وضعیت نگران کننده زباله‌های کرونایی در کشور/ سرایت ویروس از طریق زباله‌ها وجود دارد

یک کارشناس محیط زیست درباره وضعیت نگران کننده زباله‌های کرونایی در کشور توضیحاتی را ارائه داد.

وضعیت نگران کننده زباله‌های کرونایی در کشور/ سرایت ویروس از طریق زباله‌ها وجود دارد
کد خبر: 473226
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۴ ۱۱:۱۳:۵۸

اعتمادآنلاین| محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست درباره وجود زباله‌های کرونایی در کشور اظهار کرد: زباله‌های کرونایی وضعیت نگران کننده‌ای در کشور پیدا کرده اند، میزان تولید زباله در کشور در دوران کرونا تا سه برابر افزایش یافته است و حجم قابل توجهی از این زباله‌های ویژه عفونی و بیمارستانی هستند که در بیمارستان ها، درمانگاه ها، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، مطب پزشکان و منازلی که بیماران کرونایی قرنطینه هستند تولید می‌شوند.او با اشاره به اینکه کووید 19 و اکنون کووید 20 که نوع جهش یافته ویروس قبلی و تحت عنوان ویروس انگلیسی در کشور شیوع یافته است، افزود: سرایت ویروس از طریق زباله‌ها وجود دارد و در مورد جداسازی پسماند‌های کرونایی باید اقدام عاجل صورت گیرد، هر نوع زباله یا پسماند از مهمترین عوامل انتقال ویروس خطرناک و کشنده کرونا هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه در شرایط فعلی اقدامی در راستای تفکیک و پردازش زباله‌های تولیدشده در کشور صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: زباله‌های تولیدشده در مراکز درمانی قبل از انتقال به محل دفع نهایی باید توسط دستگاه اتوکلاو بی خطرسازی شوند و سپس توسط ماموران آموزش دیده شهرداری به سایت‌های دفن زباله‌های بیمارستانی یا محل کوره‌های زباله سوزی زباله‌های بیمارستانی منتقل شوند.

او تصریح کرد: در مورد زباله‌های تولیدشده در داخل منازل هم باید زباله‌های عفونی از قبیل ماسک و دستکش و اقلام دیگر داخل یک کیسه پلاستیکی که کاملا پوشیده باشد قرار داده و بسته بندی شوند و سپس بسته بندی در سطل زباله درب دار انداخته بشود تا باعث انتقال ویروس کرونا نشود.

این کارشناس محیط زیست افزود: اگر هم بسته بندی زباله‌های عفونی کرونایی در منازل از طریق آب و آهک یا آب و وایتکس بی خطرسازی شوند و سپس این زباله‌ها در درون کیسه‌های پلاستیکی قرمزرنگ با قید عبارت زباله‌های عفونی کرونایی از سایر زباله‌های خانگی، تفکیک شده و جمع آوری و دفع شوند اقدام بسیار مناسب و ارزنده‌ای در حفظ بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست خواهد بود.

او با اشاره به اینکه پسماند‌های عفونی خانگی بیشتر شامل دستکش، ماسک و وسایل حفاظتی هستند، عنوان کرد: باید لیست افراد بیمار و مشکوک به کرونا که در خانه قرنطینه هستند در اختیار معاونت خدمات شهری شهرداری‌ها قرار گیرد و در شرایط کرونایی نباید فرهنگ بهداشت عمومی و حفاظت از محیط زیست کمرنگ شود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: وظیفه شهروند مسئول این است که نسبت به تولید زباله کمتر، تفکیک زباله‌ها و بی خطرسازی زباله‌ها اقدام کند تا کارگران عزیز شهرداری‌ها و پاکبانان بهتر در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا موفقیت حاصل کنند.

محبوب فر بیان کرد: مطابق با اصل پنجاهم قانون اساسی کشور و با در نظر گرفتن تهدیدات جدی و خطرات زیست محیطی پسماند‌های عفونی بیمارستانی، مخلوط کردن پسماند‌های مذکور با سایر پسماند‌ها و فقدان مدیریت صحیح و هر گونه تخطی از قوانین برابر مواد 13 و 18 قانون مدیرت پسماند‌ها و ماده 688 قانون مجازات اسلامی جرم است.

او با بیان اینکه زباله‌های خانگی در شرایط حاضر شیوع ویروس کرونا حتی خطرناک‌تر از زباله‌های بیمارستانی هستند، گفت: زباله‌های بیمارستانی محدود هستند و بی خطرسازی می‌شوند، اما زباله‌های خانگی به مقدار زیاد تولید می‌شوند و ظرفیت بی خطرسازی تمامی آن‌ها در سطح منازل یا در سطح شهر‌ها وجود ندارد.

محبوب فر ادامه داد: متاسفانه شهرداری‌ها برنامه‌ای برای جمع آوری جداگانه زباله‌های کرونا ندارند و مسئولان شهرداری‌ها هم معتقد هستند که متولیان باید مشخص کنند که پسماند‌ها یا زباله‌های حاصل از شیوع ویروس کرونا ویژه است یا عادی؟ ادغام و مخلوط سازی پسماند‌های عفونی با زباله‌های عادی خطرناک است.

این کارشناس محیط زیست تشریح کرد: براساس قانون؛ وظیفه جمع آوری، حمل، تفکیک و دفن زباله برعهده شهرداری‌ها است و درخصوص پسماند‌های عفونی و بیمارستانی هم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و تشخیصی وظیفه دارند پسماند‌های خود را بی خطرسازی کنند و سپس برای دفن یا سوزاندن به شهرداری‌ها تحویل دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها