کد خبر: 471231
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۰۸:۰۴:۰۰
| |

سردرگمی پزشکان و بیماران با حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه

نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی به عنوان یکی از چشم‌اندازهای ارائه خدمات مطلوب به بیماران از سوی سازمانهای بیمه گر در سطح کشور مطرح بوده است اما نبود زیر ساختهای لازم پزشکان و بیماران را در عملیاتی شدن این طرح با چالشهایی مواجه ساخته است.

سردرگمی پزشکان و بیماران با حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه
کد خبر: 471231
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۰۸:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی به عنوان یکی از چشم‌اندازهای ارائه خدمات مطلوب به بیماران از سوی سازمانهای بیمه گر در سطح کشور مطرح بوده است اما نبود زیر ساختهای لازم پزشکان و بیماران را در عملیاتی شدن این طرح با چالشهایی مواجه ساخته است.

به گزارش ایرنا، 2 سازمان بیمه‌گر تامین اجتماعی و بیمه سلامت اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی و حذف دفترچه‌های کاغذی را طی سالهای اخیر در دست اقدام داشته اند و سازمان بیمه تامین اجتماعی خراسان رضوی در این راستا و به دنبال اقدامات و برنامه ریزیهای انجام شده از ابتدای اسفندماه امسال هیچ دفترچه تامین اجتماعی را صادر نکرده است.


این در حالی است که به گفته پزشکان، زیر ساختهای لازم برای اجرای این طرح به ویژه در دوران شیوع کرونا فراهم نبوده است و عملیاتی کردن این طرح، پزشکان و بیماران را با سردرگمی و چالشهای مختلفی رو به رو ساخته است.


بدین منظور نظام پزشکی مشهد روز گذشته میزگردی را با حضور چندین نفر از مسوولان و اعضای هیات مدیره این نهاد برپا کرد که در این میزگرد مشکلات و چالشهای پیش روی طرح حذف کامل دفترچه های کاغذی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


اجرای طرح حذف کامل دفترچه های بیمه شتابزده بوده است

رییس هیات مدیره انجمن های علمی تخصصی و صنفی جامعه پزشکی استان خراسان رضوی گفت: نحوه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی از اهمیت به سزایی برخوردار است به طوری که در اروپا زیر ساخت های اجرای این طرح تقویت شد و بر اساس سیستم های مدرن برای سنین و رشته های مختلف امکانات مختلف را قرار دادند و گام به گام این طرح را عملیاتی کردند.


دکتر علی بهرامی فر افزود: تبدیل سیستم صحبت به تایپ و استفاده از قلم نوری برای پزشکان مسن که از نظر بینایی مشکل دارند از جمله تدارکات فراهم شده در این راستا به شمار می رود.


عضو هیات مدیره نظام پزشکی مشهد افزود: نسخه نویسی الکترونیکی برای پاراکلینیک ها و فیزیوتراپی ها با چالشهای بیشتری رو به روست چرا که در بحث آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی شرح حال و توضیحات لازم است و در نسخه نویسی الکترونیکی پیش بینی نشده است.


به گفته بهرامی فر اکثر پزشکان این حوزه فرصت این را ندارند که اطلاعات مربوطه را ثبت کنند و ثبت اطلاعات، کار مضاعف برای متخصصان این رشته است و هزینه های سربار را افزایش می دهد.


این متخصص رادیولوژی ادامه داد: رشته های مختلف از طرح نسخه نویسی الکترونیک استقبال می کنند اما در بحران فعلی همه گیری کرونا ، این اقدام غیر منطقی و شتابزده است و امیدواریم منظورهای سیاسی و سایر مسائل دیگر در آن دخیل نباشد.


بهرامی فر افزود: ساختارهای این طرح باید به صورت پایلوت و به تدریج اجرا شود و روشهایی به کار رود که کمترین هزینه را برای بیمار و برای سیستم بهداشت و درمانی در پی داشته باشد.

با زمان و نحوه پیاده سازی طرح مشکل داریم

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد هم گفت: جامعه پزشکی با اصل طرح نسخه نویسی موافق است اما معتقد است زمان مناسبی برای اجرای این طرح و حذف کامل دفترچه ها انتخاب نشده است و از طرفی فقدان هماهنگیها و زیر ساختها طرح را به سمت شکست سوق می دهد.


دکتر علی بیرجندی نژاد افزود: انتقاد ما به زمان و نحوه اجرای عملیاتی شدن طرح نسخه نویسی الکترونیکی است.


وی اضافه کرد: شرایط شیوع کرونا فشارها و دشواریهایی را برای ارائه دهندگان خدمات پزشکی و مردم ایجاد کرده است مثلا پزشکان باید در مطب از ماسک، شیلد و دستکش استفاده کنند و بیماران و افراد مراجعه کننده نیز دستورالعمل های بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند.


رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: شروع و علمیاتی کردن هر طرح بزرگی مانند نسخه نویسی الکترونیکی با دشواری و سختی های خاص خود همراه است بنابراین تغییر فرآیند به ویژه در دوره کرونا فشار مضاعفی را از بابت طولانی شدن ویزیت و صف انتظار بیماران در بردارد.


بیرجندی نژاد افزود: تولید نسخه الکترونیک به طور معمول به نسبت دستی زمان‌بر است و از سوی دیگر باید داروها از سیستم با دوزهای مختلف انتخاب و همه فرایندها ثبت شود.


او ادامه داد: زمان‌بری تولید نسخه نویسی الکترونیکی باعث می شود که ازدحام و صف های طولانی ایجاد شود.


رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: قبلا نسخه نویسی الکترونیکی به صورت داوطلبانه انجام می شد اما در شرایط بحران کرونا که یک مطب دفترچه قبول می کند و دیگری دفترچه قبول نمی کند چالش جدی را برای بیماران در بردارد در حالی که در این دوران بایستی باری از دوش مردم و جامعه پزشکی برای مبارزه با بیماری برداشته شود.


بیرجندی نژاد افزود: به دلیل پروسه طولانی نسخه نویسی الکترونیکی برخی از پزشکان مجبور می شوند بیمار را آزاد پذیرش کنند و از سویی تولید نسخه الکترونیک با پیچیدگی های خاص خود، عملا هیچ امتیازی برای پزشک ندارد.


وی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی اکنون درصد اندکی از فرانشیز بیمار را پرداخت می کند بنابراین پزشک و بیمار ترجیح می دهند از خیر پروسه پیچیده نسخه الکترونیکی بگذرند.

زیرساختهای اجرای طرح فراهم نیست

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد هم گفت: حذف دفترچه های کاغذی و الکترونیکی شدن خدمات پزشکی یکی از اقدامات و دستاوردها در راستای ارائه خدمات کیفی در حوزه درمان به شمار می رود که کشورهای پیشرفته دنیا آن را عملیاتی کرده اند.


دکتر مسعود زحمتکش افزود: پزشکان مشکلی با نسخه نویسی الکترونیکی و حذف دفترچه های درمانی ندارند اما اکنون زیر ساخت های این اقدام فراهم نیست و زمان عملیاتی کردن کامل این طرح از سوی بیمه تامین اجتماعی با توجه به دوران شیوع کرونا مناسب نبوده است.


وی اضافه کرد: در حقیقت یک تصمیم شتاب زده از سوی بیمه تامین اجتماعی، مبنی بر حذف کامل دفترچه های کاغذی از ابتدای اسفندماه شد چراکه سازمان بیمه گر و جامعه پزشکی شرایط و توان اجرای کامل طرح را نداشتند.


مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: اختلال در سایت و فراهم نبودن زیر ساختهای ارتباطی، مناسب نبودن زمان اجرای این طرح به لحاظ همه گیری کرونا از بابت طولانی بودن زمان توقف بیمار در اتاق انتظار و اتاق پزشک از جمله چالشهای اجرای شتابزده این طرح است.


زحمتکش افزود: گفته می شود یکی از مزایای این طرح حذف کاغذ، صرفه جویی و حمایت از محیط زیست است در حالی که در عمل این طور نیست چرا که وقتی پزشکی به هر دلیلی نتواند نسخه الکترونیکی بنویسد، مبادرت به نسخه کاغذی می کند، دو برگ کاغذ با کاربن به علاوه پرینت اضافی در داروخانه و مراکز پاراکلینیکی کاغذ بیشتری را مصرف می کند.


وی ادامه داد: با اجرای طرح مزبور، مثلت پزشک، بیمار و سازمان های بیمه گر هر کدام با چالشهای خاص خود رو به رو شده اند.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر از پنج هزار پزشک عمومی در مشهد 800 نفر آنان مطب دارند و بقیه در درمانگاهها و یا کلینیکهای درمان اعتیاد فعالیت می کنند.


زحمتکش به ارائه تسهیلات 40 میلیون تومانی برای خرید تجهیزات و کامپیوتر به عنوان اهرمهای تشویقی بیمه تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: این اقدام کارساز نیست و خود گروههای پزشکی با همین بهره از این وامها برخوردارند و برای ضمانت هم هیچ امتیازی در نظر گرفته نشده است.

نسخه‌نویسی الکترونیکی در مراکز درمان مستقیم تامین اجتماعی خراسان رضوی از سال 95 عملیاتی شده است

این همه در حالی است که مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان رضوی 29 بهمن ماه پیش از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در جمع خبرنگاران گفت: طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در مراکز ملکی یا درمان مستقیم تامین اجتماعی خراسان رضوی با ارائه خدمات رایگان از سال 95 عملیاتی شده است و در مراکز غیر ملکی و خرید خدمات این نهاد نیز از سال 97 آغاز شده و اکنون شاهد بهره‌برداری از آن هستیم.


دکتر حمید داستانی ادامه داد: سالانه سه میلیون نسخه الکترونیکی در مراکز ملکی تامین اجتماعی خراسان رضوی شامل سه بیمارستان و 16 درمانگاه و پلی‌کلینیک صادر می‌شود.


وی افزود: این سازمان با چهار هزار و 300 موسسه در استان خراسان رضوی قرارداد دارد که سه هزار و 300 نفر از آنان پزشکان هستند.


مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان رضوی گفت: اگر سیستم اینترنت دچار اختلال شد و پزشک به هر دلیلی نتوانست نسخه الکترونیکی صادر کند، می‌تواند با سربرگ خود و درج کد ملی بیمار، نسخه وی را صادر کند.


داستانی با اشاره به مزایای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی افزود:صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، جلوگیری از خطاهای ناشی از نوشتن اشتباه دارو و قابلیت دریافت دارو با یک نسخه از چندین داروخانه از جمله فواید این طرح به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها