک برنامه‌هایی برای جانشینی احتمالی او بیشتر شده است.

چه کسی در صدد برجسته کردن نام بشری به جای بشار اسد است؟
کد خبر: 471052
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- در حالی که بشار اسد همچنان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به اتفاق همسرش اسما در قرنطینه به سر می‌برند، حرف و حدیث‌ها در مورد تدارک برنامه‌هایی برای جانشینی احتمالی او بیشتر شده است.

هرچند برخی از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی عربی از گردش 180 درجه ریاض و ابوظبی در رابطه با آینده حضور بشار اسد در قدرت سخن می‌گویند و ادعا دارند که عربستان سعودی و امارات متحده عربی با چراغ سبز آمریکا مساله همزیستی با بشار اسد را دست‌کم در آینده کوتاه‌مدت در دستور کار خود قرار داده‌اند، برخی دیگر از رسانه‌های عربی که رسانه‌های سعودی و اماراتی هم در میان آنها به چشم می‌خورند نام‌هایی را به عنوان رقبا و حتی جانشینان رئیس‌جمهور سوریه ذکر می‌کنند.

نکته قابل توجه آن است که مهم‌ترین اسامی ذکرشده در گمانه‌زنی‌ها همگی روزگاری جزو حلقه اول نزدیک به بشار اسد بوده‌اند و این امر بیانگر آن است که بعد از 10 سال جنگ داخلی و تلاش برای سرنگونی نظام حاکم بر سوریه، مخالفان هنوز نتوانسته‌اند شخصیتی در قدوقواره ریاست‌جمهوری برای کشورشان پیدا کنند.

در این میان سرتیپ مناف طلاس، که بعد از انشقاق از بشار اسد مدت‌هاست در خارج از سوریه زندگی می‌کند، ماه گذشته میلادی ائتلاف جدیدی را در پاریس کلید زده است.

اخبار منتشرشده از سوی رسانه‌های مخالف دولت دمشق حاکی از آن است که این ائتلاف که شورای نظامی سوریه نام گرفته با چراغ سبز غرب و مسکو اعلام موجودیت کرده و طلاس در این باره چند نشست محرمانه نیز با مسئولان روسی برگزار کرده است.

با این حال برخی دیگر از رسانه‌ها ادعا می‌کنند، بشری اسد خواهر بشار هم خواسته یا ناخواسته نامزد تصدی این پست شده است.

بشری اسد که در دوره ریاست‌جمهوری پدرش دختر نازپرورده پدر لقب گرفته بود، امروز بعد از مرگ شوهرش آصف شوکت در انفجاری که هنوز برخی از جوانب آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، از سوی برخی از محافل و به تبع آن کارشناسان حداقل در بعد رسانه‌ای یکی از مخالفان سرسخت برادر کوچک‌ترش به شمار آمده و طبعاً سناریوهایی در مورد جانشینی او نوشته می‌شود.

منابع نزدیک به خانواده حافظ اسد تاکید دارند، بشری 52ساله از همان دوره جوانی تاثیر خاصی بر سیاست‌های پدر داشته و حتی او را عامل اصلی دستگیری عمویش رفعت الاسد بعد از کودتای نافرجام سال 1984 قلمداد می‌کنند.

او تنها دختر حافظ است که پنج سال از رئیس‌جمهور فعلی بزرگ‌تر است. بشری همچنین فارغ‌التحصیل دانشکده داروسازی دمشق بوده و یکی از مبارزه‌طلب‌ترین اعضای خانواده اسد به شمار می‌رود.

به نوشته رسانه‌ها، تنها دختر حافظ اسد به رغم تمامی چالش‌ها و مخالفت‌های خانواده توانست با آصف شوکت که بعدها رئیس سرویس اطلاعات نظامی سوریه و جانشین رئیس ستاد ارتش این کشور شد ازدواج و این واقعیت را به خانواده خود تحمیل کند.

او با وجود مخالفت‌های خانواده و نیز اختلاف سنی، طبقاتی و مذهبی شدید بین خود و آصف شوکت موفق شد دست آخر به معشوق خود برسد.

این رابطه در حالی در اواسط دهه 80 میلادی شکل گرفت که آصف شوکت در آن زمان متاهل و دارای فرزند بود.

یکی از مهم‌ترین مخالفان این وصلت باسل برادر بزرگ‌تر بشار بود؛ او حتی چهار بار دستور بازداشت آصف شوکت را صادر کرد تا مانع از نزدیک شدن این افسر جوان به خواهرش شود، اما در پی کشته شدن باسل در یک سانحه رانندگی به سال 1994 در دمشق، بشری و آصف نیز سرانجام توانستند یک سال پس از آن در سال 1995 به یکدیگر برسند و بدون اطلاع خانواده ازدواج کنند.

در واقع بشری طی یک اقدام ماجراجویانه از کاخ ریاست‌جمهوری سوریه گریخت و خود را به محله اعیان‌نشین «المزه» دمشق رساند تا این ازدواج تحقق یابد و همه در مقابل عمل انجام‌شده قرار گیرند.

به بیانی واضح‌تر، بعد از این فرار و شایع شدن خبر ارتباط دختر رئیس‌جمهور سوریه با آصف شوکت، حافظ اسد مجبور شد خبر ازدواج دخترش را علنی و رسمی کند و با پذیرش واقعیت به نوعی مصالحه با داماد اجباری خود تن دهد.

بشری همچنین توانست به تدریج روابط همسر خود را با خانواده به ویژه مادرش بهبود بخشد تا آنجا که آصف به یکی از نزدیک‌ترین دوستان بشار تبدیل شد. بشری در فوریه 2005 حتی توانست زمینه حضور آصف در رأس سازمان اطلاعات نظامی سوریه را فراهم کند و علاوه بر آن در سال 2009 او را به جانشینی رئیس ستاد ارتش این کشور برساند.

به زعم شخصیت‌های نزدیک به خانواده اسد، تنش و اختلاف بین بشری و باسل صرفاً به دلیل رفتارهای عشقی دختر خانواده نبود بلکه نوعی رقابت پشت پرده بین دختر بزرگ و پسر بزرگ خانواده برای قبضه کردن میراث اسد پدر در حال انجام بود.

با وجود این،‌باسل پیش از پدر کشته شد و بشری نیز با توجه به نزدیکی شوهرش به بشار اسد به تدریج سیر قبضه کردن امور کشور را طی می‌کرد تا اینکه آن انفجار مرموز به وقوع پیوست و او بعد از آن صرفاً به بیوه جانشین رئیس ستاد ارتش سوریه تبدیل شد و تمام سناریوهایش همراه با آتش آن انفجار مهیب سوخت.

چنان‌که برخی از کارشناسان می‌پندارند، موج انفجاری که منجر به مرگ آصف شوکت شد بشری اسد را هم که مدت‌ها در رقابتی سخت با اسما همسر بشار اسد بر سر نوع و جایگاه حضور هر یک از آنها بود به خارج از عرصه این رقابت پرتاب کرد.

به گفته نزدیکان به خانواده اسد، بشری اسد شخصیت جاه‌طلبانه ویژه‌ای دارد، منتها گرچه موفق شد جای پیشین خود را در قلب پدرش بازیابد و حتی به جایگاه گنجینه اسرار و جعبه سیاه خانواده هم برسد، اما به دلیل زن بودن نتوانست به آرزوی خود در حکومت بر سوریه برسد تا برادر کوچک‌تر خود را در این امر جلوتر از خود ببیند. این در حالی اسن که تصور نمی‌کرد با وجود برادر دیگرش ماهرالاسد که بسیار جاه‌طلب‌تر از بشار بود، او سکان قدرت را در سوریه به دست بگیرد.

اکنون بشری الاسد در امارات متحده عربی زندگی می‌کند و گرچه بارها تاکید کرده است که تنها یک زن خانه‌دار بوده و هیچ ارتباطی به 2 برادر خود و فعالیت‌های سیاسی ندارد، اما مخالفانش از یک سو او را به همراهی و حمایت از دولت دمشق متهم می‌کنند و از سوی دیگر می‌کوشند تا با پررنگ کردن اختلافات احتمالی‌اش با بشار اسد نوعی شکاف را در ساختار سیاسی این کشور نشان دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها