ماسک‌های یکبار مصرف، تهدیدی روبه‌رشد برای طبیعت

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: پژوهش های جدید نشان می‌دهد بطور میانگین در هر دقیقه در سراسر کره زمین، دو میلیون و 800 هزار ماسک یکبار مصرف استفاده می‌شود که با توجه به تجزیه‌ ناپذیر بودن آنها، تهدیدی رو به‌ رشد برای محیط زیست ایجاد شده‌ است.

ماسک‌های یکبار مصرف، تهدیدی روبه‌رشد برای طبیعت
کد خبر: 471375
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۱۲:۰۸:۳۶

اعتمادآنلاین| روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: پژوهش های جدید نشان می‌دهد بطور میانگین در هر دقیقه در سراسر کره زمین، دو میلیون و 800 هزار ماسک یکبار مصرف استفاده می‌شود که با توجه به تجزیه‌ ناپذیر بودن آنها، تهدیدی رو به‌ رشد برای محیط زیست ایجاد شده‌ است.

به گزارش ایرنا، به نقل از تارنمای خبری این روزنامه انگلیسی، اکنون در سراسر جهان ماهانه 129 میلیارد ماسک استفاده می شود و لذا تقاضای بسیار زیاد برای ماسک در یک سالی که از همه گیری ویروس کرونا می گذرد، منجر به تولید عظیم ماسک های یکبار مصرف شده است. اما اکنون نگرانی هایی وجود دارد که این ماسک ها تهدید بزرگی برای طبیعت محسوب می شوند.

ایندیپندنت نوشت: مطالعات اخیر تخمین زده اند که در سراسر جهان ماهانه 129 میلیارد استفاده می شود که چنانچه شمار روزهای هر ماه را 31 روز محاسبه کنیم، به طور میانگین دو میلیون و 800 هزار ماسک در دقیقه در سراسر کره زمین استفاده می شود.

محققان هشدار داده اند که حجم عظیم ماسک، با ترکیبات پلاستیکی تهدیدی رو به رشد برای محیط زیست است و از این رو خواستار اقدام برای جلوگیری از ایجاد یک معضل جدید پلاستیک شدند.

«الویس جنبو زو» (Elvis Genbo Xu) سم شناس محیط زیست از دانشگاه دانمارک و «پروفسور ژیونگ جیسون رن» (Zhiyong Jason Ren)، متخصص عمران و محیط زیست از دانشگاه پرینستون در این خصوص گفتند: «ماسک های یکبار مصرف محصولات پلاستیکی هستند که به راحتی تجزیه نمی شوند اما ممکن است به ذرات پلاستیکی کوچکتری همچون میکرو و نانو پلاستیک تقسیم شوند که به سرعت در اکوسیستم منتشر شوند. این دو استاد دانشگاه تولید عظیم ماسک های یکبار مصرف را در مقیاسی مشابه بطری های پلاستیکی دانستند که برآورد می شود تولیدی معادل 43 میلیارد در ماه داشته باشند.

اما این دو پژوهشگر همزمان تاکید کردند برخلاف بطری های پلاستیکی، که نزدیک به 25 درصد آنها بازیافت می شوند، هیچ راهنمایی رسمی در مورد بازیافت ماسک وجود ندارد و این باعث می شود که آنها به روش های نامناسبی دفع شوند.

گفته می شود چنانچه ماسک های یکبار مصرف بازیافت نشوند، مانند سایر زباله های پلاستیکی، می توانند در محیط زیست، سیستم های آب شیرین و اقیانوس ها رها شوند و در نتیجه تجزیه به شکل میکرو و نانو پلاستیک، آلودگی های پلاستیکی را شدت دهند و تاثیرات نامطلوب غیرمستقیمی روی گیاهان، حیوانات و انسان ها بگذارد.

تابستان گذشته زیست شناسان دریایی هشدار داده بودند که دفع نامناسب زباله های مربوط به بیماری همه گیر کرونا به این معنی است که به زودی تعداد ماسک ها از شمار ماهی ها در دریای مدیترانه فراتر می رود.

از این رو محققان از مقامات خواسته اند که سطل های زباله مخصوص جمع آوری ماسک ایجاد کنند و استفاده از ماسک های تجزیه پذیر و یا از جنس پنبه را ترویج دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها