نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی:

جلسات رسیدگی به مهریه سال 1400 برگزار می‌شود/ مهریه باید عندالاستطاعه و نقدی پرداخت شود/ مهریه هدیه است نه معامله برای خرید و فروش دختر/ اگر مهریه نقدی پرداخت شود حق هیچ زنی ضایع نمی‌شود

حسن نوروزی گفت: پس از برگزاری جلسات رسیدگی به موضوعات در اولویت، مهریه را در دستور کار خود قرار خواهیم داد که جلسات رسیدگی به آن سال 1400 برگزار می‌شود.

جلسات رسیدگی به مهریه سال 1400 برگزار می‌شود/ مهریه باید عندالاستطاعه و نقدی پرداخت شود/ مهریه هدیه است نه معامله برای خرید و فروش دختر/ اگر مهریه نقدی پرداخت شود حق هیچ زنی ضایع نمی‌شود
کد خبر: 472135
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۶ ۱۰:۳۸:۵۱

اعتمادآنلاین| حسن نوروزی، نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی از زمان رسیدگی به موضوع مهریه در مجلس خبر داد و گفت: در حال حاضر بحث شورای حل اختلاف در کمیسیون حقوقی و قضائی به پایان رسیده و رسیدگی به مالکیت صنعتی و آیین نامه دیوان عدالت اداری از اولویت‌های بعدی ماست بنابراین پس از برگزاری جلسات رسیدگی به این موضوعات، مهریه را در دستور کار خود قرار خواهیم داد که جلسات رسیدگی به آن سال 1400 برگزار شود.

به گزارش برنا، او با تاکید براینکه مهریه عندالمطالبه باید تبدیل به عندالاسطاعه شود، افزود: ازدواج باید براساس کفویت (برابری) انجام شود یعنی دختر و پسری که ازدواج می‌کنند باید هم کفو یکدیگر باشند و براساس توانایی پسر مهریه مشخص شود نه اینکه بدون توجه به کفویت مهریه‌های 800 سکه‌ای، 1000 سکه‌ای و... تعیین شود و پسر به دلیل عدم توانایی پرداخت آن به زندان بیفتد.

نوروزی تصریح کرد: بنده شخصا عقیده دارم مهریه باید به صورت نقدی پرداخت شود اگر هم زوجین توافق کردند نقدی نباشد، طبق توصیه قرآن هر زمان که زوجه درخواست دریافت آن را کرد، بزرگان خانواده زن و مرد به عنوان داور باید مشکلات را حل کنند و در این میان به عنوان حکم قرار بگیرند بنابراین ترجیح این است که مهریه نقدی پرداخت شود در غیراینصورت بزرگان خانواده تکلیف آن را مشخص کنند و اجازه ندهند کار به جاهای باریک کشیده شود.

او ادامه داد: پیرو این موضوع کانون داوران در کشور تشکیل شده که اتفاقا متشکل از خانواده‌هاست، این کانون باعث می‌شود مشکلات با داوری حل شود نه اینکه سر هر موضوعی به دادگاه رفته و تشکیل پرونده دهیم و درنهایت زندان‌ها را پُر کنیم.


این نماینده مجلس شورای اسلامی درمورد لغو زندان محکومان مهریه گفت: درحال حاضر باوجود اینکه پیرو بخشنامه صادر شده تعدادی از زندانیان مهریه آزاد شدند اما هنوز بیش از 2 هزار نفر در زندان هستند در حالی که محکومان مالی نباید زندانی شوند بلکه باید آزاد بمانند و کار کنند تا بدهی خود را پرداخت کنند مگر افرادی که توانایی پرداخت بدهی خود را دارند اما اموالشان را پنهان کردند که موضوع درباره این افراد مشخص است.

نوروزی در پاسخ به این سوال که عده‌ای می‌گویند با حذف زندان محکومان مهریه حق و حقوق زنان ضایع می‌شوند؟ گفت: این افراد در نظر بگیرند که مهریه معامله و طلب نیست درواقع ما دختر خود را نمی‌فروشیم بلکه یک هدیه و چشم روشنی شرعی است که مرد هنگام ازدواج به همسر خود تقدیم می‌کند بنابراین اگر مهریه طبق توانایی مرد مشخص شود و در هنگام عقد به صورت نقدی پرداخت شود نه حق و حقوقی از زنان ضایع می‌شود و نه بعدا مردها به دردسر میفتند و زندان‌ها پُر می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها