کد خبر: 471613
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۴ ۱۱:۱۰:۱۶
| |

توسعه همه جانبه همراه اول

همراه اول در مسیر توسعه همه‌جانبه خود، از سویی جهش در بسط و گسترش فناوری 5G را در پیش گرفته، و از طرف دیگر، پرچمداری پوشش مناطق روستایی و محروم را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است، بطوریکه مطابق گزارش رسمی رگولاتوری، در مجموع بیش از دو اپراتور دیگر در این زمینه موفق بوده است.

توسعه همه جانبه همراه اول
کد خبر: 471613
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۴ ۱۱:۱۰:۱۶

اعتمادآنلاین| صبح روز شنبه 23 اسفند 1399 و طی مراسمی رسمی، یک سایت 5G همراه اول در مجموعه باغ کتاب تهران افتتاح شد، و بدین ترتیب بنظر می‌رسد انتظار کاربران و مشترکان برای دسترسی به فناوری جدید ارتباطی در کشورمان، از رویا به واقعیت بدل خواهد شد. نکته مهم اینکه این اولین سایت نسل پنجم اپراتور اول نبود، چرا که در چند روز گذشته نیز رویدادهای مشابهی در دیگر نقاط کشور برگزار شده بود.

بدین ترتیب و با لحاظ کردن راه‌اندازی دو سایت در شهر مشهد، و نیز شروع به کار یک سایت در برج ستاره ونک تهران که پیش‌تر انجام شده بود، سایت جدید در واقع چهارمین سایت فعال 5G همراه اول بود که به بهره‌برداری می‌رسید.


اما همزمان با این موج رویدادهای متوالی، مدیران همراه اول اعلام کرده‌اند که این صرفا شروع مسیر است، و برنامه توسعه این نسل از تکنولوژی در دیگر نقاط کشور نیز طراحی و برنامه‌ریزی شده است که به مرور راه‌اندازی شده و وارد مدار سرویس‌دهی به مشترکان می‌شوند.

هدفمندی در گسترش 5G

سیر راه‌اندازی سایت‌های 5G نشان‌دهنده برنامه خاصیست: شروع از شهر مهم مشهد، سپس حرکت به سمت تهران، و در قدم بعد هم گسترش در مرکزی فرهنگی به نام باغ کتاب.


اخوان بهابادی مدیر عامل همراه اول در این خصوص می‌گوید: آغاز بهره‌برداری تجاری از 5G را از جوار حرم مطهر امام رضا(ع) داشتیم و بعد از آن به تهران آمدیم زیرا انتخاب نقاط ما کاملا هدفمند و بابرنامه است.

به گفته وی: پیام افتتاح سایت 5G ما در باغ کتاب تهران به دلیل اهمیت ویژه حوزه دانش برای ماست، هر چند شاید از منظر مقوله درآمدزایی چندان اولویت بالایی نداشته باشد؛ همچنین ظرف این هفته سایت نسل پنجم شهر مقدس قم نیز افتتاح می ‌شود و بعد از آن مابقی شهرها نیز به مرور تحت پوشش قرار می‌گیرد.


همچنین براساس اظهارات مدیرعامل همراه اول، مقدمات رونمایی از سایت‌های نسل پنجم دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف و تهران نیز آماده شده و بزودی وارد مرحله بهره‌برداری می‌شوند.

رویکرد کاربردی در بهره‌برداری از فناوری 5G

هر چند بهره‌مندی از این فناوری ارتباطی در بیشتر نقاط دنیا جدید است، اما نکته مهم اینست که با نگاهی عملگرایانه به آن نگریسته شود، و فعالیت صرفا به مانور سرعت خلاصه نشود. بنظر می‌رسد همراه اول با همین رویکرد در رویدادهای مرتبط خود، سعی در ارائه کاربردهای عملی و نمایش یوزکیس‌های مناسب و مورد نیاز کرده است.

در دهم اسفند 99 طی مراسم رونمایی از سومین سایت 5G همراه اول سرعت 3.66 گیگابیت بر ثانیه در حضور کارشناسان و اصحاب رسانه ثبت شد. گفتنی است که پیش از شروع مراسم، سرعت 3.8 گیگابیت بر ثانیه هم در حضور تعدادی از خبرنگاران ثبت شده بود، اما باز هم این نهایت سرعت نیست، چرا که در تستی دیگر، سرعت از 3.9 گیگابیت هم فراتر رفته بود. با این همه، همراه اول به سوی مسابقه سرعت نرفت و کاربردهای خاص این فناوری را مدنظر قرار داد. از جمله در جریان مراسم افتتاحیه دفتر مرکزی در تهران، انجام یک «یوزکیس واقعیت مجازی» با بارگذاری در دیتاسنتر مجازی سازی شده و همچنین «تست گیمینگ» با راه‌اندازی گیم سرور در دیتاسنتر مجازی سازی شده همراه اول در بستر شبکه 5G تجاری همراه اول صورت و کیفیت آنها مورد تأیید گیمرها و خبرنگاران حاضر در سالن قرار گرفت.

همچنین در مراسم افتتاح سایت چهارم همراه اول در باغ کتاب تهران، مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه این اپراتور، یوزکیس دیگری از سرویس‌های قابل ارائه توسط 5G را معرفی و برای نخستین بار ارائه کرد تا بار دیگر تأکیدی بر تمرکز همراه اول بر ارائه سرویس‌ها و یوزکیس‌های این نسل از فناوری داشته باشد.

در این یوزکیس که سرور آن در دیتاسنتر ابری همراه اول قرار گرفته و سرویس آن در یکی از سالن‌های باغ کتاب تهران در معرض دید عموم قرار گرفته است، مودمی به شبکه 5G همراه اول متصل شده است و ویدئویی از طریق آن با کیفیت 4K و بدون هیچگونه تأخیر به نمایش گذاشته شده است.

مدیریت همراه اول همچنین تاکید عمیقی بر بومی‌سازی فناوری و بهره‌گیری از متخصصین داخلی در مراحل گوناگون توسعه این تکنولوژیست. اخوان بهابادی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با تاکید بر این نگاه، گفت: یک‌سال است مرکز تحقیق و توسعه در همراه اول ایجاد کردیم و در سال‌جاری و در راستای تحقق شعار سال در بحث جهش تولید و حمایت از تولید داخل، همراه اول قرارداد تامین 13هزار آنتن شبکه را به مبلغ بالغ بر 11هزار میلیارد ریال با تامین کنندگان داخل منعقد کرد که کیفیتشان مطابق استانداردهای بین المللی است. این اولین باری است که بزرگ‌ترین اپراتور خاورمیانه در این حجم سفارش خرید آنتن را منعقد می‌ کند.

وی خاطر نشان کرد: بومی‌سازی در حوزه های مختلف را در دستور کار داریم تا در سال‌های آینده بتوانیم تا حد ممکن قطع کامل وابستگی به تأمین کنندگان خارجی را داشته باشیم.

در همین راست همراه اول همزمان با ورود به فناوری 5G در سال 1395 و با استفاده از توان داخلی شامل تیم‌های فنی اپراتور و شرکت‌های ایرانی، فرآیند بومی‌سازی نسل پنجم را پیش برد، و نهایتا دهم اسفندماه توانست بالاترین رکورد سرعت اینترنت ایران را به ثبت رساند.

مسئولیت سنگین‌تر اپراتور اول: دسترسی همگان به ارتباطات

فناوری نسل پنجم یا 5G یک تکنولوژی نسبتا جدید است، اما قطعا تمامی نیاز، و یا نیاز اصلی تمامی کاربران نیست، چرا که زیرساخت ارتباطی هنوز در بخش‌هایی از کشور همچنان نامطلوب است، از جمله در روستاهایی که شاید بستر ابتدایی ارتباطات را بتوان نیاز پایه‌ای آنها دانست.


در این زمینه نیز همراه اول پیشرو در گسترش خدمات برای توسعه است. از جمله در آیین اتصال روستاهای استان هرمزگان به شبکه ملی اطلاعات که در 20 اسفندماه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مقامات محلی برگزار شد، وزیر ارتباطات به صراحت از سرمایه‌گذاری جدی در توسعه روستاها یاد کرد و با تاکید بر اینکه مطابق برنامه زمان‌بندی شده می‌بایست شاخص توسعه روستایی از 60 به 80 درصد می‌رسید افزود: ‌اما اکنون خوشبختانه شاهد رسیدن به نقطه 82 درصدی پیشرفت هستیم.

آذری جهرمی گفت: 281 روستای استان هرمزگان تا امروز به شبکه جهانی اینترنت متصل شدند و 25 روستای دیگر نیز تا پایان سال به این شبکه متصل خواهند شد که مجموعا 306 روستا می‌شود؛ مبنای ما اتصال 100 درصد روستاها به شبکه است. وزیر ارتباطات ضمن تشکر از همراه اول برای کمک به این امر توسعه، اظهار کرد: لازم به ذکر می‌دانم که همراه اول بزودی تکنولوژی 5G را در قشم و بندرعباس نیز راه‌اندازی خواهد کرد و این خبر خوشی برای مردم این مناطق است.

همچنین یکی از مدیران محلی نیز در این مراسم با بیان اینکه ظرف شش ماه گذشته رشد خوبی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان انجام شده، اظهار کرد: میزان اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات در شش ماه گذشته از 60 درصد به 82 درصد رسیده است. وی افزود: همراه اول در این راستا توانسته است با ایجاد و ارتقای 97 سایت، 140روستای استان هرمزگان را تحت پوشش خدمات خود درآورد.

مطابق اعلام مسئولین، طی دو سال اخیر از 520 سایت جاده‌ای و روستایی استان هرمزگان 305 سایت توسط همراه اول به فناوری‌های 3G و 4G ارتقا پیدا کرده‌اند که حدود 58 درصد سایت‌ها را شامل می‌شود. همچنین از 25 سایت همراه اول در شهرستان بشاگرد 13 سایت به فناوری 3G و 4G مجهز شده‌اند که حدود 52 درصد سایت‌هاست.

سهم همراه اول از پوشش روستایی کشور: بیش از دو برابر دیگر اپراتورها

طبق آخرین آمار منتشر شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتور همراه اول حدود 45 هزار روستا در سراسر کشور را تحت پوشش خود قرار داده است که این عدد بیش از دو برابر روستاهای تحت پوشش اپراتورهای دیگر است.


بدین ترتیب، همراه اول ضمن ارائه جدیدترین فناوری ارتباطی بر بستر تلفن همراه از جمله 5G و سرویس‌های قابل ارائه بر بستر آن در کشور برای متخصصین، شرکت‌ها و بیزنس‌ها، با شعار تحقق رویای دیجیتال، توسعه روستایی و توجه ویژه به مناطق محروم، این مهم را نیز سرلوحه کار خود قرار داده و گسترش و تعمیق ارتباطات را هدف گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها