کد خبر: 472579
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۸ ۱۲:۱۲:۵۸
| |

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش سازمان محیط زیست استان تهران:

ماهی‌ها می‌توانند ناقل ویروس و باکتری‌ها باشند

محمد کرمی گفت: ماهی‌ها می‌توانند ناقل ویروس و باکتری‌ها باشند. یکی از مسائل محیط‌زیستی در زمینه این ماهی‌ها رها کردن آنها در محیط‌زیستی کشور است. این مقوله ضررهای متعدد برای محیط‌زیست به دنبال دارد.

ماهی‌ها می‌توانند ناقل ویروس و باکتری‌ها باشند
کد خبر: 472579
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۸ ۱۲:۱۲:۵۸

اعتمادآنلاین| هر ساله به رسم قدیم خریداری ماهی قرمز برای سفره هفت سین انجام می‌شود. هرچند در سال‌های اخیر فعالان محیط زیست به کررات درباره مضررات نگهداری این ماهی هشدار داده‌اند، اما فروش این گونه‌ها همچنان در کشور مشاهده می‌شود.

به گزارش برنا، محمد کرمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش سازمان محیط زیست استان تهران درباره ماهی‌های قرمز سر سفره هفت سین گفت: از گذشته خریداری این گونه ماهی وجود داشته است هرچند در سال‌های اخیر شاهد افزایش میزان خریداری مار ماهی، لاک پشت، سمندرلرستانی و ... هستیم.

کرمی تاکید کرد: ماهی‌ها می‌توانند ناقل ویروس و باکتری‌ها باشند. یکی از مسائل محیط‌زیستی در زمینه این ماهی‌ها رها کردن آنها در محیط‌زیست است. این مقوله ضررهای متعدد به محیط‌زیست به دنبال دارد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش سازمان محیط زیست استان تهران افزود: این گونه‌ها را نمی‌توان در طبیعت رها کرد چون این ماهی‌ها پرورشی هستند و نحوه پرورش آنها مشخص نیست.

او افزود: این مقوله می‌تواند آلودگی و بیماری‌ها را برای منابع آبی به دنبال داشته یا جزو گونه‌های مهاجم برای ایستگاه‌های رهاسازی شده باشند.

کرمی ادامه داد: شهرداری‌ها و مراکز استان موظف هستند اماکن برای نگهداری این گونه را در اختیار مردم قرار دهند تا آنها را در زیستگاه‌های طبیعی رها نکنند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش سازمان محیط زیست استان تهران تصریح کرد: باید برای این ماهی جای مناسب ایجاد کرد تا این گونه‌ها به مراکز پرورشگاهی بازگردانده شوند.

او تاکید کرد: هرگز این ماهی‌ها را نباید در زیستگاه آبی کشور رها کرد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش سازمان محیط زیست استان تهران گفت: اغلب شاهد رهاسازی این ماهی‌ها در دریاچه‌ها، سد و ... هستیم. این گونه‌ها متعلق به طبیعت نیستند و آلودگی را برای طبیعت به دنبال دارند.

کرمی افزود: امکان تبدیل این ماهی‌ها به گونه‌های مهاجم وجود دارد تا گونه‌ای از آبزیان انقراض پیدا کرده و باعث از بین رفتن دیگر گونه‌ها می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش سازمان محیط زیست استان تهران با بیان اینکه مردم مار آبی، سمند و لاک پشت را خریداری نکنند، گفت: در صورت مشاهده به محیط‌زیست اطلاع داده تا این حیوانات به زیستگاه اصلی خود منتقل شوند.

کرمی افزود: افراد در صورت مشاهده خرید و فروش این گونه‌ها باید به مسئولان محیط زیستی اطلاع دهند، چون بسیاری از گونه‌ها وارداتی هستند. قاچاق لاک پشت گوش قرمز ممنوع است. این گونه مهاجر برای آبزیان بومی محیط‌زیست تخریب به دنبال دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها