با ورود محموله «کوواکس»، واکسیناسیون در سوریه آغاز می‌شود

دولت سوریه بالاخره کارزار واکسیناسیون خود علیه ویروس کرونا را آغاز کرد. مسئول سازمان جهانی بهداشت در سوریه روز چهارشنبه گفت، اولین محموله واکسن‌های اهدائی طرح جهانی «کوواکس»‌ تا چند هفته دیگر به سوریه می‌رسند.

با ورود محموله «کوواکس»، واکسیناسیون در سوریه آغاز می‌شود
کد خبر: 472582
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۸ ۱۲:۲۶:۳۱

اعتمادآنلاین| آکجمال ماگتیمووا، مسئول سازمان جهانی بهداشت در سوریه، روز چهارشنبه در دمشق به رویترز گفت سهم سوریه بخشی از محموله یک میلیون دوزی واکسن آسترازنکای ساخت موسسه سرم هند است.

به گزارش ایسنا، ماگتیمووا گفت «کوواکس» برای کشور جنگ‌زده سوریه که از بحران در بخش خدمات درمانی و کمبود منابع مالی رنج می‌برد نقشی حیاتی دارد. تزریق این واکسن‌ها می‌تواند از اوایل ماه آوریل یا مه آغاز شود و هدف این کشور این است که تا آخر سال نزدیک 20 میلیون نفر از جمعیت کشور واکسینه شوند؛ هم در اراضی تحت کنترل دولت و هم در بخش‌های شمالی شرقی و شمال‌غربی کشور که به ترتیب در تسلط «نیروهای دموکراتیک سوریه»، گروه تحت رهبری کردهای چپ‌گرای سوریه با حمایت نظامی آمریکا، و گروه‌های مخالف دولت سوریه، که بعضا نزدیک به ترکیه هستند، قرار دارند.

سوریه حدود 20 میلیون جمعیت دارد که اکثریت آن‌ها در نواحی تحت کنترل دولت بشار اسد زندگی می‌کنند. این دولت قرار است ده‌ها تیم را به 76 بیمارستان در سراسر کشور و 300 واحد سیار برای رسیدن به مناطق دورافتاده اعزام کند.

خانم ماگتیمووا گفت 336 هزار دوز از طریق مرز غازیان‌تپ ترکیه به نواحی شمال‌غربی فرستاده می‌شود و 90 هزار دوز به مناطق شمال‌شرقی تحت کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه.» بخش اول از طریق مقامات ترکیه ارسال می‌شود و بخش دوم از طریق وزارت بهداشت دولت اسد در دمشق.

برخی سازمان‌های حقوق‌بشری همچون «دیده‌بان حقوق‌بشر» هشدار داده‌اند که دولت اسد شاید واکسن‌ها را به مناطق شمال‌شرقی سوریه نرساند. این سازمان آمریکایی ماه گذشته در گزارش خود یادآوری کرد که حکومت سوریه سابقه استفاده از «خدمات درمانی به عنوان سلاحی در جنگ» را دارد و نگرانی‌هایی در زمینه چگونگی انجام واکسیناسیون توسط این دولت مطرح کرد.

ماگتیمووا اما از برخی همکاری‌های دولت اسد خبر داده است. او گفت: «هفته گذشته در کارزاری برای واکسیناسیون فلج اطفال حضور داشتم که شامل منطقه شمال‌شرقی سوریه هم می‌شود.»

در بخش اول واکسیناسیون کرونا قرار است کارمندان بخش خدمات درمانی که حدود سه درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند واکسینه شوند. سپس نوبت افراد 55 سال به بالا و افراد دارای بیماری‌های سخت است.

اما گفته شده پیش از رسیدن واکسن‌های آسترازنکا هم کار واکسیناسیون در سوریه آغاز شده بود. در برخی خبرها آمده که کارزار واکسیناسیون یک هفته است که در این کشور آغاز شده است. شبکه «الجزیره» به نقل از «منابع موثق» گفت دولت اسد 5 هزار دوز از کشوری که اسمش را نیاورده، اما کشوری «دوست» است دریافت کرده است. این اولین دوزها به کارمندان بخش خدمات درمانی در بیمارستان‌هایی در سراسر کشور داده شدند.

مقامات بهداشتی سوریه در ضمن گفته‌اند که چین 5000 دوز واکسن «سینوفارم» را به این کشور اهدا کرده است.

سوریه در سال گذشته دو بار، اول در اوت و سپس در دسامبر، با اوج گرفتن همه‌گیری کرونا مواجه بود. ماه گذشته نیز شاهد اوج گرفتن این ویروس بودیم. بشار اسد و همسرش نیز به این ویروس مبتلا شدند.

طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، سوریه تا به‌حال 45 هزار و 453 مورد ابتلا و یک‌هزار و 761 مورد مرگ ناشی از کرونا داشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها