«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ابوظبی به دنبال انقلاب در بازار نفت

جاه‌طلبی‌های ابوظبی شاید در بین اعضای اوپک تنش بیافریند؛ به گفته وندانا هاری فعال حوزه نفت، مبادله «موربان» و افزایش ظرفیت تولید نفت ابوظبی می‌تواند تنش را در اوپک افزایش دهد. کشورهای حاشیه خلیج فارس بر اوپک مسلط هستند و تمایل به وحدت دارند. هرچند امارات معتقد است معامله‌های آتی «موربان» تاثیری بر اوپک نمی‌گذارد.

ابوظبی به دنبال انقلاب در بازار نفت
کد خبر: 473793
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۴ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شاید در نظر شما بندر «فجیره» پایگاهی نباشد که بتوان به واسطه آن انقلابی در بازار نفت خاورمیانه رقم زد؛ اما قراردادهای فروش آتی شرکت نفت ابوظبی که از بیست و نهم مارس (نهم فروردین‌ماه) آغاز به کار کرده است به احتمال زیاد حرکتی انقلابی در بازار نفت خاورمیانه خواهد بود. این شرکت امیدوار است بتواند با این برنامه نحوه قیمت‌گذاری نفت خام در خاورمیانه را تغییر دهد.

بندر الفجیره

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از بلومبرگ، کشورهای حاشیه خلیج فارس روزانه نزدیک به 20 میلیون بشکه نفت استخراج می‌کنند و ابوظبی می‌خواهد معیار «Murban» خود را به معیار اصلی قیمت نفت در منطقه تبدیل کند.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، عراق و امارات متحده عربی به طور سنتی بشکه‌های نفت خود را بر اساس معیارهای سایر مناطق قیمت‌گذاری می‌کنند. آنها بیشتر نفت خام خود را مستقیم به پالایشگاه‌ها یا شرکت‌های بین‌المللی می‌فروشند.

ابوظبی چه طرحی دارد؟

هنگامی که نفت موربان امارات در صرافی فروخته می‌شود نفت از طریق خط لوله به فجیره می‌رود، جایی که ابوظبی به بازارهای جهانی وصل می‌شود.

وندانا هاری بنیان‌گذار شرکت مشاوره نفتی وندا بینش درباره این برنامه جدید ابوظبی می‌گوید: «در صورت موفقیت این طرح- که احتمال آن هم زیاد است- سبد نفتی موربان امارات می‌تواند انقلابی مهم در قیمت‌گذاری نفت خام صورت دهد. با فروش نفت در بورس امارات، ابوظبی به لیدر اصلی نفت خاورمیانه تبدیل ‌می‌شود. بدین ترتیب کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه مجبور خواهند شد از آنها پیروی کنند.»

06

واکنش بازار به طرح امارات چگونه خواهد بود؟

شرکت ملی نفت ابوظبی برای رسیدن به اهداف خود به کمک شرکت انرژی دولتی، با سرمایه‌گذاری 900 میلیون دلاری، زیر کوه‌های «فجیره» مخازن ذخیره نفت تاسیس کرده است.

خالد سلمین رئیس بازاریابی و بازرگانی این شرکت درباره تاسیس این مخازن گفته: «این مخازن تاسیس شده‌اند تا در صورت بروز اخلال در تولید نفت به کمک بازار بیایند.»

کریس بیک مدیر گروه ویتول بزرگ‌ترین معامله‌گر مستقل نفت جهان درباره طرح جدید ابوظبی می‌گوید: «ایجاد معیار جدید آسان نیست. معامله‌گران نفت از تغییر خوش‌شان نمی‌آید. زمانی که S&P Global Platts اعلام کرد بالاترین قیمت نفت خام جهان را بر اساس نفت برنت تاریخ‌دار اصلاح می‌کند، حواشی زیادی در بازار نفت به وجود آمد و در آخر هم این شرکت مجبور به کنار گذاشتن طرح مزبور شد.»

رقابت موربان با برنت و وست تگزاس

شرکت نفت ابوظبی در راه جدیدی که پیش گرفته یک رقیب منطقه‌ای دارد و آن شیخ‌نشین دوبی است، اما مدیران این شرکت معتقدند دسترسی آسان به بازارهای جهانی از بندر «فجیره» در غیاب محدودیت‌های تجاری نظر خریداران زیادی را به این برنامه جلب می‌کند.

فیلیپ خوری فعال حوزه انرژی درباره برنامه ابوظبی می‌گوید: «احتمال دارد موربان با نفت برنت و وست تگزاس رقابت کند.»

07

جاه‌طلبی امارات در بازار نفت

این طرح بلندپروازی امارات را برای کسب درآمد از منابع هیدروکربنی خود نشان می‌دهد. موضوع دیگری که در این طرح به چشم می‌آید تلاش امارات برای افزایش ظرفیت تولید نفت خود تا سال 2030 است. با این طرح تولید نفت امارات از چهار میلیون بشکه به پنج میلیون بشکه افزایش پیدا می‌کند. هدف امارات از این افزایش تولید بهره‌برداری بیشتر از منابع نفتی خود است. جهان در آینده به سمت استفاده از انرژی‌های پاک می‌رود و امارات می‌خواهد از فرصت‌های باقی‌مانده استفاده کند. ضمن اینکه با افزایش تولید نفت، امارات بعد از عربستان دومین تولیدکننده نفت اوپک خواهد بود.

«موربان» تنش در اوپک را بالا می‌برد؟

جاه‌طلبی‌های ابوظبی شاید در بین اعضای اوپک تنش بیافریند؛ به گفته وندانا هاری فعال حوزه نفت، مبادله «موربان» و افزایش ظرفیت تولید نفت ابوظبی می‌تواند تنش را در اوپک افزایش دهد. کشورهای حاشیه خلیج فارس بر اوپک مسلط هستند و تمایل به وحدت دارند. هرچند امارات معتقد است معامله‌های آتی «موربان» تاثیری بر اوپک نمی‌گذارد.

طراحان این طرح بلندپروازانه هفته گذشته در بندر فجیره ابراز امیدواری کردند که تولیدکنندگان نفت، «موربان» را به عنوان معیار نفت خام خود انتخاب کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها