کد خبر: 472554
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۸ ۱۱:۰۳:۳۱
| |

تعادل در انتظار بورس 1400

روند بورس در سال 99 یکی از عجیب‌ترین تجربه‌های سهامداران تازه وارد و حتی قدیمی بورس تهران بوده است.

تعادل در انتظار بورس 1400
کد خبر: 472554
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۸ ۱۱:۰۳:۳۱

اعتمادآنلاین| روند بورس در سال 99 یکی از عجیب‌ترین تجربه‌های سهامداران تازه وارد و حتی قدیمی بورس تهران بوده است. از ابتدای این سال تا میانه مرداد این بازار در صدر توجه سرمایه‌گذاران بود.

به گزارش روزنامه تعادل، ارزش دادوستدها هر روز رکورد جدیدی بر جای می‌گذاشت و سودای کسب سود، افراد غیرحرفه‌ای بسیاری را وارد این بازار کرد.

با این حال در ادامه بورس وارد مسیر نزولی شد و یک اصلاح طولانی مدت را به سهامداران تحمیل کرد. اصلاحی که هنوز هم به نظر می‌رسد پایان نیافته است. این روند به قدری فرسایشی شده که سهامداران از بهبود روند معاملات دلسرد شده‌اند.

بسیاری با زیان از بازار خارج شده‌ و برخی در انتظار بازگشت قیمت‌ها حداقل به سطوح قیمت خرید خود و به اصطلاح سربه‌سر شدن زیان هستند.

فارغ از دلایل ایجاد این شرایط که تحلیلگران بخشی از آن را به رفتارهای سیاست‌گذار و هیجان سهامداران ارتباط می‌دهند، بورس تهران در سال 99 درس‌های فراوانی برای ثبت در خاطره جمعی فعالان عرصه بازار سهام داشت.

سیاست‌گذار نیز باید در بخش‌هایی مخاطب این کلاس درس اجباری باشد. همان‌گونه که در گزارش‌های پیشین ما گفته شد، بازارسرمایه یک سال بسیار عجیب و پرتنش را پشت سرگذاشت و کار به جایی رسید که تمامی مسوولان جامعه بدون توجه به تحصیلات و جایگاه شغلی خود در خصوص بورس اظهارنظرکردند و درنهایت بورس، تبدیل به بازاری عاری از اعتماد شد.

اعتماد مهم‌ترین اصل هر سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و در نبود اعتماد بسیاری از ارکان سرمایه‌گذاری به خطر می‌افتند، تقریبا از روزهای پایانی مردادماه بی‌اعتمادی در بازار آغاز شد اما با گذشت چندین ماه هنوز هم مسوولان چاره‌ای برای افزایش اعتماد در بازار نکرده‌اند.

با این وجود آخرین روز کاری بازار سهام در سال 1399 به پایان رسید و سرمایه‌گذاران بورسی و دیگر اعضای جامعه در انتظار بازار سال 1400 هستند. مولفه‌های بسیار زیادی روی بورس در سال آینده تاثیر می‌گذارد که مهم‌ترین آن انتخابات ریاست‌جمهوری است چراکه بازارسرمایه این روزها به یک رکن مهم برای اقتصاد کشور تبدیل شده و هرگونه فعالیت سیاسی و اقتصادی پیش از انتخابات می‌تواند بر روی آن تاثیر بگذارد. عامل بعدی که می‌تواند روی بورس تاثیرگذار باشد نرخ تورم است.

باتوجه به عواملی همانند تحریم، نبود رشد اقتصادی و... میزان تورم در کشور ما روبه افزایش است و سرمایه‌گذاری در بازاری مثل بورس می‌تواند یک سد بسیار مطلوب در قبال تورم باشد. اما مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار روی بورس تهران نرخ ارز و تحریم‌ها است.

همان‌گونه که می‌دانیم بازارسرمایه و نرخ دلار یک رابطه کاملا هسمو دارند و اگر قیمت دلار افزایش یابد شاهد رشد دماسنج بازار خواهیم بود و کاهش ارزش دلار نیز می‌تواند بازار را به آستانه سرخ‌پوشی بکشاند.

حال و اوضاع تحریم‌ها نیز مشخص است و احتمال آن بسیار کم است که پیش از انتخابات مذاکره یا تفاهمی میان کشورها رخ دهد. درنتیجه می‌توان گفت که بورس به واسطه انتخابات و تثبیت نسبی نرخ دلار می‌تواند تا پایان خردادماه وضعیت بسیار مطلوبی تجربه کند و وضعیت این بازار پس از ماه خرداد بستگی به انتخابات، نرخ دلار، رشد اقتصادی، مذاکرات و... دارد.

بازار سرمایه در سال 1400 یکه‌تاز خواهد بود

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارسرمایه درخصوص وضعیت بورس 1400 اظهار می‌کند: نرخ ارز در مقایسه با روزها و هفته‌های گذشته ثبات پیدا کرده است که این موضوع موجب رکود دیگر بازار‌های موازی شد بنابراین بازارسرمایه در سال 1400 یکه‌تاز خواهد بود و در این بین انتظارات تورمی در سال آتی نیز بورس را در وضعیت خوبی قرار خواهد داد.

به دلیل تبلیغات انتخاباتی در 3ماهه نخست 1400، نامزد‌ها ریاست‌جمهوری سعی خواهند کرد مخاطبین خود که طیف وسیعی از آنها حدود 50 میلیون سهامدار هستند را جلب کنند. با توجه به دلایل بنیادی ذکر شده، بهره‌برداری از فضای انتخابات ریاست‌جمهوری و توجهی که فعالان بازار سرمایه به صحبت‌های کاندیدا‌ها و نحوه برخورد و تعامل آنها با بازار سرمایه مورد توجه خواهد بود که به نظر می‌رسد بازار با یک رشد هیجانی همراه باشد اما پس از گذر از انتخابات، جناح‌های سیاسی سعی خواهند کرد تعادل موردنظر را حاکم کنند.

طبیعتا پس از رشد بازار یک دوره اصلاحی خواهیم داشت ولی تصور این گونه است که فراز و نشیب شاخص بسیار کم خواهد بود.

یکی از نقاطی که مورد توجه قرار خواهد گرفت تغییر در زیرساخت‌های آموزشی، سامانه‌های تحلیلی و قانون مقررات پایه در نظام معاملات از دغدغه‌هایی خواهد بود که بازار را متحول خواهد کرد که در سال 99 احساس نیاز آن را همه لمس کردند و چالش بزرگ پرداختن به اصلاح زیرساخت‌های فرایند معاملات است.

سودآوری بورس طی سال آینده

سهیل کلاهچی، کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه چشم‌انداز مثبت برای سال 1400 وجود دارد، می‌گوید: در سال آینده شاهد برخی از اتفاق‌های مهم مانند انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم و احتمال اینکه ریاست‌جمهوری آینده بخواهد سیاست‌های جدید را به کار گیرد وجود دارد؛ بنابراین این موضوع بر اقتصاد و بازار سرمایه کشور می‌تواند تاثیرگذار باشد.

شرایط تورمی که اکنون در کشور وجود دارد و شرایطی که در سال 1400 با آن مواجه خواهیم بود نشان می‌دهد، افزایش سرمایه‌ای را که شرکت‌ها در سال‌های گذشته داشتند دیگر کارساز نیستند بلکه اکنون باید به این موضوع توجه کرد که کدام شرکت‌ها می‌توانند سود عملیاتی بسازند یعنی شرکتی که برای تولید خودرو یا قطعات ساخته شده است باید بتواند سود را از طریق کار اصلی خود به دست آورد.

سود عملیاتی شرکت‌ها مهم‌ترین نکته برای تحلیل شرکت‌ها در سال 1400 است و باید توجه کرد که کدام یک از شرکت‌ها می‌توانند تولید بیشتری را داشته باشند تا از طریق سودآوری برای فعالان بازار جذاب‌تر باشند.

پیش بینی بورس سال آینده

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه در سال 1400 توضیح می‌دهد: در سال آینده فضای بازارهای جهانی و بازار سرمایه ایران با ابهامات بسیار زیادی همراه است و به صورت قطعی نمی‌توان درباره وضعیت آن اظهارنظر کرد. اما به واسطه پایین آمدن قیمت سهم‌ها و بالا رفتن سودآوریشان و به واسطه روشن شدن فضای بین المللی به لحاظ بنیادی بازار سرمایه ظرفیت رشد را دارد.

به دلیل بی اعتمادی مردم به واسطه تصمیمات غیرکارشناسی مسوولان، ابهامات را در فضای اقتصادی کشور افزوده است و همچنین فضای مبهم اقتصاد کشور و جهان، نبود قطعیت درباره پیش بینی بازار را تقویت می‌کند. اما اگر مسوولان با تصمیمات موثر و واقعی تعهد خود را نشان بدهند بازار سرمایه ظرفیت رشد را در سال آینده خواهد داشت.

دامنه نوسان از اساس با بازارهای استاندارد جهانی در تضاد است و در بازار ما این دستورالعمل پیاده سازی می‌شود؛ اما باید توجه کرد که با وجود فضای بی اعتمادی هر گونه تغییر اگر در کنارش تصمیمات مثبت و نقشه راه نباشد می‌تواند ریسک نبود قوانین و مقررات را در بازار سرمایه تشدید کند، به همین خاطر در بلندمدت دامنه نوسان باید به سمت باز شدن و حذف پیش رود اما در کوتاه‌مدت باید به صورت کارشناسی، گام به گام وسنجیده در بازار آن را تغییر دهند. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال تاثیر تورم بر بازار سرمایه، افزود: رشد و افت بازار سرمایه تابعی از رشد ارزش شرکت‌ها است.

زمانی افزایش ارزش شرکت‌ها به واسطه کاهش ارزش پول ملی است و زمانی که تورم باعث گرانی همه‌چیز می‌شود، بازار نیز سود تورمی را تجربه می‌کند. اما در جنبه‌ای دیگر، افزایش ارزش شرکت‌ها می‌تواند بر اثر افزایش بهره‌وری و بهبود عملیات شرکت‌ها باشد که به سرمایه‌گذاران سود واقعی می‌دهد یعنی اگر در اقتصاد کشور چالش‌های تورمی داشته باشیم همه‌چیز گران می‌شود از جمله سهام که سود به دست آمده برای سرمایه‌گذاران مطلوب نیست اما اگر افزایش بهره وری و تولید در سال آینده داشت باشیم شرکت‌ها می‌توانند رشد بیشتر از تورم را به خود ببینند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها