کد خبر: 472971
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۲ ۰۹:۴۸:۰۰
| |

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد:

شائبه‌هایی از ایجاد سازمانی نوپا در آموزش و پرورش/ ساماندهی مهدهای کودک مساوی خروج از بخش خصوصی نیست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره چند و، چون ماجرای مدیریت مهد‌های کودک و تشکیل سازمانی نوپا با هدف ساماندهی تربیت کودکان توضیح داد.

شائبه‌هایی از ایجاد سازمانی نوپا در آموزش و پرورش/ ساماندهی مهدهای کودک مساوی خروج از بخش خصوصی نیست
کد خبر: 472971
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۲ ۰۹:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| انتقاد بر سر مدیریت چندگانه مهدهای کودک مدت‌ها مطرح بود تا آنکه این غائله در پاییز سال گذشته با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی ختم شد و در نهایت مدیریت و نظارت بر کار مهدهای کودک و در نگاهی عمیق تربیت کودک به آموزش و پرورش سپرده شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بر این اساس هم سازمانی به نام «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» بنا شد ایجاد شود تا این سر و سامان گرفتن شکلی جدی‌تر به خود بگیرد و آنطور که آخرین اخبار و اطلاعات این ماجرا حکایت می‌کند در واپسین روزهای سال قبل اساسنامه این سازمان هم توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و این یعنی یک گام رو به جلو برای ساماندهی مهدهای کودکی تا مدت‌ها گرفتار بد سرپرستی یا بی سرپرستی بودند.

اما همین ورود به مسیر ساماندهی، جامعه مخاطبانش را سرگردان میان آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی بلاتکلیف کرده است ضمن اینکه از دورنما و جزئیات شکل‌گیری و فعالیت این سازمان نوپا هم اطلاعاتی چندان در دسترس نیست و همین، عاملی است متولیان مهدهای کودک از آینده کاری خود و خانواده ها از سپردن کودکانشان به مهدکودک ابراز نگرانی کنند. بر این اساس برای اطلاعات بیشتر از چند و چون این ماجرا جزئیات کا را از سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پرس‌وجو کردیم تا حدی این روند مبهم شفافیت پیدا کند؛ هرچند که تا زمان اجرا تمام اخبار و اطلاعا صرفا یک ایده است.

در آخرین نسخه از تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت چه ماموریتی برای این سازمان ترسیم شده است؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: بر اساس مصوبه جلسه 834 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوره کودکی، تمام امور مربوط به مهد‌های کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان اعم از صدور مجوز، برنامه‌ر یزی، هدایت و نظارت، تقویت استاندارد‌ها و ارزیابی به وزارت آموزش و پرورش محول شد.

با تصویب سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، مجموعه فعالیت‌های مربوط به گروه سنی کودکان 3 تا 6 ساله به صورت منسجم ذیل آموزش و پرورش آغاز می‌شود؛ البته در روند اجرای کار قدم اول تشکیل هیئت امنا، تصویب ساختار سازمانی این مجموعه توسط هیئت امناء، معرفی رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک توسط وزیر آموزش و پرورش و تایید آن توسط هیئت امناست.

دو گروه سنی صفر تا پایان سه سالگی و آغاز چهار سالگی تا پایان 6 سالگی تحت پوشش این سازمان هستند و سازمان مسئولیت همکاری باخانواده‌ها و ارتقای توانمند‌ها و دانش آن‌ها نسبت به مسائل تعلیم و تربیت کودک را بر عهده دارد و باید با خانواده‌ها همکاری کند.

نگاه ایدئولوژیک در مدیریت مهدهای کودک نداریم


راه‌اندازی و فعالیت سازمان ملی تعلیم و تربیت برای برخی خانواده‌ها و منتقدان شائبه تربیت ایدئولوژیک را در پی دارد و تصور بر این است که از این به بعد چارچوب اسلامی خاصی برای آموزش کودکان در نظر گرفته خواهد شد؛ در این باره نظر شما چیست؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: درباره نگاه ایدئولوژیک این تصویرسازی از تعلیم و تربیت اسلامی از اساس غلط است و ادامه همان نگاه اسلام هراسی است.

اتفاقا نگاهی که این نوع ایده را ترویج می‌کند، خودش نگاه ایدئولوژیک دارد چراکه ایدئولوژی لیبرالیسم مبنای نگاه آن به تعلیم و تربیت کودک است. تعلیم و تربیت بر مبنای اندیشه اسلامی ابعاد چند وجهی دارد که هم به فکر نشاط و شادی دانش آموز است و هم شرایط سنی او را درک می‌کند و اجتماعی شدن کودک را بر مبنای توجه به نظم اجتماعی و کار جمعی را یاد او می‌دهد.

دوره کودکی، دوره طلایی است که کودک توانمندی‌های مرتبط با زندگی اجتماعی را بیاموزد و از نظام ارزشی مرتبط با اخلاق و تربیت اسلامی برخوردار شود. راستگویی، احترام به یکدیگر، احترام به قانون و برخورداری از نظم اجتماعی نمونه‌های تعلیم و تربیت مهم این دوره است.

حدود 5-6 ماه تا پایان فعالیت دولت فعلی باقی است و به تدریج فضای انتخاباتی بسیاری از ماموریت‌ها و فعالیت‌های مهم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، با این وجود آیا این سازمان از مهر 1400 فعالیتش آغاز می‌شود وآمادگی برای شروع کار وجود دارد؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: قطعا این آمادگی وجود دارد و امیدواریم مساله کرونا حل شود و دانش آموزان به آموزش حضوری برگردند ومهد‌های کودک هم بازگشایی شوند.

با تصویب اساسنامه آموزش و پرورش تحت مدیریت آقای حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، کارگروهی برای اجرایی شدن اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تشکیل می‌شود تا اقدامات مربوط به آغاز کار سازمان تعلیم و تربیت کودک را دنبال کند و این نویدی است برای همه خانواده‌های ایرانی که با برنامه‌ای تخصصی دوره مهم یادگیری دوره کودکی که شکوفاترین دوره یادگیری زندگی است، آغاز و شکل بگیرد.

نحوه انتخاب و اتصاب رئیس سازمان


با توجه به نحوه مدیریت این سازمان مبتنی بر فعالیت هیئت امنا، آنها هم سهمی در انتخاب رئیس این سازمان بر عهده دارند؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تایید ریاست سازمان، بر عهده هیئت امنا با معرفی وزیر آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. هیئت امنا ترکیب منطقی دارد و معاونان آموزش و پرورش، چهار نفر از اولیا شامل دو پدر و دو مادر عضو هیئت امنا هستند. دبیر شورای تخصصی تحول و نوسازی آموزش و پرورش و یک نفر نماینده از اعضای شورا هم در این هیئت امنا حضور دارند و کاندیدای ریاست سازمان باید بتواند نظر اعضا هیئت امناء تامین کند.

ساماندهی و یکپارچه‌سازی مدیریت مهدهای کودک برای صاحبان این مجموعه‌های آموزشی نگرانی‌هایی ایجاد کرده است و آنها نگران هستند تا کار به کلی از دست آنها خارج شود، در این مورد برنامه‌ای دارید؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تکیه سازمان بر بخش خصوصی است و مهد‌های کودک نگرانی نداشته باشند که کار از دست بخش خصوصی خارج شود و باید توجه داشته باشم که کار‌های مردمی موفقیت بیشتری دارد.

این سازمان استاندارد‌های کیفی و نظارت بر حسن اجرای تعلیم و تربیت کودکان را مورد توجه قرار می‌دهد البته در این مسیر نیازمند معلم متخصص امر کودک هستیم و امیدواریم با شکل گیری این سازمان، معلمان توانا و متخصص بکارگیری شوند و از ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای تدوین شیوه‌ها نامه ها، کتب آموزشی تخصصی، آموزش و ارتقای دانشی معلمان تخصصی دوره کودکی استفاده کرد تا شاهد شکوفایی امور مرتبط با این دوره باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها