فرانسه می‌خواهد نان «باگت» را در میراث فرهنگی یونسکو ثبت کند

فرانسه نان باگت را به عنوان نامزد این کشور برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) انتخاب کرد.

فرانسه می‌خواهد نان «باگت» را در میراث فرهنگی یونسکو ثبت کند
کد خبر: 473539
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۷ ۱۱:۵۰:۵۸

اعتمادآنلاین| وزارت فرهنگ فرانسه از بین گزینه‌هایی چون سقف‌ فلزی خانه‌های پاریس با پوشش روی و جشنواره آربوآ (Biou d'Arbois)، باگت فرانسوی را به عنوان نامزد خود برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس سازمان یونسکو انتخاب کرد.

فرانسه تا 31 مارس (11 فروردین 1400) برای معرفی نامزد خود فرصت داشت. تصمیم نهایی در این باره را سازمان یونسکو اواخر سال 2022 میلادی اتخاذ و اعلام خواهد کرد.

باگت یک نوع نان باریک و بلند است که همه روزه بین خریدهای شهروندان فرانسوی در سراسر این کشور به چشم می‌خورد؛ براساس آمار منتشر شده در وبسایت پلنتواسکُپ/ Planetoscope، هر ساله حدود 10 میلیارد نان باگت در فرانسه مصرف می‌شود، یعنی 320 قرص نان در هر ثانیه.

باگت که این روزها به نمادی از زندگی روزمره در فرانسه تبدیل شده، در سال 1920 و پس از آن که با وضع قانونی جدید وزن حداقلی (80 گرم) و طول حداکثری (40 سانتی‌متر) برایش تعریف کردند، به طور رسمی نامگذاری شد.

در مورد تاریخچه این نان ابهامات زیادی وجود دارد. برخی معتقدند این مدل نان‌های باریک و بلند در قرن 18 میلادی هم رایج بودند و عده‌ای می‌گویند با معرفی فرهای بخارپز توسط آگوست زنگ اتریشی در دهه 30 قرن نوزدهم میلادی بود که باگت فرمی که از آن می‌شناسیم را به خود گرفت.

یکی از داستان‌های محبوب درباره ریشه تاریخی نان‌های باگت این است که ناپلئون بناپارت امپراطور کبیر فرانسه فرمان داده بود نان را به شکل باریک و بلند بپزند تا جابجایی آن برای سربازان راحت‌تر باشد.

یک داستان دیگر نیز تاریخچه باگت را با ساخت متروی پاریس اواخر قرن نوزدهم میلادی پیوند می‌دهد با این استدلال تکه تکه کردن و تقسیم کردن این نوع نان راحت‌تر بود، از بروز درگیری بین کارگران جلوگیری می‌کرد و نیازی به استفاده از چاقو هم نبود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها