کد خبر: 473249
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۴ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

با پایان انتخابات اسرائیل، بحران تشکیل کابینه آغاز شد

گرچه بنیامین نتانیاهو بعد از شمارش نیمی از آرا انتخابات پارلمانی اسرائیل اعلام پیروزی و اعلام کرد جامعه اسرائیل به دنبال کابینه‌ای راستگرا است، اما اعلام نتایج پایانِ بحرانی که اسرائیل از 2 سال پیش تا به امروز در آن گرفتار شده، نخواهد بود.

با پایان انتخابات اسرائیل، بحران تشکیل کابینه آغاز شد
کد خبر: 473249
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۴ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- گرچه بنیامین نتانیاهو بعد از شمارش نیمی از آرا انتخابات پارلمانی اسرائیل اعلام پیروزی و اعلام کرد جامعه اسرائیل به دنبال کابینه‌ای راستگرا است، اما اعلام نتایج پایانِ بحرانی که اسرائیل از 2 سال پیش تا به امروز در آن گرفتار شده، نخواهد بود.

با نگاهی به رسانه‌های اسرائیلی شاهد آن هستیم که اکثریت قریب به اتفاق رهبران احزاب و لیست‌های شرکت‌کننده در انتخابات به همراه تمامی کارشناسان، بخشی از سخنان خود را به نگرانی نسبت به ورود اسرائیل به دور پنجم از انتخابات اختصاص داده‌اند.

حتی بنیامین نتانیاهو، که ادعای پیروزی در انتخابات را کرده، حزب تحت رهبری‌اش یعنی لیکود، که یک چهارم کرسی‌های کنست را به دست آورده، و طرفداران او تاکید می‌کنند ائتلافی با 63 کرسی را در اختیار گرفته‌اند. در لایه های زیرین سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل و اعضای لیکود می‌توان نگرانی نسبت به شکست ائتلاف حتی پیش از شکل‌گیری آن را مشاهده کرد.

تا جایی که بنیامین نتانیاهو در سخنرانی اعلام پیروزی خود این دغدغه را اعلام کرد و هشدار داد نباید اجازه داد اسرائیل وارد پنجمین انتخابات شود. نه تنها نتانیاهو که به نوعی طرف پیروز انتخابات است، بلکه مخالفان وی نیز چنین نظری دارند و معتقدند که احتمال ورود اسرائیل به چرخه انتخابات دیگری در کوتاه‌مدت بسیار زیاد است.

رسانه‌های اسرائیلی هم با استناد به نتایج اولیه انتخابات تاکید می‌کنند، در بهترین شرایط ممکن که نتانیاهو موفق به تشکیل کابینه شود، باز هم در چارچوب توازن شکننده و پرتنش حاکم بر صحنه سیاسی اسرائیل، زمانی طولانی برای حیات این کابینه نمی‌توان متصور شد.

کارشناسان امور اسرائیل در تحلیل خود از اوضاع، شرایط صحنه سیاسی اسرائیل را بسیار پیچیده توصیف و اعلام کردند نتایج این انتخابات هم چندان تفاوتی با گذشته نداشته و گرچه نتانیاهو همچنان بیشترین شانس را برای تشکیل کابینه دارد، اما این کابینه حتی شکننده‌تر از کابینه‌های گذشته خواهد بود.

به اعتقاد این تحلیل‌گران با وجود آن که نتایج انتخابات شانس رقبای نتانیاهو را برای تشکیل کابینه بسیار کم کرده است، اما شانس موففیت نتانیاهو هم با وجود آن که در صدر این لیست قرار گرفته، چندان بیشتر از دفعات قبل نخواهد بود و احتمالا باید منتظر انتخابات پنجمی هم در اسرائیل باشیم؛ مگر آن که اتفاق خاصی رخ دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها