وزیر ارتباطات:

شیراز می‌تواند قطب تولیدات اینترنت اشیاء شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه در سال جهش تولید در حوزه الکترونیک وضعیت صنعت الکترونیک در استان فارس جهش خوبی داشته گفت: امروز شیراز با تکیه به ظرفیت‌ها و داشته‌های خود می‌تواند به قطب تولیدات اینترنت اشیاء در کشور تبدیل شود.

شیراز می‌تواند قطب تولیدات اینترنت اشیاء شود
کد خبر: 472527
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۸ ۰۸:۳۸:۵۸

اعتمادآنلاین| محمدجواد آذری جهرمی این سخنان را شامگاه چهارشنبه و در پایان نخستین روز سفر به استان فارس در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم استان بیان کرد.

به گزارش ایرنا، اینترنت اشیاء (IOT) شامل اشیاء و وسایل اطراف و محیط زندگی انسان می‌شود که قابلیت اتصال به اینترنت و فضای مجازی را دارا هستند و امکان کنترل و مدیریت آنها از طریق اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های همراه هوشمند فراهم است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در گذشته شرکت کارخانجات مخابراتی ایران، صنایع قطعات الکترونیکی و صاایران در استان فارس کارخانه‌های بزرگی بودند که صنعت الکترونیک را در کشور پیگیری می‌کردند.


او افزود: کارخانه مخابرات راه دور ایران (آی تی آی) پس از ورشکستگی بر اساس ماده 141 به دستگاه قضایی واگذار شده بود و اداره املاک آن برای پرداخت مطالبات طلبکاران تحت تصرف قوه قضائیه درآمده بود و امکان بازیابی آن نبود.


آذری جهرمی اضافه کرد: اما کارخانه آی تی ام سی با تلاش و همت مدیران و مسئولان کشوری و استانی بازیابی شد و امروز یکی از بزرگترین کارخانه‌های نوآوری ایران در شرکت آی تی ام سی دایر شده که به دستور رئیس جمهوری نیز افتتاح شد و این مجموعه به چرخه تولید بازگشته و بر روی اینترنت اشیاء و سنسورهای اینترنت اشیاء کار می‌کند.


وی افزود: صاایران نیز در رابطه با تولید تلفن همراه در حال راه‌اندای مجدد خط تولید خود است و امیدواریم تفاهم آی تی ام سی و ایران خودرو برای تولید قطعات الکترونیک نیز به سرانجام برسد.

98 درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقدامات انجام شده در حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اهتمام ویژه دولت به این بخش سبب شد که امروز 98 درصد مردم به کشورمان به اینترنت دسترسی داشته باشند.

آذری جهرمی افزود: با شیوع ویروس کرونا و لزوم تقویت زیرساخت‌های ارتباطی برای ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان، برخورداری روستاها از اینترنت نیز در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت و امروز حتی در محروم ترین روستاهای کشور هم اینترنت را دایر کرده‌ایم.


وی ادامه داد: طی یک سال گذشت به چهار میلیون دانشجو، طلبه و استاد دانشگاه، یک میلیون معلم بسته رایگان اینترنت ارائه کردیم و آموزش 13 میلیون دانش آموز نیز رایگان شد و در حقیقت هزینه آموزش را از سبد مردم حذف کردیم.


او اظهار داشت: به نوعی روزانه یک و نیم میلیارد تومان یارانه برای شارژ ترافیک مصرفی دانش آموزان پرداخت کردیم.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: به رقم اینکه اینترنت کالای مهمی بود و مصرف بالایی هم داشت، طی یک سال گذسته نه تنها اجازه افزایش قیمت آن‌را ندادیم بلکه به 18 میلیون نفر هم اینترنت رایگان دادیم که همین مساله فشار زیاد مدیریتی برای تامین منابع مالی آن هم در این شرایط سخت و تنگنای مالی وارد کرد.


آذری جهرمی ادامه داد: بسیاری از کسب و کارها توانستند با استفاده از شبکه مجازی به فعالیت خود ادامه دهند و سرپا بمانند و فضای مجازی و امکاناتی که فراهم آمد بخش قابل توجهی از مشاغل مردم را بازگرداند و اجازه نداد که با مشکل مواجه شوند.


او گفت: امروز می‌توان گفت که مردم ایران نسبت به یک سال قبل با فضای مجازی آشناتر شده‌اند و استفاده از فضای مجازی کاربردی تر شده است.

پوشش اینترنت در روستاهای فارس 100 درصد می‌شود


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه هم‌اینک 92 درصد روستاهای بالای 20 خانوار فارس به اینترنت متصل هستند گفت: بنا بود در این سفر 120 سایت جدید روستایی که از مصوبات سفر خردادماه بود به بهره‌برداری برسد که این افتتاح را لغو و به اردیبهشت ماه و زمانی که 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار فارس به اینترنت متصل شدند موکول کردیم.


وی، در خصوص پوشش پوشش نسل پنجم اینترنت همراه در شیراز نیز گفت: هم‌اینک در محدود زند و ارگ کریم‌خانی (شهرداری) امکان دسترسی به اینترنت 5G فراهم است و کسانی که تلفن همراه آنها پشتیبانی کند می‌تواند با استفاده از سیم کارت ایرانسل از این قابلیت استفاده کنند.


او افزود: در ادامه توسعه پوشش نسل پنجم، در اواسط فروردین ماه 1400 نفر همراه اول در دانشگاه علوم پزشکی و محدوده باغ ارم اقدام به راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم خواهد کرد و تا پایان اردیبهشت ماه نیز راه‌اندازی این ظرفیت در شاهچراغ (ع) و تخت جمشید را در دستور کار داریم.

وزیر ارتباطات چهارشنبه در نخستین روز سفر به استان فارس از برخی روستاهای شهرستان زرقان در 25 کیلومتری شمال شیراز بازدید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها