کد خبر: 474565
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۵ ۱۵:۲۵:۵۹
| |

«دهلیزهای بی‌انتهای خاطره» در باغ فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود

«دهلیزهای بی‌انتهای خاطره» کار تازه‌ی علی اتحاد است. این رخداد اجرایی از پنجشنبه نوزدهم فروردین 1400 در باغ فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد شد.

«دهلیزهای بی‌انتهای خاطره» در باغ فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود
کد خبر: 474565
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۵ ۱۵:۲۵:۵۹

اعتمادآنلاین| «دهلیزهای بی‌انتهای خاطره» کار تازه‌ی علی اتحاد است. این رخداد اجرایی از پنجشنبه نوزدهم فروردین 1400 در باغ فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، «دهلیزهای بی‌انتهای خاطره»‌ هر پنجشنبه از ساعت 14 تا 19 در فضای باز فرهنگسرای نیاوران ارائه می‌شود. علی اتحاد، نویسنده، کارگردان و طراح این اثر، آن را «رخداد» نامیده است.

وی در این باره می‌گوید: «رخداد یا ایونت یک فرم اجرایی است. در این اجرا امکاناتی از رسانه‌های مختلف هنری همچون تئاتر، پرفورمنس‌-‌آرت، موسیقی و چیدمان به کار گرفته شده است. هم نشینی قطعات با هم، یعنی نه در ادامه‌ی هم، که در کنار هم، سبب شده که آن را رخداد بنامم. یعنی مخاطب به شکل معمول قطعات اجرایی نخواهد دید که به لحاظ روایی در ادامه‌ی یکدیگرند؛ بلکه هر قطعه مستقل از آن دیگری است و با این همه قطعات در کنار هم یک کل تازه می‌سازند.»


اتحاد درباره‌ی شیوه‌ی اجرای اثر چنین می‌گوید: «دهلیزهای بی‌انتهای خاطره هر بار به مدت پنج ساعت اجرا خواهد شد.

مخاطبان در هنگام ورود نشانی دریافت می‌کنند که می‌توانند روی لباس‌شان نسب کنند. با همراه داشتن این نشان می‌توانند به مدت پنج ساعت یا کمتر - بسته به خواست خودشان - در باغ فرهنگسرای نیاوران زمان سپری کنند. کار 10 بخش مجزا دارد که در کنار هم ارائه می‌شود. در مدت اجرا مخاطب خودْ تصمیم می‌گیرد که کار را به چه ترتیبی ببیند و کدام قطعه را بر دیگری مقدم بداند. چیدمان اجرایی اثر بسته به انتخاب مخاطبان تغییر خواهد کرد. در این پنج ساعت مخاطب می‌تواند باغ را ترک کند و دوباره بازگردد و یا مثلا تصمیم بگیرد تنها یک ساعت از این مدت را در باغ بماند.»


اتحاد در مورد مدت زمان طولانی کار اضافه کرد: «برای تماشای کار شاید حدود یک ساعت و نیم کافی باشد. اما با توجه به این که ترتیب تماشای کار را بر عهده‌ی مخاطبان گذاشته‌ام ترجیح دادم که مخاطب زمان کافی برای تصمیم گیری، استراحت، تماشا، نشستن و قدم زدن در فضا را داشته باشد. این تجربه تنها تجربه‌ی اجرا نخواهد بود. برای من کار وجوهی از مراقبه دارد. وجهی از شیوه‌ی اجرایی کار شبیه به بازدید از باغ مجسمه‌های زنده است و وجه دیگرش مواجهه با اثری ادبی البته به شیوه‌ی اجرایی-شنیداری.»


علی اتحاد در سال‌های گذشته رخداد اجرایی دیگری را هم در فرهنگسرای نیاوران به اجرا در آورده بود؛ «مرثیه‌ای برای کتابسوزی‌ها» رخدادی از علی اتحاد بود که در سال 1393 در فرهنگسرای نیاوران به اجرا در آمد.

تئاتر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها