کد خبر: 471349
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۱۰:۵۱:۰۰
| |

گفت‌و‌گو با «علی اسدی» درباره چاپ اولین فرهنگ جامع فن بیان در ایران؛

در نگارش «رهبری ارکستر واژه‌ها» خود را جای میلیون‌ها علاقه‌مند به فن بیان گذاشتم

علی اسدی گفت: در مقدمه کتابم نیز به صراحت نوشته‌ام که بخشی از انگیزه‌ام برای نگارش همین بود که در تک‌تک اوراق کتاب و در زمان نگارش، خودم را جای میلیون‌ها علاقه‌مند به فن بیان گذاشتم و برای همین همه مثال‌ها و نکات کتاب با تجارب خودم آغشته و کاملا قابل لمس است.

در نگارش «رهبری ارکستر واژه‌ها» خود را جای میلیون‌ها علاقه‌مند به فن بیان گذاشتم
کد خبر: 471349
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۱۰:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ کتاب «رهبری ارکستر واژه‌ها» به عنوان اولین فرهنگ جامع فن بیان و اجرای تلویزیونی در ایران به قلم علی اسدی از مجریان خوش سابقه و گزیده کار در تلویزیون از سوی انتشارات سیمای شرق در 457 صفحه منتشر شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، او که سابقه تدریس گویندگی و اجرا را در کارنامه کاری خود دارد از نگارش این کتاب که حاصل 7 سال کوشش و پژوهش او در حوزه اجرا و گویندگی است صحبت کرده است.

*کتاب «رهبری ارکستر واژه‌ها» به عنوان اولین فرهنگ جامع فن بیان و اجرای تلویزیونی در ایران نخستین کتاب جامع در عرصه گویندگی و اجرا است . چرا این کتاب را نوشتید؟


بنجامین فرانکلین می گوید اگر می خواهی پس از مرگ فراموش نشوی، چیزی بنویس که قابل خواندن باشد.

به عنوان فردی که به حوزه اجرا علاقه داشته و دارم همواره در طوب فعالیت حرفه ای خود در این عرصه در پی کتاب و یا منبعی کامل برای آموختن فن بیان به خصوص شیوه‌های درست اجرای تلویزیونی بودم ولی کتاب و یا منبعی نیافتم و یا دست کم در ایران نبود.

به همین دلیل شروع به پژوهش و تحقیق کردم و این امر سال ها طول کشید اما خوشبختانه با انتشار کتاب «رهبری ارکستر واژه ها» این منبع نوشته و برای بهره بردن علاقمندان و جویندگان در این حرفه ثبت شد و خیالم راحت است که نوجوانانی که این حرفه را دنبال می کنند بی راه و گمراه نیستند و می توانند با کمک این کتاب، سالها جلوتر باشند و به رویاهای خود در این عرصه دست پیدا کنند.

*نکته قابل توجه در این کتاب چیست که آن را از سایر کتاب‌های مشابه جدا می‌کند؟‌

کتاب‌های موجود در این حوزه به دو شکل منتشر شده اند. یا نام فن بیان دارند و محتوایشان به طورعموم نامرتبط است یا رونویسی های تفننی و بازاری هستند برای فروش. اما به جرات می گویم این کتاب را به پشتوانه تحقیق دغدغه مندم در این حوزه نوشتم و اگر کسی فقط فهرست کتاب «رهبری ارکستر واژه ها» را با کتاب های مشابه مقایسه کند متوجه داشته های تازه و کاربردی و آموزنده این کتاب می شود.

من این کتاب را به عنوان یک فرد دغدغه مند که از کودکی تا کنون عمر خود را صرف اینکار کرده نوشته ام. این کتاب فقط 15 صفحه فهرست دارد در حالی که با مطالعه روی کتاب های مشابه حتی 15 نکته درست در حوزه گویندگی و اجرا پیدا نکردم.


*می توانید مثالی هم بزنید؟

بله. ببینید همین اواخر در اینترنت جستجو می کردم تا نظر افرادی که این کتاب را خریده اند و نظر افرادی را که دیگر کتاب‌های سخنوری و فن بیان بازاری و پرتبلیغ را خریده اند، بدانم.

جالب بود آن دست از مخاطبان آثار تجاری در کامنت ها و نظرات اینگونه نوشته اند: محتوای کتابتان اصلا به نام کتاب و فن بیان کمترین ارتباط را داشت و اغلب مطالب روانشناسی ست این کلاهبرداری است. یا بسیارانی نوشته اند ما قصدمان یادگیری سخنرانی بود اما شما نه تنها مطالب کاربردی تخصصی ندارید بلکه فقط چند مطلب دم دستی را که ما قبلا در اینترنت و اینجا و آنجا خوانده ایم را سر هم کرده اید و با یک جلد و تبلیغات آنچنانی به ما فروختید. ببینید نظرات اینچنینی فراوان است و در محترمانه ترین شکل ممکن خریداری نوشته بود من را مایوس کردید اصلا آنچه از گویندگی یا فن بیان به دنبالش بودم در کتابتان نبود.


خب؛ با این اوصاف چه کسی باید بر صدور مجوز این کتاب ها و محتوای تبلیغات گسترده بعد از چاپ آنها نظارت کند؟ سود جیب سوداگران شیک پوش کتاب های تجاری فن بیان، به قیمت سرخوردگی علاقه مندان تمام می شود.

من در مقدمه کتابم نیز به صراحت نوشته ام که بخشی از انگیزه ام برای نگارش همین بود که در تک تک اوراق کتاب و در زمان نگارش کتاب، خودم را جای میلیون ها علاقمند به فن بیان گذاشتم و برای همین همه مثال ها و نکات کتاب با تجارب خودم آغشته و کاملا قابل لمس است.


*استقبال از چاپ اول کتاب چگونه بوده است؟

بسیار عالی. به رغم اینکه غیر از خبر انتشار، هیچ تبلیغاتی برای کتاب نشد در طول یکماه چاپ اول آن به فروش رفت و در شرف انجام مقدمات چاپ دوم هستیم. اگر چه معتقدم باید همت ناشر در این باره بیشتر باشد و درآن صورت چاپ آن به ده ها هزار نسخه هم خواهد رسید چرا که مخاطبان آن عموم مردم هستند.‌

*دقیقا مخاطبان چنین کتابی چه کسانی هستند؟


کتاب در دو بخش نوشته شده. بخش اول آن برای عموم است و دارندگان همه مشاغل و مناسب را شامل می شود و بخش دوم مختص مجریان و گویندگان تلویزیونی است.


اما در چاپ اول، استقبال و بازخوردهایی که از سه قشر به خصوص یعنی مسئولان اعم از دولتمردان و نماینده های مجلس، دانشجویان و البته همکاران مجری در تلویزیون داشتم برای من جالب تر بود؛ و خدارا شکر که بیش از حد انتظارم با واسطه یا مستقیم با اظهار لطف و ابراز رضایتشان مواجه شدم.‌ اما در نگاه کلی هرکسی که سخن می گوید مخاطب این کتاب است.

*اگر بخواهید چند ویژگی را برای کتاب «رهبری ارکستر واژه ها» بیان کنید چه می گویید؟


اول اینکه کتاب شیرین نوشته شده و اینطور نیست که مباحث خشک آموزشی باشد. مملو از مثال و خاطره و نکته و روایت. دیگر اینکه این کتاب، کاربردی، ساده در عین حال فنی، روان و پر ریتم نوشته شده و هم کشش برای خوانده شدن دارد و هم برای بارها و بارها قابل رجوع است و می تواند در کتابخانه هر شخصی باشد تا در مواقع لزوم به آن سری بزند.


*با توجه به پرطرفدار بودن موضوع کتاب، فکری برای صوتی کردن یا ارائه ی آن به صورت پکیج تصویری یا پادکست دارید؟

چندین پیشنهاد از طرف حامیان مالی و مجموعه های فرهنگی و شخصی برای این کارها دارم ولی در حال بررسی هستم و طبعا تا زمانی که پیشنهاد بهتری برای ارائه در شان و شخصیت کتاب داشته باشم دست نگه می دارم.


*کسانی که رهبری ارکستر واژه ها را می خوانند سخنوران خوبی خواهند شد؟‌


اگر نبوغ و استعداد ذاتی داشته باشند فوق العاده خواهند درخشید و اگر نه، قطعا از آنچه در گذشته بوده اند بهتر خواهند شد.

*در آخر اگر حرفی باقی مانده سراپا گوشیم...


انگلیسی ها مثلی دارند که می گویند: «حرف زدن ارزان است». ما هم‌ دقیقا در فرهنگ عامه این مثل را داریم ما می گوییم: «طرف حرف مفت می زند» حالا این کتاب آمده به ما بگوید دوره حرف مفت زدن گذشته. حرف زدن این روزها خیلی آب می خورد و تاثیر زیادی در تعیین جایگاه ما و وضع جیب و درآمد ما دارد و گاه موجب تحول یک فرد یا حتی یک جامعه می‌شود.‌ پس بهتر است مراقب باشیم چه می گوییم و چگونه می گوییم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها