ریاض:

بن سلمان و نتانیاهو دیدار نداشتند/ روابط «قوی» با آمریکا داریم

وزیر خارجه عربستان در مصاحبه‌ای ضمن «قوی» خواندن روابط کشورش با ایالات متحده، دیدار مخفیانه محمد بن سلمان با نتانیاهو را رد کرد.

بن سلمان و نتانیاهو دیدار نداشتند/ روابط «قوی» با آمریکا داریم
کد خبر: 474652
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۶ ۰۷:۵۸:۱۲

اعتمادآنلاین| فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه با فرانس 24 که یکشنبه شب منتشر شد، تاکید کرد که روابط کشورش با ایالات متحده «قوی و تاریخی» است.

وی دیدار قریب الوقوع مقامات ارشد ریاض و واشنگتن را بعید ندانست.

به گزارش ایسنا، بن فرحان اظهار داشت: ما گفتگوهای قوی با ایالات متحده داریم و اظهارات بسیار محکمی را در مورد تقویت توانایی‌های عربستان در دفاع از خود شاهد بودیم. ما از تعهد ایالات متحده برای محافظت از عربستان راضی هستند.

بن فرحان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مقامات ارشد دو کشور خود را برای سفر به واشنگتن یا ریاض آماده می کنند، گفت که روابط دو کشور «طولانی مدت و تاریخی است و دیدارهای دو جانبه نیز انجام شده است و ما انتظار داریم این روند ادامه یابد. »

اردن


در مورد دستگیری‌های اخیر در اردن، نیز وزیر خارجه عربستان بار دیگر برحمایت «کامل» ریاض از عبدالله دوم، پادشاه اردن تاکید کرد و گفت: «ما در حمایت از پادشاه و ملت اردن برای تأمین امنیت و ثبات در این کشور و منطقه ثابت قدم هستیم.

برجام


درخصوص پرونده ایران و مذاکرات هسته‌ای نیز فرحان با اشاره به گفتگوهای وین، گفت که شرکای ایالات متحده و اروپا «تمایل دارند نگرانی‌های مربوط به توانایی‌های موشکی ایران و پشتیبانی از گروه‌های مسلح در منطقه را برطرف کنند.»

وی گفت: «ما اطمینان داریم که جامعه بین المللی سخت تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که در نهایت کاستی‌های (توافق هسته ای) برطرف شده و همچنین به فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه خواهد پرداخت.»

وی وجود گفتگوی مستقیم بین عربستان و ایران را انکار کرد اما گفت: «ما برای انجام گفتگوی مستقیم یا غیرمستقیم آزاد هستیم، اما این گفتگو منوط به تغییر رفتار ایران است. »

جنگ یمن


فیصل بن فرحان در مورد جنگ در یمن با بیان اینکه پیشنهاد آتش بس با انصارالله همچنان روی میز است، افزود: امیدواریم آنها منافع یمن را مقدم داشته و برای حل و فصل صلح آمیز تلاش کنند.»

دیدار محرمانه


وزیر خارجه عربستان با تاکید بر این که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تا پس از توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینیان امکان پذیر نخواهد بود به اظهار نظر در مورد گزارش‌هایی مبنی بر مذاکرات مخفیانه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پرداخت.

وی مدعی شد که «چنین جلسه ای برگزار نشده است».

خاشقجی


وی درنهایت به پرونده حقوق بشری عربستان اشاره کرد و قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی را «نفرت انگیز» توصیف کرد و مدعی شد که کشورش «مکانیزم هایی را برای اطمینان از تکرار نشدن چنین رخدادهایی ایجاد کرده است.»

وی همچنین اظهارات سعد الجابری، مقام سابق اطلاعاتی عربستان مبنی بر اینکه ریاض در تلاش برای ربودن یا کشتن وی است، رد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها