معاون وزیر ورزش اعلام کرد:

افزایش 2 برابری بودجه ورزش زنان در 1400

معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش از افزایش 2 برابری بودجه اختصاصی زنان در سال 1400 خبرداد و گفت: با این افزایش می‌توان فعالیت‌های بجا مانده در حوزه زنان را دنبال و تحولی هم در این بخش ایجاد کرد.

افزایش 2 برابری بودجه ورزش زنان در 1400
کد خبر: 474159
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۴ ۰۹:۱۵:۰۴

اعتمادآنلاین| مهین فرهادی‌زاد ششمین بانوی سکاندار ورزش زنان که بیش از 30 سال عمر خود را صرف ورزش دختران و زنان در مدارس و دانشگاه‌ها کرده است، روز شنبه در نخستین گفت و گوی امسال خود با ایرنا این خبر را اعلام کرد و گفت: زنان ردیف بودجه دارند هرچند بودجه این بخش امسال 2 برابر افزایش یافته، اما پاسخگوی همه مطالبات این بخش نیست. چرا که مقدار بودجه ورزش و به اصطلاح چانه ورزش را از همان ابتدا کوچک گرفته‌اند.

وی در ادامه می گوید: این اعتبار بیش از 50 میلیارد تومان است که با آن بتوانیم برنامه‌های به جا مانده در ورزش را جبران کنیم. البته این جدای از بودجه دیگر بخش‌های وزارت ورزش و جوانان است. از این منظر که به عنوان نمونه بودجه بخش زنان در قهرمانی هم تعریف شده و در دیگر بخش ها منتفع می شویم.

معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان به ورزش در سالی که گذشته پرداخت و گفت: سالی که تمام جهان با ویروس کرونا دست به گریبان بودند به فلج شدن برخی رشته‌ها در ورزش هم منجر شد و از حیث برگزاری اجرای عملی فعالیت های ورزشی که بیشتر آنها با حضور در سالن های ورزشی دنبال می شد. از طرفی کرونا یک تغییر مدیریت در برنامه را برای ورزش ایجاد کرد که اگر تا دیروز برنامه‌ها حضوری بود امروز یاد گرفتیم در همان محیط‌های کوچک منازل فعالیت ورزشی را از طریق شبکه‌های مجازی دنبال کنیم.

فرهادی‌زاد ادامه داد: فعالیت‌ها در ابتدای سال 99 با سکون همراه بود اما به سرعت متوجه شدند که باید با همان تغییر مدیریت ادامه دهیم که فدراسیون‌های ورزشی هم دریافتند که می توانند با رعایت پروتکل‌ها مسابقات را برگزار کنند و در این شرایط 20 لیگ ورزشی در رشته‌های مختلف برگزار شده است.

وی این را هم گفت: در بخش زنان هشت طرح ملی در استان‌ها که قابلیت اجرا داشت، برگزار کردیم هرچند تعدیل شده اما تعطیل نشد و کرونا آموخت که حتی در وضعیت عادی با صرف اعتبارات کمتر می توان اطلاعت خود را رد و بدل کرد.

مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:

در صورت تصویب اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی و بندهای ویژه و دادن مسوولیت به فعالیت مدیریتی زنان، نخستین اقدام شما پس از ابلاغ از سوی دولت چیست؟

کمک به رییسان فدراسیون‌های ورزشی برای این‌که در مسوولیت جدید بار حقوقی قوی‌تری به زنان بدهند و مردان را متوجه کنیم که زنان در سمت نایب رییسی مسوولیت مستقیم دارند و فرصت بیشتری به آن داده شود. شاید در برخی فدراسیون‌ها تنها چند ساعت در هفته کار می‌کنند اما وقتی مسوولیت مستقیم بگیرند نایب رییسان باید وقت بیشتری بگذارند.

اگر نایب رییسی نتواند با این اختیار قانونی، حوزه ورزش زنان آن فدراسیون را قوی‌تر کند چه؟

فعالیت مسوولان در فدراسیون‌ها باید از سوی افراد مجامع مورد بررسی قرار بگیرد. افراد تشکیل دهنده مجمع فدراسیون هم با بررسی می‌توانند در تغییر مسوولان فدراسیون از جمله نایب رییس زنان که در اساسنامه جدید قانونمند شده است، اقدام کنند.

در حال حاضر چه تعداد ورزشکار زن سازمان یافته وجود دارد؟

بیش از یک میلیون و 400 هزار ورزشکار زن سازمان‌ یافته وجود دارد که از این تعداد بیش از 10 هزار نفر به اردوها دعوت شدند و 699 ورزشکار زن عضو تیم‌های ملی هستند. همچنین 12 هزار مربی ورزشی زن داریم که 450 نفر آنها سرمربی و مربی تیم‌های ملی هستند، 80 زن توانمند نیز در امر قضاوت رویدادهای مختلف ورزشی در عرصه‌های بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

یکی از مهمترین دستاوردهای ورزش زنان در دوره فعالت کنونی شما چه بود؟

آموزش. از سال 98 تا کنون 137 کلاس آموزشی در راستای توانمندسازی و جانشین پروری منابع انسانی به طور مداوم برگزار شده است که تجربه قوی در این بخش رخ داد. در بخش آموزش نیازمندی های زیادی داریم و باید جانشین پروری را جدی بگیریم. اگر کرونا اجازه می داد کلاس را حتی حضوری برگزار می کردیم.

با این توضیح مهمترین اقدامات طی امسال چه خواهد بود؟

توجه زیاد به جانشین پروری. از طرفی تغییراتی در طرح‌های ملی داریم که یکی از آن ها برگزاری المپیاد دختران ورزش روستایی است تا در جنبش همگانی حضور یابند. در کنار آن آموزش 2 هزار نیروی دیگر در اجرای طرح سنجش ساختار قامتی برای تسریع طرح است؛ البته تغییراتی در طرح‌های ملی برای اجرای آن در سال 1401 در دستور کار داریم تا فعالیت ها با انگیزه بیشتر در استان‌ها دنبال شود. مهمتر از آنها آماده سازی زنان ورزشکار برای المپیک توکیو است.

دوره مدیریت کنونی خود را چگونه ارزیابی می کنید و چه کاری می تونستید انجام دهید اما این کار را نکردید.

درباره طرح های ملی حرف داشتم اما چون از گذشته این طرح‌ها مصوب شده است می توانست برخی طرح ها اجرایی تر باشد و به گونه‌ای طراحی شود تا حضور حداکثری زنان در آن باشد.

آیا 1400 سال پایان کار شماست؟

امسال دولت عوض می‌شود بنابراین هر کسی بیاید نیروهای خود را انتخاب می کند که حق طبیعی آنهاست تا بهترین نفرات را برگزینند و من هم در خدمت خواهم بود تا اطلاعات و موارد بخش ورزش زنان را ارایه کنم تا فعالیت خود را دامه دهند.

انتقادی که به خود وارد می دانید؟

خیلی چراغ خاموش جلو می روم البته وظیفه خود را می دانم و آن را دنبال می کنم. من مدیر امروز و دیروز نیستم از سال 60 کار می کنم اما یاد گرفتم با توجه به شرایط فرهنگی از هیاهو و خبرسازی جلوگیری کنم تا در فضای آرام فعالیت های بخش زنان دنبال شود.

«مهین فرهادی‌زاد» در زمره یکی دیگر از چهره‌های ماندگار ورزش زنان ایران به‌شمار می‌رود که بیش از 30 سال عمر خود را صرف ورزش دختران و زنان در مدارس و دانشگاه‌ها کرده است. بانویی که از سنین نوجوانی و جوانی در مدارس، ورزش را تنها به عنوان فعالیت روزانه خود شروع کرده بود و گمان نمی‌کرد به طور حرفه‌ای وارد این عرصه شود، اما فعالیت رسمی خود را از معلمی ورزش پس از انقلاب آغاز می‌کند و سپس با ترفیع سمت‌های کارشناس تربیت‌بدنی، کارشناس مسوول ورزش زنان در آموزش و پرورش، رییس گروه ورزش دختران در آموزش و پرورش، معاون اداره کل ورزش دختران، نخستین مدیرکل تربیت بدنی دختران دانش‌آموز، امروز در جایگاه معاونت ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان قرار می‌گیرد. وی جزو نسل اولی دانشجویان تربیت بدنی پس از انقلاب ایران هم بشمار می رود.

فرهادی زاد که رییس کمیسیون ورزش و زنان کمیته ملی المپیک هم است برای نخستین بار در تاریخ ورزش زنان ایران به عنوان نماینده سرپرست کاروان ورزشی اعزامی به بازی های 2018 جاکارتا در بخش زنان برگزیده شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها