هادی طحان‌نظیف، عضو شورای نگهبان مطرح کرد:

نشست شورای نگهبان برای بررسی غیررسمی بودجه 1400

یک عضو شورای نگهبان گفت: با توجه به زمان کم باقیمانده و لزوم تصویب قانون بودجه تا آخر سال، پیش از دریافت نسخه رسمی مصوبه، شورای نگهبان مانند سال‌های قبل، بررسی‌های خود را به صورت غیررسمی و البته همان دقت آغاز کرده است.

نشست شورای نگهبان برای بررسی غیررسمی بودجه 1400
کد خبر: 471913
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۵ ۱۱:۵۴:۲۳

اعتمادآنلاین| ‌ هادی طحان نظیف با ارائه گزارشی از نشست شورای نگهبان برای بررسی غیررسمی «لایحه بودجه سال 1400 کل کشور» در اینستاگرام خود نوشت: همانگونه که در گزارش قبل اشاره شد، با توجه به زمان کم باقیمانده و لزوم تصویب قانون بودجه تا آخر سال، پیش از دریافت نسخه رسمی مصوبه، شورای نگهبان مانند سال‌های قبل، بررسی‌های خود را به صورت غیررسمی و البته همان دقت آغاز کرده است.

به گزارش ایلنا، طحان‌نظیف تصریح کرد: یکی از مواردی که معمولا در بررسی لوایح بودجه و البته در لایحه بودجه سال 1400 مورد توجه اعضای شورای نگهبان بوده، استفاده از روش انتشار اوراق، برای تامین بخشی از منابع عمومی دولت است.

وی اضافه کرد: البته بهره‌مندی از این روش، فی‌نفسه و به شرط رعایت سایر قوانین و مقررات با مشکلی مواجه نیست اما باید به این نکته توجه کرد که از روش انتشار اوراق، باید در چارچوب مبنا و فلسفه آن یعنی تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی انتفاعی دولت و همچنین طرح‌های سودآور تولیدی، ساختمانی و خدماتی بهره برد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: موضوعی که در «‌قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت» نیز به آن اشاره شده است تا پس از اتمام آن طرح، از محل درآمدهای آن، اصل و سود اوراق بازپرداخت شوند. در حالی که در برخی موارد، محل هزینه‌کرد این اوراق روشن نیست و حتی گاهی بخشی از این اوراق، به ابزاری برای پرداخت اعتبارات جاری، ایجاد بدهی و نه انجام طرح عمرانی و یا تسویه بدهی‌های قبلی با بدهی‌های جدید تبدیل می‌شوند.

طحان‌نظیف خاطرنشان کرد: توجه به این مساله است که حجم بالای اوراق بدهی دولتی می‌تواند موجبات ناپایداری مالی منابع دولت را فراهم آورد و حتی بار مالی زیادی را به دولت‌های بعدی منتقل کند.

وی افزود: لذا در یک نگاه کلان، رشد فزاینده اوراق مالی به عنوان یکی از منابع بودجه عمومی کشور و عدم استفاده صحیح از آنها، مطلوب نیست و شاید چندان با اهداف و تکالیف نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران که در قانون اساسی ترسیم شده از جمله بند 12 اصل 3 قانون اساسی یعنی پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه سازگار نباشد. ضمن اینکه بسیاری از کارشناسان، رویه گسترش فزاینده تامین منابع مالی از طریق فروش اوراق مالی تعهدزا خصوصا برای پیشبرد امور جاری کشور را نادرست و نامطلوب می‌دانند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان یادآور شد: در این راستا با در نظر گرفتن نکته فوق، یکی از ایرادات مهم شورای نگهبان در این خصوص، عدم ذکر ردیف برای این موارد در جداول بودجه و همچنین عدم لحاظ آنها در سقف منابع عمومی بودجه بوده و از نظر شورا این موارد، مغایر با اصل 53 قانون اساسی هستند.

طحان نظیف گفت: در گزارش‌های بعدی باز هم درباره جزییات اشکالات شورا بیشتر خواهم نوشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها