جهانگیری: تنها مسیری که می‌توان با هزینه کم به نتیجه رسید، انتخابات است / برای مشارکت حداکثری مسئولان برگزارکننده انتخابات باید علامت‌های مثبتی به جریانات سیاسی بدهند

معاون اول رییس‌جمهوری گفت: برخی اشکالات ساختاری هستند یا مسائلی که باید اصلاح شود. همه باید بدانیم که هیچ بدیلی برای انتخابات وجود ندارد. تنها مسیری که می‌توان در داخل کشور با هزینه کم به نتیجه رسید، انتخابات است.

جهانگیری: تنها مسیری که می‌توان با هزینه کم به نتیجه رسید، انتخابات است / برای مشارکت حداکثری مسئولان برگزارکننده انتخابات باید علامت‌های مثبتی به جریانات سیاسی بدهند
کد خبر: 471328
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۱۰:۱۸:۰۸

اعتمادآنلاین| اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، درباره الزامات مشارکت حداکثری و فضای کشور در فاصله سه ماه مانده به انتخابات گفت: جریان اصلاح‌طلب‌ و مردم بالاخره دنبال اصلاحات هستند و معتقدند کشور اشکالاتی دارد که باید برطرف شود. برخی اشکالات ساختاری هستند یا مسائلی که باید اصلاح شود. همه باید بدانیم که هیچ بدیلی برای انتخابات وجود ندارد. تنها مسیری که می‌توان در داخل کشور با هزینه کم به نتیجه رسید، انتخابات است.

به گزارش ایرنا، جهانگیری با بیان اینکه راه اصلاح امور در همه کشورها از مسیر انتخابات گذشته است، ابراز داشت: ما هم راهی جز این نداریم. در ایام انتخابات وقت زیادی برای این قضیه گذاشته می‌شود و روی آن بحث می‌کنند و می‌گویند آیا شرکت کنیم خوب است یا نه؟ آخر هم تصمیم می‌گیرند که شرکت کنند. سال‌های 92 و 96 هم چنین بود. حتی در سال 88 هم تردیدهایی وجود داشت اما بالاخره مردم و جریانات سیاسی مشارکت داشتند.

وی با بیان اینکه تردیدها ناشی از آن است که مردم فکر می کنند رای‌شان اثری ندارد و اختیارات دولت و رییس‌جمهور کم است، عنوان کرد: اینطور نیست. رای تاثیر دارد و رییس‌جمهور هم بستگی به فردی دارد که انتخاب می‌شود. در دوران مختلف رییس‌جمهور داشتیم که از اختیارات خود استفاده کرده و توانسته کار را پیش ببرد و توانسته مشکلاتی را حل کند.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه برای اصلاح امور آن هم در شرایط دشوار کشور، راهی جز مشارکت بالا وجود ندارد، یادآور شد: مشارکت حداکثری موجب می‌شود در همین جنگ اقتصادی، پیامی به دنیا داده شود که مردم با تمام ظرفیت پای کار هستند. در این صورت با کمترین هزینه می‌توانیم دشمن را به عقب برانیم و فشارها را از روی ملت برداریم.

مردم باید احساس کنند نامزدشان در میان کاندیداها وجود دارد


به گفته جهانگیری، مقام معظم رهبری گفته‌اند باید انتخابات ریاست جمهوری سال آینده پرشور برگزار شود. بنابراین دستگاه‌های حاکمیتی و دولت باید شرایطی را به وجود بیاورند که همه گروه‌ها و جریانات این احساس را داشته باشند که هم در بین کاندیداها، نامزد مورد نظر خودشان وجود دارد و به او رای می‌دهند و هم اینکه نامزدی دارند که قادر است مسائل کشور را حل کند. اگر این شرایط را به وجود بیاوریم مردم حتماً در انتخابات شرکت می‌کنند.

مردم باید به نظام و کشور خود خوشبین و دلگرم شوند


جهانگیری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنم دوره‌های آینده کشور دوره درخشانی خواهد بود، گفت: اگر بتوانیم در فضای بین‌المللی به تفاهم برسیم و در داخل هم افراد توانمندی امور کشور را از نظر اقتصادی در دست بگیرند، در این صورت می‌توان دوباره به دوران خوبی از نظر زندگی رسید و فشار را به سرعت از روی مردم کم کرد. این بخش تعیین‌کننده را باید در دولت بیشتر دنبال کنیم.

وی با اشاره به فعالیت اصلاح‌طلبان اظهار داشت: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان فعال شده‌اند و شورا هم درست کرده اند. اینها علامت‌هایی برای فعال شدن اصلاح‌طلبان است. علامت‌های مسئولان برگزاری انتخابات به جریانات سیاسی هم باید مثبت باشد. باید همه علامت‌ها حتی علامت‌های کاری هم مثبت باشد چون علامت منفی در انتخابات مردم را دلسرد می کند.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: به عنوان دلسوز نظام که حاضرم از زندگی خودم برای نظام و ایران بگذرم، فکر می‌کنم امروز هیچ کاری واجب‌تر از این برای ایران نیست که کاری کنیم مردم به نظام و کشور خود خوشبین و دلگرم شوند و یک انتخابات باشکوه را برگزار کنند و دشمن را از وارد کردن فشار به ایران مایوس کنند. همه باید این کار را انجام دهیم. هر آدم ملی و هر طرفدار نظام باید این کار را انجام دهد.

کناره‌گیری‌ام از دولت مسئولانه و جوانمردانه نبود


جهانگیری درباره علت ماندنش در دولت دوم روحانی نیز تصریح کرد: با توجه به جریان سیاسی که در آن بودم، بیشتر از همه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بعد آقای خاتمی و سپس دوستان اصلاحات و همچنین آقای روحانی اصرار کردند که وارد انتخابات ریاست جمهوری 96 شوم. طبیعی است که نمی‌توان با مردم بازی کرد و به آنها بگوییم رای بدهند و بعد ما بگویم نمی‌خواهیم باشیم و خود را کنار بکشیم.

وی با بیان اینکه شش ماه بعد از اینکه دولت را شروع کرده‌ایم، جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشور شروع شد، خاطرنشان کرد: من فکر می کنم در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی حتی مخالفان و منتقدین دولت هم باید می آمدند به کمک دولت و می گفتند اگر کاری هست که ما باید انجام بدهیم تو این شرایط انجام می دهیم و به دولت کمک می کنیم. بنابراین در این شرایط من کناره گیری را مسئولانه و جوانمردانه نمی‌دانستم وقتی کشوری درگیر جنگ اقتصادی است، برای مصلحت شخصی خودم که محبوبیتم کم یا زیاد می‌شود از دولت بیرون بروم و در دولت نمانم آن هم من که مسئول ستاد مقابله با تحریم و ستاد اقتصاد مقاومتی بودم.

برخی متوجه عوارض سخنان و جایگاه‌شان نیستند


معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه برخی متوجه عوارض سخنان خود و جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اند، نیستند، یادآور شد: آنها به آثار و عواقب مطالبی که می‌گویند توجه ندارند و نمی‌دانند این امر در زندگی مردم چه تاثیری می‌گذارد. البته این موضع گیری ها آسیب خودش را به زندگی و معیشت مردم وارد کرد.

اقتصاد مقاومتی باید از کشور در مقابل تحریم محافظت کند


جهانگیری با اشاره به شرایط دوره دولت یازدهم و دوازدهم در سطح بین‌المللی و روی کار آمدن ترامپ و توافق برجام و همچنین کرونا و ادعای منتقدان مبنی بر کمرنگ شدن اقتصاد مقاومتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای دولت بسیار مفید بود. به صورت مکرر گفته‌ام به دلیل اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد اجماع همه بود، این مسئله به پیش بردن آن کمک کرد.

وی با بیان اینکه همه از جناح چپ و راست اقتصاد مقاومتی را سیاست خوبی می‌دانند و آن را قبول دارند، گفت: این برای دولت کمکی بود و به همین دلیل روی این سیاست وقت گذاشته‌ایم. اینکه عده‌ای می‌گویند چهارتا مرغ می‌گیریم برای خانواده کم‌بضاعت و این به معنای اقتصاد مقاومتی است، کار خوبی است و من قصد محکوم کردن آن را ندارم اما این اقتصاد مقاومتی نیست که بیش از 200 میلیارد دلار حجم مبادلات آن است.

جهانگیری با بیان اینکه در دوره پیش از برجام در دو بخش بنزین و گندم بر اقتصاد کشور فشار آوردند، تصریح کرد: ما سال 92 شش میلیون تن گندم وارد کردیم. نماینده ما در فائو می‌گفت نماینده آمریکا به او گفته وقتی تحریم‌های جدید علیه کشور شما گذاشتیم، فکر می کردیم شما هنوز شش تا هفت میلیون تن گندم وارد می‌کنید. ما با اقتصاد مقاومتی روی جاهایی تمرکز کردیم که کلیدهای اصلی بود. اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نبود و اگر تمرکز جای دقیق انجام نگرفته بود، این تحریم‌ها بیش از این می‌توانست به کشور لطمه بزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها