اف‌بی‌آی:

انفجار صبح کریسمس در نشویل تنسی «تروریستی» نبود

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی بعد از حدود 85 روز، انفجار صبح کریسمس سال گذشته در مرکز شهر نشویل تنسی را یک اقدام تروریستی ندانسته و گفته بمب‌گذار تنها قصد خودکشی داشته است.

انفجار صبح کریسمس در نشویل تنسی «تروریستی» نبود
کد خبر: 472057
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۶ ۰۸:۴۲:۲۳

اعتمادآنلاین| این انفجار مهیب که تقریبا یک بلوک کامل در منطقه مرکزی و تفریجی نشویل را ویران کرد، چند مجروح بر جای گذاشت اما به غیر مرد 63 ساله‌ای که خودرو کابین‌دار مسافرتی خود را با بمب‌های دست ساز تجهیز کرده بود، کسی را نکشت.

به گزارش ایسنا، نخستین نتیجه‌گیری که پلیس فدرال آمریکا در گزارش نهایی خود عنوان کرده این است که کارآگاهان اف‌بی‌آی نتواستند شواهدی پیدا کنند که این انفجار یک عمل تروریستی بوده است.

اف‌بی‌آی می‌گوید این گزارش نتیجه جمع‌آوری 1400 کیلوگرم مدارک از محل انفجار، 2500 گزارش مردمی و مصاحبه با 250 نفر از شاهدان و کسانی است که بمب‌گذار را می‌شناختند.

به گزارش بی.بی.سی این گزارش درباره انگیزه «آنتونی کویین وارنر»، بمب‌گذار، نتیجه گرفته اگر چه او با قصد و نیت این انفجار را برنامه‌ریزی کرده بوده اما هدفش خودکشی بوده و قصدی برای آسیب‌زدن به دیگران و به حداکثر رساندن میزان تلفات نداشته است.

با این حال، رفتارشناسان و کارآگاهان اف‌بی‌آی معتقدند آنتونی کویین وارنر تحت استرس شدید و حالات روانی چون پارانویا بوده و همچنین به تئوری‌های توطئه باور عمیق داشته است.

انفجار بامداد روز کریسمس در مرکز شهر نشویل، تا 4 چهارراه اطراف محل انفجار را تخریب کرد و شدت آن به حدی بود که تمامی شبکه ارتباطی و مخابراتی ایالت تنسی با اختلال روبرو شد.

در دو ماه گذشته این که این بمب‌گذاری باید در طبقه بندی تروریسم داخلی صورت گیرد یا نه، بحث‌های فراوانی به راه انداخته بود.

در حالی که کسبه و ساکنان شهر نشویل متفق‌القول بودند که این انفجار به معنای واقعی کلمه «ترور» در آنها ایجاد رعب و وحشت کرده است، اما همزمان از «انگ و داغ» همراه کلمه تروریسم واهمه داشتند چرا که این منطقه تاریخی مرکز تجاری مهمی در شهر نشویل است و کسبه نگران بودند با به میان آمدن واژه تروریسم، کسب و کار آنها که همین حالا هم به علت شدت انفجار آسیب فراوان دیده، با بدنامی و کوچ گردشگران و بازدیدکنندگان روبرو شود.

نگرانی که ممکن است در به کارگرفتن واژه‌های مندرج در گزارش اف‌بی‌آی هم بی تاثیر نبوده است.

انفجار به این ترتیب روی داد که در ساعت 6 صبح روز 25 دسامبر - کریسمس- پلیس نشویل گزارش‌هایی از شنیدن صدای تیر در منطقه مرکزی شهر دربافت کرد؛ منطقه‌ای که به رستوران‌ها و کلوب‌های شبانه‌اش معروف است.

دقایقی بعد پلیس یک خودرو کابین‌دار مسافرتی پیدا کرد که از بلندگوی داخل آن همراه با موسیقی، هشدار داده می‌شد که محل باید تخلیه شود چرا که تا 15 دقیقه بعد این خودرو منفجر خواهد شد.

انفجاری که پلیس نتوانست مانع آن شود هر چند با تخلیه ساکنان منازل اطراف، توانست مانع کشته شدن آنها شود.

انفجار به حدی شدید بود که به شعاع یک کیلومتری شیشه‌ها فرو ریختند و تقریبا یک بلوک این منطقه کاملا ویران شد.

پلیس کمی بعد با یافتن بقایای بافت انسانی در داخل خودرو منفجر شده توانست بمب‌گذار یعنی آنتونی کویین وارنر را شناسایی کند هر چند بعد از سه ماه در گزارش اف‌بی‌آی آمده احتمالا انگیزه اصلی پشت این انفجار را وارنر به همراه با خود محو کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها