واکسیناسیون همه ایرانیان امسال تمام می‌شود

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت با اعلام این خبر که واکسیناسیون عمومی تا آخر سال جاری به اتمام می رسد گفت: به صورت خوشبینانه این فرآیند می تواند تا پایان سال 2021 هم تمام شود تا مردم به زندگی عادی بازگردند.

واکسیناسیون همه ایرانیان امسال تمام می‌شود
کد خبر: 473030
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۲ ۱۴:۳۵:۲۱

اعتمادآنلاین| کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران در خصوص پیام نوروزی وزیر بهداشت درباره واکسیناسیون تمام جمعیت هدف تا پایان سال 1400 گفت: با توجه به اینکه کادر درمان و مدافعان سلامت در سال گذشته به طور مداوم در خدمت مردم و در مقابله با ویروس کرونا و بحران ناشی از آن بودند؛ وزیر بهداشت در 30 اسفند با حضور نمادین در بیمارستان فیروزگر تهران ضمن عرض ارادت به شهدای مدافع سلامت و خانواده های آنها از زحمات کادر درمان هم تقدیر کردند.


واکسیناسیون تا پایان سال به اتمام میرسد

سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به برنامه های پیش بینی شده وزارت بهداشت و کمیته ملی واکسن در انجام فرایند واکسیناسیون عمومی گفت: طبق این برنامه ها به رغم همه محدودیت هایی که در تمامی دنیا حتی برای تولیدکنندگان واکسن وجود داشت با اتکا به دانش داخلی با موفقیت نسبی مراحل تولید واکسن ایرانی و خرید واکسن از سبد کواکس، پیش بینی می شود طبق برنامه صورت گرفته تا پایان 1400 و حتی به صورت خوشبینانه تا پایان 2021 میلادی واکسیناسیون همگانی انجام شود. امیدواریم تولید واکسن مشترک ما با کشورهای همکار و واکسن ملی در هفته های آتی به تولید انبوه برسد و به تبع آن با رشد پلکانی واکسیناسیون روبرو باشیم. در حال حاضر کادر درمان و همکاران ما در خط مقدم درمان در حال واکسینه شدن هستند در کنار این همکاران واکسیناسیون سالمندان و جانبازان آسایشگاه ها و عزیزانی که درگیر پسماندهای عفونی هستند.

وی گفت: در ابتدای بهار به پایان می رسد و بلافاصله پس از آن وارد فاز دوم می شویم.در این فاز افراد بالای 65 سال و بیماران زمینه ای 16 تا 64 سال جای دارند. به نظر می رسد با ورود واکسن های داخلی به بازار در هفته های پایانی بهار واکسیناسیون به صورت جهشی افزایش یافته و در تابستان به اوج برسد و در پاییز و حداکثر زمستان، واکسیناسیون عمومی با ایمنی جمعی انجام شود و پس از این دوره اعلام خارج شدن از اپیدمی را خواهیم داشت و به زندگی عادی باز خواهیم گشت.

توقف واردات واکسن آسترازنکا ؛ در صورت تایید عوارض غیر عادی

جهانپور درباره واکنش های منفی درخصوص واکسن وارداتی آسترازنکا و با اعلام این که هنوز خبری از واردات این واکسن به کشور نیست خاطر نشان کرد: اگر این واکسن از روسیه و کره جنوبی وارد کشور شود فعلا مجوز اولیه مستندات علمی بهداشت جهانی را دارد. طبق پیش بینی ها قرار است در فصل بهار واردات واکسن آسترازنکای کره جنوبی از سبد کواکس آغاز شود. با توجه به اشکالات احتمالی این واکسن به ویژه در برخی از کشورهای اروپایی، رصد یافته های جدید ناشی از واکسیناسیون عمومی این واکسن در کشورهای مختلف در دستورالعمل وزارت بهداشت، کمیته ملی واکسن و سازمان غذا و دارو قرار گرفت.

وی افزود: بهداشت جهانی و EMA و بسیاری از سازمان های غذا و داروی کشورهای اروپایی این واکسن را تایید کردند و تزریق دوباره این واکسن آغاز شده است ولی همچنان ما مستندات کشورهای مختلف را بررسی می کنیم. تا این لحظه تصمیم جدیدی مبنی بر عدم واردات این واکسن گرفته نشده است. در صورتیکه بر اساس مستندات، عوارض این واکسن به فواید آن غلبه کند واردات آن متوقف خواهد شد و در صورت شروع واکسیناسیون روند این فرآیند متوقف می شود . ولی فعلا چنین چیزی وجود ندارد و با توجه به تایید و آغاز مجدد تزریق این واکسن در کشورهای توسعه یافته، پیش بینی توقف آن را نداریم ولی همچنان اگر عوارض غیر عادی این واکسن گزارش شود استفاده و یا واردات آن متوقف خواهد شد. اگرچه هنوز این واکسن وارد کشور نشده است.

واکسیناسیون همگانی با سه واکسن در حال انجام است

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تاکید کرد: واکسیناسیون کشوری در حال حاضر با واکسن های سینوفارم(چین)، اسپوتنیک B (روسیه) و کواکسین(هند) انجام می شود .حدود 700 هزار واکسن در روزهای اخیر در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده و ده ها هزار نفر از اعضای کادر درمان از آن استفاده کرده یا استفاده خواهند کرد. تا کنون عوارض جدی قابل توجهی در مورد این سه واکسن گزارش نشده و این روند ادامه خواهد داشت. پنج واکسن در کشور ما تایید شده و با ورود واکسن های دیگر روند واکسیناسیون بر اساس اولویت ها ادامه پیدا خواهد کرد.

واکسن های کرونای ایرانی در صف تایید و تولید انبوه

جهانپور در ادامه درباره واکسن های تولیدی ایران هم خاطرنشان کرد: یک واکسن مشترک با کشور کوبا و انستیتو پاستور در حال ساخت است. فاز 1 و 2 مطالعات بالینی آن در کوبا انجام شده و فاز 3 آن هم در کوبا آغاز شده است. 100 هزار دوز از این واکسن وارد کشور شده و با فاصله ای دو هفته ای فاز 3 بالینی این واکسن در کشور آغاز می شود. البته به محض تایید گزارش های فاز 3 این واکسن، واکسیناسیون عمومی و تولید انبوه آن در ایران و کوبا آغاز می شود.

وی افزود: فاز 2 واکسن برکت تا پایان فروردین به پایان می رسد. و با توجه به گزارش های موفقیت آمیز به نظر می رسد این واکسن به فاز 3 وارد و اواخر بهار وارد فاز تولید انبوه شده و برای واکسیناسیون عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

جهانپور خاطرنشان کرد: واکسن شرکت میلاد داروی نور، زیر مجموعه وزارت دفاع با عنوان واکسن "فخرا" وارد فاز 1 مطالعات بالینی شده و به نظر می رسد تا اواخر تابستان در دسترس باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: واکسن رازی هم روزهای پایانی فاز یک را می گذراند و در صورت تایید وارد فاز 2 خواهد شد. به نظر می رسد این واکسن هم در اواخرتابستان و اوایل پاییز در دسترس عموم خواهد بود.

وی افزود: علاوه بر واکسن های مذکور چندین موسسه تحقیقاتی واکسن هایی را در مرحله مطالعات پیش بالینی و حتی مرحله بالینی دارند و در صورت تایید در پاییز و زمستان آینده به تولید انبوه می رسند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها