کد خبر: 472074
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۶ ۰۹:۱۲:۲۲
| |

بیانیه مشترک آمریکا و چهار کشور اروپایی در دهمین سالگرد بحران سوریه

وزارتخانه‌های خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا طی بیانیه‌ای مشترک با تکرار جانب‌داری خود از گروه‌های تروریستی در سوریه، مدعی شدند که حامی راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور هستند.

بیانیه مشترک آمریکا و چهار کشور اروپایی در دهمین سالگرد بحران سوریه
کد خبر: 472074
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۶ ۰۹:۱۲:۲۲

اعتمادآنلاین| با فرارسیدن دهمین سالگرد بحران سوریه و حمله گروه‌های تروریستی مورد حمایت غرب به مردم و دولت قانونی این کشور، ایالات متحده و چهار کشور اروپایی در بیانیه‌ای به تکرار اتهامات بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه دمشق پرداختند.

به گزارش فارس، این بیانیه که توسط «آنتونی بلینکن»، «ژان ایو لودریان»، «دومینیک راب»، «هایکو ماس» و «لوئیجی دی‌مایو» وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا صادر شده، دوباره به حمایت از تروریست‌هایی که بعد از یک دهه چهره واقعی آنها بر کسی پوشیده نیست، پرداختند.

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، در این بیانیه ادعا شده است: «بعد از سال‌ها درگیری، فساد گسترده و سوء مدیریت اقتصادی، اقتصاد سوریه ویران شده است.

بیش از نیمی از جمعیت این کشور یعنی حدود 13 میلیون سوری، به کمک‌های حقوق بشری نیازمند هستند. میلیون‌ها آواره سوری در کشورهای همسایه یعنی ترکیه، اردن، لبنان، عراق و مصر ساکن شده‌اند».

این پنج کشور در حالی داعیه دلسوزی برای مردم و آوارگان سوری را دارند که گویی فراموش کرده‌اند، این خود بودند که با حمایت‌های همه‌جانبه نظامی، سیاسی و اقتصادی از گروه‌های تروریستی مختلف در سوریه، چنین بحران وخیمی را برای این کشور به‌وجود آوردند.

در ادامه این بیانیه با ادعای اینکه جلوگیری از ظهور داعش همچنان اولویت آنهاست، آمده است: «لازم است که رژیم [سوریه] و حامیان آن با جدیت در فرایند سیاسی تعامل کنند... هر فرایند سیاسی باید با حضور تمام سوری‌ها باشد».

وزرای خارجه آمریکا،‌ انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا با زیر سوال بردن انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است در سال جاری میلادی (2021) در سوریه برگزار شود، از هم‌اکنون مدعی شدند که این انتخابات «قرار نیست آزاد یا عادلانه» باشد؛ این در حالی است که انتخابات هنوز برگزار نشده است.

این بیانیه ضمن تاکید بر لزوم اجرای راهکار مسالمت‌آمیز برای سوریه برمبنای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل، مجدداََ ادعای متوسل‌شدن دولت سوریه به تسلیحات شیمیایی را مطرح کردند.

کشورهای مذکور ادامه دادند: «ما به درخواست برای آتش‌بس سراسری و دسترسی بدون مانع به مناطق نیازمند کمک،‌ آزادی زندانیان و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه زیر نظر سازمان ملل ادامه می‌دهیم. برای این منظور، ما حمایت قوی خود از تلاش‌های «گیر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه برای اجرای تمام بندهای قطعنامه 2254 شورای امنیت را اعلام می‌کنیم».

پدرسون شامگاه دوشنبه خواستار تشکیل یک چارچوب بین‌المللی جدید با مشارکت آمریکا، روسیه، ایران، ترکیه، اتحادیه اروپا و دولت‌های عربی برای حل و فصل مسئله سوریه شد.

پیش از این پنج کشور نیز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه موضع این کشور درباره بحران سوریه از زمان آغاز آن، هنوز تغییری نکرده، مدعی شد آنکارا تمام طرح‌ها و نقشه‌هایی را که به اراده مردم سوریه احترام نگذارد رد می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها