کد خبر: 473074
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۹ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اقتصاد خستگی/ خستگی و بی‌حوصلگی چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

وضعیتی که این روزها مردم جهان تجربه می‌کنند بسیار جدید است و کارشناسان اقتصادی عقیده دارند این وضعیت باید تحت بررسی دانشمندان قرار گیرد و تاثیر خستگی و بی‌حوصلگی بر اقتصاد سنجیده شود.

اقتصاد خستگی/ خستگی و بی‌حوصلگی چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟
کد خبر: 473074
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۹ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مارک هاوکینز متخصص خستگی است. زمانی که او مدرک مشاوره خود را می‌گرفت به مقالاتی در مورد فواید خستگی علاقه‌مند شد و در نهایت نیز کتابی با عنوان «قدرت خستگی» نوشت. هاوکینز همچنین دوست دارد در اوقات فراغت روی کاناپه بنشیند و از پنجره به بیرون نگاه کند.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از نیویورک تایمز، هاوکینز درباره فواید خستگی می‌گوید: «خسته شدن کار سختی است اما من تلاشم را می‌کنم تا خسته شوم.» هرچند در دوران همه‌گیری کرونا حتی هاوکینز 42ساله هم از خسته شدن خسته شده است.

افزایش خریدهای اینترنتی

او که از شرایط موجود ناامید شده بود به سایت آمازون روی آورد. جایی که عمدتاً کتاب‌های مورد علاقه‌اش را سفارش می‌دهد.

هاوکینز می‌گوید: «من چیزهایی را که خریده‌ام در زمان کوتاهی تحویل می‌گیرم.»

گرایش مردم به خرید اینترنتی بر اقتصاد تاثیر گذاشته زیرا بسیاری از مردم از ماندن در خانه خسته شده‌اند و همین موضوع نیز باعث علاقه آنها به خرید شده است.

همه‌گیری بازار کار را از بین برده و نرخ بیکاری را نیز افزایش داده است. به همین دلیل بسیاری از خانواده‌ها هزینه‌های خود را به خرید لوازم ضروری اختصاص داده‌اند. از سویی بسیاری از مردم به مکان‌های خلوت شهرها نقل مکان کرده‌اند و همین موضوع سبب افزایش قیمت مسکن شده است.

ویروس کرونا محدودیت‌هایی در زندگی مردم به وجود آورده و فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی را کاهش داده است. مارشال کوهن، تحلیلگر ارشد یک شرکت تحقیقات بازار، می‌گوید: «امروز مردم زمان زیادی را در خانه می‌گذرانند و همین در خانه ماندن باعث شده تا آنها به فکر سرمایه‌گذاری در بازار و همچنین خرید وسایل مختلف بیفتند. این کار آنها بیشتر جنبه سرگرمی پیدا کرده است.»

به گفته کارشناسان، وضعیتی که این روزها مردم جهان تجربه می‌کنند بسیار جدید است و کارشناسان اقتصادی عقیده دارند این وضعیت باید تحت بررسی دانشمندان قرار گیرد و تاثیر خستگی و بی‌حوصلگی بر اقتصاد سنجیده شود.

برخی از کارشناسان بر این باورند که گرایش مردم به خرید یک واکنش به وضعیت عاطفی خودشان است. رسیدهای آمازون این روزها به سوال «حال شما چطور است؟» جواب می‌دهد.

اقتصاد خستگی

شاخصی برای سنجش بازار

شاخصی که می‌تواند نوسانات بازار یا روند بهبود بازار در ماه‌های اخیر را پیش‌بینی کند شاخص بی‌حوصلگی یا خستگی است.

در میان بارزترین نمونه‌های اقتصاد خستگی که در ماه‌های اخیر رخ داده می‌توان به هجوم خریداران تازه‌کار بورس آمریکا و خرید سهام شرکت‌هایی چون «GameStop» و خرده‌فروشی‌های مربوط به گیمرها اشاره کرد. این سرمایه‌گذاران باعث شدند برخی از سهم‌ها رشد نجومی پیدا کنند.

افراد تنها بیشتر بی‌حوصله می‌شوند

بعضی از گروه‌های مردم بیشتر از دیگران احساس بی‌حوصلگی می‌کنند. دانیل هامرمش، اقتصاددان کالج بارنارد که در مورد تنهایی در حین همه‌گیری مطالعه کرده، دراین باره می‌گوید: «افرادی که تنها زندگی می‌کنند بیشتر خسته می‌شوند. مجردها شرایط سخت‌تری دارند و فکر می‌کنم بین تنهایی و بی‌حوصلگی رابطه نزدیکی وجود داشته باشد.»

اقتصاد خستگی

همه‌گیری مردم را بی‌حوصله کرده است

ارین وست گیت، استادیار روانشناسی در دانشگاه فلوریدا که درباره بی‌حوصلگی مطالعه می‌کند، نیز دراین باره توضیح می‌دهد: «بی‌حوصلگی غالباً نشانه‌ای از کارهای بی‌معنی برای ماست. احساسات انسان واکنشی اتوماتیک به کارهایی است که انجام می‌دهد. این راهی است که بدن و ذهن به شما هشدار می‌دهد چیزی اشتباه در حال رخ دادن است.»

هرچند احساسات ما مانند یک زنگ خطر عمل می‌کند، اما محدودیت‌هایی که شیوع کرونا برای ما به ارمغان آورده باعث شده نتوانیم به درستی آنها را درک کنیم. طبق اطلاعاتی که دولت آمریکا در دوران کرونا منتشر کرده، تنها در ماه ژانویه گذشته یک‌چهارم افراد دورکار بودند. همچنین طبق تحلیل Safe Graph، حضور مردم در مکان‌هایی مثل سینما، رستوران و موزه 50 درصد کمتر شده است. طی تحقیقی که در آمریکا انجام شده 53 درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند در دوران همه‌گیری کرونا بیشتر از قبل بی‌حوصله شده‌اند.

وست گیت استادیار روانشناسی دانشگاه فلوریدا درباره تاثیری که بی‌حوصلگی روی رفتار افراد می‌گذارد می‌گوید: «احساس بی‌حوصلگی ممکن است رفتارهای گوناگونی به همراه داشته باشد؛ مانند تلاش برای انجام کارهای جدید. این شرایط می‌تواند منجر به افزایش ریسک‌پذیری و تکانش‌گری شود، به این خاطر که افراد می‌خواهند نه تنها کاری انجام دهند بلکه به دنبال انجام یک کار معنی‌دار نیز هستند. این روند واکنش به بی‌حوصلگی است.»

او در ادامه با اشاره به حواشی پیش‌آمده در بازار سرمایه آمریکا می‌گوید: «پدیده GameStop می‌تواند درک ما را نسبت به پدیده بی‌حوصلگی و تاثیر آن بر اقتصاد بیشتر کند. طی ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاران حقیقی با هجوم برای خرید سهام GameStop، مانع از ریزش آن در بازار شدند. سرمایه‌گذاری مردم در وال‌استری، تنها برای افزایش سرمایه خودشان نبود بلکه تمایل به ریسک‌پذیری و انجام یک کار معنی‌دار بود.»

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه روشی برای کنار آمدن با بی‌حوصلگی در ایام کرونا بود. این کار البته به رونق تجارت آماتور انجامید.

بی‌حوصلگی و خلاقیت اقتصادی

در اوایل شیوع ویروس کرونا شور و حرارت پخت نان در خانه باعث افزایش فروش مخمر شد. همچنین فروش پازل سر به فلک کشید و باغبانی به عنوان یک سرگرمی توجه‌ها را به خود جلب کرد.

بی‌حوصلگی البته ممکن است افراد را به سمت رفتارهای تخریبی هم سوق دهد، رفتارهایی که پیامدهای اقتصادی نیز به دنبال دارد. مطالعه‌ای که در ماه سپتامبر توسط مراکز ترک اعتیاد آمریکا انجام شد یک نتیجه به همراه داشت و آن هم افزایش مصرف مشروبات الکلی در زمان شیوع ویروس کرونا بود.

«سندی مان»، روانشناسی که کتابی به نام «علم بی‌حوصلگی» نوشته، معتقد است بی‌حوصلگی می‌تواند افراد و مشاغل را به سمت خلاقیت بیشتر سوق دهد. او در همین خصوص می‌گوید: «بی‌حوصلگی ما را مجبور می‌کند متفاوت فکر کنیم، زیرا وقت تفکر داریم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها