کد خبر: 474686
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۶ ۰۸:۵۹:۱۲
| |

نفس گیلان تنگ شد / کرونا دوباره اوج گرفت

گیلان که قبل از نوروز از نظر شیوع بیماری کووید 19 هیچ شهرستانی بالاتر از رنگ زرد نداشت، اکنون در نیمه فروردین ماه متاثر از افزایش سیر و سفرها، ورود 5.5 میلیون مسافر و گردشگر و کم‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی با پنج شهرستان نارنجی مواجه است.

نفس گیلان تنگ شد / کرونا دوباره اوج گرفت
کد خبر: 474686
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۶ ۰۸:۵۹:۱۲

اعتمادآنلاین| گیلان که قبل از نوروز از نظر شیوع بیماری کووید 19 هیچ شهرستانی بالاتر از رنگ زرد نداشت، اکنون در نیمه فروردین ماه متاثر از افزایش سیر و سفرها، ورود 5.5 میلیون مسافر و گردشگر و کم‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی با پنج شهرستان نارنجی مواجه است.

چنانکه بر اساس آمار اعلامی دانشگاه علوم پزشکی استان فقط ظرف 4 ساعت در پایان تعطیلات نوروزی حدود 500 مبتلای کرونایی سرپایی شناسایی شد و آمار بستری هم که قبل نوروز 270 نفر بود به حدود 500 نفر رسید.

خطه سبز و بهشتی گیلان همیشه از مقاصد مهم و درجه یک مسافران و گردشگران بوده و در نوروز 1400 نیز با وجود هشدارهای بازدارنده مسئولان مبنی بر خودداری از سیر و سفر به استان های شمالی، گیلان شاهد حضور مسافران و گردشگرانی از نقاط مختلف ایران بود.

بسیاری از خانواده هایی که نوروز سال قبل را به لحاظ محدودیت های کرونایی در خانه مانده بودند، امسال دل به جاده زدند و بر حسب تجربه در چنین شرایطی دستورالعمل های بهداشتی مورد بی توجهی یا کم توجهی قرار می گیرد و در نتیجه در نیمه فروردین ماه پنج شهرستان گیلان در وضعیت نارنجی کرونا قرار گرفتند و اینک مسئولان بهداشتی نگران عواقب سفرهای مربوط به سیزده به در هستند.

افزایش 282 درصدی ورود خودرو و پر شدن اقامتگاه ها

عطش سفر به گیلان بهاری از 23 اسفند تا 13 فروردین ماه کاروانی از خودروها را در بزرگراه ها و جاده های مواصلاتی این استان به راه انداخت به طوری که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از افزایش 282 درصدی ورود خودرو به استان در مدت زمان یاد شده خبر می دهد.

به گفته فریبرز مرادی، بر اساس آخرین آمار دریافتی از 42 دستگاه تردد شمار در استان در دوره یاد شده یک میلیون و 178 هزار و 227 وسیله نقلیه وارد استان شده و این آمار بیانگر افزایش 282 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

بر اساس آخرین آمار دریافتی از 42 دستگاه تردد شمار در استان از 23 اسفند تا 13 فروردین ماه، یک میلیون و 178 هزار و 227 وسیله نقلیه وارد استان شده و این آمار بیانگر افزایش 282 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

وی میزان خروج خودروها در مدت زمان یاد شده را یک میلیون و 98 هزار و 726 دستگاه اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 263 درصدی را نشان می دهد و بیشترین میزان ورودی به استان از طریق محور آزادراه قزوین - رشت با تردد 509 هزار و 976 وسیله نقلیه و پس از آن محور رامسر- چابکسر با تردد 368 هزار و 584 وسیله نقلیه و بیشترین میزان خروجی از استان از محور آزاد راه رشت - قزوین با تردد 394 هزار و 461 بوده است.

نتیجه این حجم ورود و خروج خودرو و مسافر به گیلان، اشغال بیش از نیمی از ظرفیت اقامتی استان بود که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از پر شدن 53 درصد ظرفیت تاسیسات اقامتی استان در نوروز امسال از سوی گردشگران و مسافران خبر داد و گفت: پنج میلیون و 120 هزار و 577 مسافر از مبادی زمینی و هوایی وارد گیلان شدند و میزان اسکان در مراکز اقامتی ثابت 326 هزار و 456 نفرشب بوده است.


حمید رضا آذرپور میزان بازدید از موزه ها، بناهای تاریخی، مراکز تفریحی، سرگرمی و جاذبه های گردشگری در دوره زمانی 27 اسفند تا 13 فروردین ماه را نزدیک به یک میلیون نفر اعلام کرد و گفت: در این دوره گردشگران خارجی نیز از سفر به گیلان امتناع نکردند به طوری که 286 نفر از کشورهای آسیایی و اروپایی از جاذبه های گیلان بازدید کردند.


بر اساس گزارش و آمارهای اداره‌کل حمل و نقل و راهداری گیلان، در مدت زمان یاد شده 980 هزار و 570 وسیله نقلیه از طریق مبادی ورودی به استان گیلان وارد و 899 هزار و 949 دستگاه خودرو از استان خارج شده‌است.

تغییر رنگ پنج شهر از زرد به نارنجی

تجربه بیش از 14 ماه مبارزه نفسگیر با کرونا این واقعیت را ثابت کرده که سهل انگاری و نادیده گرفتن دستورالعمل های بهداشتی با افزایش شمار مبتلایان و فوتی های کرونا در ارتباط مستقیم است و اکنون با شرایط به وجود آمده در گیلان باید منتظر عواقب تخطی از موازین بهداشتی و بی اعتنایی به این ویروس مهلک باشیم.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان: قبل از نوروز، شهرستان نارنجی در استان نداشتیم اما اکنون تعداد شهرستان های نارنجی به پنج مورد رسیده است و شهرستان های رودسر، لنگرود، لاهیجان، فومن و رودبار در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند.

بر این اساس مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان گفت: قبل از نوروز شهرستان نارنجی در استان نداشتیم اما اکنون تعداد شهرستان های نارنجی به پنج مورد رسیده است و شهرستان های رودسر، لنگرود، لاهیجان، فومن و رودبار در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند.

دکتر حسن رخ شاد این وضعیت و شرایط را نتیجه ورود مسافر و بی توجهی به هشدارهای پیشگیرانه از انتشار ویروس کرونا اعلام کرد و افزود: در اواخر اسفند ماه 270 بیمار مبتلا به کووید 19 در بیمارستان های استان بستری بودند اما اکنون شمار آنها به حدود 440 نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اعلام اینکه نتیجه دید و بازدیدها، دورهمی ها و سفرها طی دو هفته آینده روشن تر خواهد شد، از شناسایی 500 بیمار سرپایی مبتلا به کووید 19 در استان در شبانه روز 14 فروردین ماه خبر داده است.

بنا بر اظهار دکتر آبتین حیدرزاده در این مدت بیش از 110 بیمار مبتلا به کووید 19 در بیمارستان های گیلان بستری شده اند و در حال حاضر بیش از450 بیمار مبتلا به کووید 19 در بیمارستان ها بستری هستند و بیش از 70 نفر آنها در وضعیت وخیم و تحت مراقبت های ویژه به سر می برند.

او با اشاره به اوج گیری آمار بیماران کرونایی سرپایی از مردم خواست در صورت مشاهده علایم کووید 19 خود را ایزوله کرده و با سامانه 4030 تماس برقرار یا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

زنگ محدودیت های کرونایی به صدا در می آید

متاسفانه روند بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی و قدرت نمایی کرونا ادامه دارد و حالا مسئولان با مشاهده تبدیل پنج شهرستان زرد گیلان به وضعیت نارنجی و با ابراز نگرانی از عواقب ازدحام های سیزده به در به فکر بازگرداندن و اعمال محدودیت های کرونایی در سطح بازار و مشاغل مختلف هستند تا باز چرخه شیوع ویروس را محدود کنند.

در این راستا استاندار و رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونای گیلان بر اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی شامل کاهش تعداد کارکنان ادارات، نهادها و فعالیت اصناف، متناسب با رنگ بندی شهرستان ها تاکید کرده است.

استاندار و رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونای گیلان بر اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی شامل کاهش تعداد کارکنان ادارات، نهادها و فعالیت اصناف، متناسب با رنگ بندی شهرستان ها تاکید کرده است.

ارسلان زارع بر اساس آخرین ارزیابی‌ها روند مراجعات به مراکز شبانه‌روزی و سرپایی و بستری‌شدگان کرونایی را رو به افزایش اعلام کرد و گفت: شماری از شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند در حالی که اواخر اسفندماه هیچیک از شهرستان ها چنین شرایطی نداشتند و تغییر رنگ ها از یکسو بیانگر کم توجهی به توصیه های بهداشتی و از دیگر سو هشدار نسبت به چرخه انتقال بیماری است.

وی از کاهش میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مراقبتی از 86 درصد به کمتر از 60 درصد خبر داد و گفت: شکل گیری اجتماعات با افزایش مراجعه به فروشگاه ها و خرید شب عید در اواخر اسفند ماه و اوایل فروردین ماه بیشتر از گذشته بود و منجر به افزایش تعداد بستری ها شد.

وی با قدردانی از هم‌استانی‌هایی که در تعطیلات نوروز همچون دیگر ایام سال پروتکل های بهداشتی را جدی گرفته و به سفر نرفتند و در روز طبیعت در منزل ماندند بر لزوم استمرار طرح موفق شهید سلیمانی برای شناسایی سریع و جداسازی افراد سالم خانواده ها از مبتلایان تأکید کرد.

رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونا در گیلان از رسانه‌ها خواست همچون گذشته با اطلاع‌رسانی‌ مفید و موثر و تولید محتواهای آگاهی ‌بخش از خطرات عادی‌انگاری، اهمیت رعایت اصول بهداشتی و ضرورت استمرار همکاری‌های عمومی برای مقابله با کرونا را در دستور کار داشته باشند.

زارع از ستاد مقابله با کرونا خواست که افراد کرونا مثبت که تحت هر شرایط یا با هنجارشکنی به رعایت قرنطینه توجه ندارند را شناسایی و با آنان طبق قانون و قاطعانه برخورد کنند و کارگروه رسانه نیز نتایج این اقدام را اطلاع رسانی کند.

ریش و قیچی کرونا در دست من و شما

اکنون که بسیار پیش از این هم باید برای من و شما ثابت شده باشد که ریش و قیچی کرونا در دست خودمان است و هر چه به این ویروس موذی رو بدهیم، بیشتر پیشروی می کند بنابراین باید دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا را طوی جدی بگیریم که تا زمان واکسیناسیون سراسری، شهرها و شهرستان ها در وضعیت آبی و زرد حفظ شوند و بیش از این شاهد خسارت های جانی و مالی کووید 19 نباشیم.

سلامتی جامعه در اولویت امور مسئولان است و بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در ماه مبارک رمضان نیز برگزاری مراسم مذهبی در شهرهای آبی و زرد با رعایت دقیق پروتکل‌ها آزاد و در شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز ممنوع خواهد بود.

استان گیلان با داشتن طبیعت زیبای دریای خزر، سواحل ماسه ای، جنگل های هیرکانی، تالاب ها و مناطق دیدنی، 107 هتل، 33 هتل آپارتمان، 81 مجتمع گردشگری، 49 مهمانپذیر، هزار و 688 خانه مسافر، 30 مجتمع سرگرمی تفریحی، 126 اقامتگاه بومگردی، 360 بین راهی، یک اسکله مسافربری دریایی و 28 اسکله گردشگری دریایی از کانون ها و مراکز مهم گردشگری ایران است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها