هشدار ماکرون درباره امکان مداخله ترکیه در انتخابات آتی فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در مصحبه‌ای با شبکه فرانس 5 اظهار کرد که "اقدامات مداخله‌جویانه" ترکیه در انتخابات آینده ریاست جمهوری فرانسه در سال 2022 از کسی پوشیده نیست.

هشدار ماکرون درباره امکان مداخله ترکیه در انتخابات آتی فرانسه
کد خبر: 473283
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۴ ۱۵:۲۱:۱۰

اعتمادآنلاین| رئیس جمهور فرانسه در این مصاحبه با اشاره به باز بودن مسیر بهبود روابط میان پاریس و آنکارا که حدود یک سال است تیره و تار شده، تاکید کرد: "مسلما در انتخابات آینده اقدمات مداخله‌جویانه‌ای صورت خواهد گرفت که هم اکنون نوشته شده‌اند و تهدیدات از کسی پوشیده نیست".

به گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون با اشاره به بحث و جدال در مورد مسائل مذهبی که پس از سخنرانی او در پاییز گذشته آغاز شد، "سیاست دروغ‌های دولتی" تحت کنترل مطبوعات دولتی ترکیه و همچنین برخی زنجیره‌های بزرگ تحت کنترل قطر را مورد سرزنش قرار داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیش از این نیز هنگامی که از رای دهندگان آلمانی-ترکی خواسته بود علیه حزب آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سال 2017 رأی دهند، به دخالت در انتخابات متهم شده بود.

ماکرون که روابطش با همتای ترکیه‌ای خود چند ماه پیش به شدت متشنج بود، ادامه داد: "ما باید کاملاً واضح عمل کنیم. من از ابتدای سال متوجه خواسته اردوغان برای برقراری مجدد روابط شده‌ام و می‌خواهم باور کنم این کار ممکن است ولی تا زمانی که ابهاماتی وجود دارد، نمی‌توانیم روابط را دوباره ازسربگیریم".

روابط دوجانبه میان پاریس و آنکارا پس از حمله ترکیه در اکتبر 2019 به نیروهای کرد در سوریه به شدت کاهش یافت. مداخلات ترکیه در لیبی، در مدیترانه شرقی (جایی که یک حادثه موجب رودررویی نیروهای فرانسه و ترکیه در ژوئن 2020 شده بود) موجب تشدید اختلافات میان دو کشور شد.

رئیس دولت فرانسه با اشاره به اینکه ائتلاف ناتو به اندازه کافی درباره آنکارا شفاف نیست و نیاز است که جایگاه ترکیه در ناتو روشن شود، تاکید کرد: "فرانسه کاملا شفاف بوده است. زمانی که اقدامات یکجانبه‌ای در مدیترانه شرقی رخ داد، آن را محکوم کردیم و با ارسال ناوگروه واکنش نشان دادیم".

وی همچنین با بیان اینکه آنکارا یک شریک در زمینه‌های امنیتی و مهاجرتی است، تاکید کرد که "نیاز است گفت‌وگویی با ترکیه انجام شود و باید تمام تلاشمان را بکنیم تا این کشور از اروپا روبرنگرداند و بیشتر به سمت افراط‌گرایی مذهبی نرود یا تصمیمات ژئوپولیتیک منفی برای اروپا نگیرد."

اتحادیه اروپا و ترکیه در سال 2016 توافق‌نامه مهاجرتی منعقد کردند که مدیریت مهاجرت غیرقانونی را به آنکارا می دهد. امانوئل ماکرون با تأکید بر اینکه ترکیه از بیش از سه میلیون پناهنده سوری در خاک خود استقبال کرده است، تخمین زد که "آنکارا مسئولیت‌های خود را پذیرفته است".

وی همچنین اظهار کرد: "در مورد مسئله مهاجرت ما باید با ترکیه کار کنیم. اگر آنها (ترکیه‌ای‌ها) درها را باز کنند، شما سه میلیون پناهنده سوری دارید که به اروپا می رسند".

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها