کد خبر: 472886
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۱ ۱۲:۵۸:۴۳
| |

محمد خوش‎چهره، اقتصاددان پاسخ می‌‎دهد:

علت تأکید مقام معظم رهبری بر مقوله تولید چیست/ قوا‎ی سه‌‎گانه به‌دنبال ریشه مشکلات باشند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به انتخاب عنوان «تولید؛ پشتیبانی‎‌ها، مانع‌‎زدایی‎‌ها» از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال 1400، به بررسی علل تأکید ایشان به عنوان استراتژیست نظام بر تولید پرداخت.

علت تأکید مقام معظم رهبری بر مقوله تولید چیست/ قوا‎ی سه‌‎گانه به‌دنبال ریشه مشکلات باشند
کد خبر: 472886
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۱ ۱۲:۵۸:۴۳

اعتمادآنلاین| حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به‌مناسبت آغاز سال 1400 هجری شمسی، با ابراز امیدواری به کسب برکات مادی و معنوی از تقارن سال جدید با اعیاد شعبانیه و متبرک شدن سال 1400 به دو عید نیمه‌شعبان و جشن ولادت حضرت ولی‌عصر(عج)، سال جدید را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند.

به گزارش ایکنا، برای بررسی ابعاد مختلف این نامگذاری و علت تأکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر مقوله تولید و همچنین شناخت موانع موجود، با محمد خوش‎چهره، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، به گفت‎‌وگو نشستیم.

خوش‌چهره در ابتدا درباره علت انتخاب شعار سال با محوریت تولید، اظهار کرد: این نامگذاری، مبین آن است که تولید، صرفاً یک شعار نیست بلکه هدفی استراتژیک است و باید همه تلاش‌ها بر تحقق آن متمرکز باشد و تا زمان تحقق باید این مسئله تداوم و استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات و چالش‌های موجود ریشه در محیط داخلی کشور دارد، اظهار کرد: دنیای سلطه معاش و سطح زندگی مردم را که از آن به عنوان «رفاه» یاد می‎کنیم هدف قرار داده است.

در واقع بهبود عمومی سطح زندگی و معاش مردم که همان ارتقای سطح رفاه ملی است، هدف تجربه شده و تأیید شده حاکمیتها در کشورهای شناخته شده است اما متأسفانه در کشور ما در این حوزه به دلیل برخی غفلت‎ها، جهالت‎ها، حضور نفوذی‌ها و عدم تمرکزها، برخی از شیطنت‌ها و طرح‌های دشمنان محقق شده است لذا برای تبیین اهمیت این هدف که هدفی ملی است و منافع و مصالح ملی را در بر می‌گیرد، استمرار تمرکز بر تولید ملی مورد تأکید قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تولید ملی رأس هر نوع بهبودی است، تصریح کرد: نمی‌توان ادعای کاهش بیکاری ملی و افزایش اشتغال داشته باشیم، ولی به بهبود تولید ملی توجه نکنیم.

اصطلاحاً تولید ناخالص ملی، رأس حل مشکلات است؛ اشتغال، رفاه، افزایش درآمد ملی و ... همه از طریق بهبود تولید ملی است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: نیمی از مسیر تحقق شعارهای سالانه به ویژه نامگذاری‌های اقتصادی به انتخاب نام سال به عنوان مسیر راه از سوی استراتژیست نظام یعنی رهبر معظم انقلاب بر می‌گردد و نیمی دیگر به سیستم اجرایی، قانونگذاری و قضایی کشور مربوط است که برای تحقق آن تلاش کنند اما از آنجا که در تحقق رونق و جهش تولید دچار مشکلاتی بوده‌ایم، ایشان با درایت بر این نقطه کلیدی و بنیادی تأکید دارند و اهل فن این مسئله را به خوبی درک می‌کنند و مشخص است که تمرکز بر تولید ملی، سخن و تأکیدی گذرا و موقتی نیست.

وی عنصر کلیدی دیگر در شعار سال را مانع‌زدایی بیان کرد و درباره موانع موجود در مسیر بهبود تولید ملی اظهار کرد: اقتصاد ایران به مثابه بیماری است که دچار بیماری‌های متعدد اعم از تورم، بیکاری، کاهش تولید ملی، کاهش نرخ رشد اقتصادی و ... است و برای درمان آن باید ابتدا ریشه و علل این بیماری‌ها شناخته شود.

همه علائم بیماری‌های اقتصاد کشور، ریشه در اختلالاتی دارد که در مسیر تولید ملی وجود دارد. تولید ملی هویت‌بخش و عصاره اقتصاد ملی است؛ یعنی بیماری اقتصاد ایران ریشه در ناکارآیی و اختلالات تولید ملی دارد و اگر تولید ملی وضع مناسبی داشته باشد، همانند قلبی عمل خواهد کرد که با پمپاژ مناسب خون، مانع رخوت، خمودگی و ضعف بیمار می شود.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید ملی با تحریم‎ها و ایجاد اختلال در واردات کالاهای اساسی و سرمایه‌ای، تجهیزات و برخی فناوری‌های مورد نیاز کشور، مورد هدف نظام سلطه قرار گرفته، اظهار کرد: از طرفی غفلت و کم‌توجهی به ظرفیت‌های تولیدی و برخی بخش‌های تولید مانند مسکن که وابستگی به دنیای سلطه ندارد، اختلالاتی در حوزه رفاه ایجاد کرده لذا تا ریشه مشکلات را تشخیص ندهیم اقتصاد رونق نمی‌یابد.

وی در این بخش از مطالب خود اظهار کرد: به تشخیص مقام معظم رهبری و براساس دیدگاه بسیاری از کارشناسان که سال‎هاست آن را فریاد می‌زنند، ما استحقاق این شرایط اقتصادی را نداریم و بسیاری از اشکالات اقتصادی کشور با توجه به ظرفیت‌های تولیدی موجود از جمله سرمایه انسانی، نیروی کار و منابع طبیعی، ربطی به تحریم‌ها ندارد.

خوش‎چهره معتقد است ضعف نوع مدیریت کلان اقتصادی که هر سه قوا _ با وجود تلاش‎هایی که داشته‎اند _ در آن نقش دارند، مهم‎ترین عامل مشکلات اقتصادی امروز است، چرا که اگر خوب دقت کنیم و تلاش شود، بخش‎های زیادی از تولید ملی می‎تواند به صورت خودکفا و خوداتکا انجام شود و بعد از آن برخی مراودات و همکاری‌های خارجی از جمله برجام و غیره می‌تواند به کمک اقتصاد ملی و افزایش نرخ رشد تولید بیاید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها