خطیب‌زاده: نشست مجازی کمیسیون برجام در وین برگزار می‌شود / سازندگان «گاندو» اسنادشان را به مراجع ذی‌ربط ارجاع دهند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون برجام در روز سه‌شنبه (17 فروردین ماه) در وین گفت: آن چه که فردا در وین انجام می‌شود فرقی با نشست‌های ادواری گذشته ندارد و ادامه نشست روز جمعه است که به صورت حضوری برگزار می‌شود.

خطیب‌زاده: نشست مجازی کمیسیون برجام در وین برگزار می‌شود / سازندگان «گاندو» اسنادشان را به مراجع ذی‌ربط ارجاع دهند
کد خبر: 474791
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۶ ۱۳:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: نشست کمیسیون برجام فردا در وین برگزار می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: ما نه به وعده‌ها و نه سیگنال‌های مثبت و منفی که از هنگام روی کار آمدن آقای بایدن مطرح شده اهمیت نداده‌ایم و آن چه که برای ما مهم است عمل واقعی آمریکاست.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده دوشنبه بعد از ظهر در اولین نشست خبری خود در سال 1400 که به خاطر رعایت مسائل کرونا در فضای باز و در میدان مشق وزارت خارجه برگزار شده بود در ارتباط با موضوع خرید واکسن کرونا از دیگر کشورها و مسائلی که در این زمینه مطرح است گفت: وزارت خارجه در بحبوحه فراگیری ویروس کرونا در روزهای ابتدایی سال 1399 نامه ای را به وزارت بهداشت و مقامات عالی رتبه نوشت و تمام موضوعات در مورد واکسن را مطرح کرد و ما در این مدت تمام تلاش خود را برای رفع موانع خارجی جهت واردات واکسن کرونا و مسائل مربوط به تولید مشترک انجام دادیم.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه در این زمینه بدون نظر وزارت بهداشت و شورای عالی کار نمی کند و آنها هر چیزی که از ما خواسته اند را انجام داده ایم، گفت: همانطور که می دانید سال گذشته آقای ظریف در جریان سفر به مسکو درخواست صادر کردن واکسن اسپوتنیک به ایران را مطرح کردند و تا کنون مقداری از آن وارد شده است که بیش از نیم میلیون دوز است. در مسیر تولید مشترک واکسن نیز همکاری هایی بین دو کشور در حال انجام است.

وی ادامه داد: با طرف های هندی و کوبایی نیز در این زمینه رایزنی هایی انجام شده است و در چند روز آینده از طریق کواکس واکسن وارد کشور می شود که بالغ بر 2.2 میلیون دوز است.

وی با بیان اینکه از چین نیز مقداری واکسن وارد کشور شده است ادامه داد: در جریان سفر اخیر وزیر خارجه چین به ایران بیش از نیم ساعت در جریان مذاکرات وزرای خارجه دو کشور در ارتباط با موضوع واکسن و تولید مشترک آن صحبت شده است. فکر می‌کنم طی هفته های آینده واردات واکسن از طریق روسیه و کواکس تسریع شود.

وی همچنین به موضوع خرید واکسن از هند نیز اشاره کرد و گفت: هندی ها به خاطر قوانین داخلی شان تا کنون واکسن ها را ارسال نکرده اند و امیدواریم که این مسئله نیز حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با نشست کمیسیون مشترک برجام در روز سه شنبه در وین گفت: آنچه که فردا در وین برگزار می شود با کمیسیون های مشترک قبلی فرقی ندارد. در روز جمعه نشست فصلی کمیسیون مشترک برجام به صورت مجازی برگزار شد و در روز سه شنبه ادامه این نشست به صورت حضوری در وین برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: نشست فصلی کمیسیون مشترک برجام قرار بود که در اسفند ماه برگزار شود ولی تاریخ آن نهایی نشد و در فروردین برگزار شد.

وی همچنین در مورد دستور کار نشست کمیسیون برجام گفت: دستور کار این جلسه رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران یا چگونگی اجرای تعهدات برجامی از سوی طرف مقابل است.

وی ادامه داد: در آخرین نشست وزیران خارجه ایران و گروه 1+4 که به صورت مجازی برگزار شد در این زمینه نیز مفصل بحث و گفت‌وگو شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست با ارائه توضیحاتی در ارتباط با سند همکاری های 25 ساله ایران و چین و رایزنی های چند ساله ای که در این زمینه بین دو کشور صورت گرفته بود گفت: این سند حاوی هیچ قرارداد، هیچ رقم، هیچ حق انحصاری برای طرفین و هیچ تعهد مشخص برای دو طرف نیست.

وی همچنین با اشاره به برخی از شایعات در مورد این سند از جمله حضور نیروهای نظامی خارجی در ایران گفت: از اساس این مباحث اشتباه و غلط است چرا که چنین موضوعی مخالف قانون اساسی است و تعهدات ملی مان در برابر مردم است.

وی ادامه داد: در هر قراردادی که از این نقشه و سند راه بیرون بیاید مدت زمان و شرایط در خود قرارداد ذکر می شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با تاکید بر اینکه نفتکش کره ای توقیف شده در ایران آزاد نشده است، گفت: وزارت خارجه بنا به درخواست کره جنوبی و وزارت خارجه این کشور و با توجه به سوابق کاپیتان، کشتی و نفتکش توصیه هایی را در مورد این نفتکش به مقام قضایی ارائه کرده است و مقام قضایی با نظر مثبت در حال بررسی این موضوع است و باید منتظر تصمیم مقام قضایی در این زمینه بود.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفرنخست وزیر کره جنوبی به تهران نیز گفت: چنین درخواستی از سوی کره جنوبی مطرح شده و ما از این موضوع استقبال کرده ایم و در حال تعیین جزئیات فنی این سفر هستیم و به محض اینکه انجام این سفر نهایی و قطعی شد زمان آن را اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: انتظار داریم که نخست وزیر کره در جریان سفر به ایران حامل راه حل های عملی برای چگونگی آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در این کشور باشد. متاسفانه این موضوع (پول های بلوکه شده ایران از سوی کره و عدم انجام اقدامات از سوی دولت کره برای آزادسازی آن) روابط دو جانبه را تحت تاثیر خود قرار داده است. در واقع روابط دو کشور گروگان بی عملی کره ای ها در این زمینه قرار گرفته است و امیدواریم نخست وزیر کره همراه با راه حل هایی برای حل این موضوع به تهران سفر کند و قطعا این سفر می تواند در ارتقای روابط دوکشور نیز موثر و تاثیرگذار باشد.

وی همچنین گفت: روند در مورد آزادسازی پول های بلوکه شده ایران همانطور که پیش از این گفته ام روند کندی است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد انتشار برخی از اخبار در ارتباط با آزاد شدن برخی از منابع مالی ایران در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در روز سه شنبه، گفت: اساسا چنین چیزهایی که این طرف و آن طرف مطرح می شود در راستای انحراف از دستور کار این کمیسیون در روز سه شنبه است. همانطور که پیش از این گفته ام ما با کسی گفت‌وگو نکرده ایم و اقدامات جزئی را نیز نمی پذیریم. نشست فردا یک نشست فنی و حقوقی بین ایران و گروه 1+4 است و دستور جامع آن رفع جامع تحریم‌های آمریکا است و اگر بتوانیم به توافقی برسیم و کشورهای عضو بتوانند تعهد آمریکا را تضمین کنند مسیر باز می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در این ارتباط ادامه داد: اینکه آمریکا و 1+4 چگونه به نتیجه می رسند موضوع ما نیست. موضوع ما کمیسیون مشترک برجام با دستور کار رفع جامع تحریم های آمریکا است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با حواشی سریال گاندو و اینکه آیا پخش این سریال با فشار وزارت خارجه و دولت متوقف شده است گفت: با نردبان دروغ نمی توان به بام حقیقت رسید.

وی افزود: تا مادامی که این سریال یک سریال پلیسی و تخیلی حساب می شود اصحاب هنر و رسانه و هنرمندانی که به هنر فاخر آگاهی دارند باید در مورد آن اظهار نظر می کردند ولی با توجه به اینکه سازندگان این سریال اصرار دارند که این سریال مبتنی بر اسناد است و دوست دارند از آن به عنوان مستند یاد کنند این موضوع را تاکید می کنم که اگر سندی در اختیار دارند به مراجع ذیربط ارجاع دهند و در غیر اینصورت دون شأن نظام جمهوری اسلامی است که بر اساس سفارشی پروژه ای ساخته شود و تخریب یکی از ارکان حاکمیت ملی را هدف داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران از فرزندان صادق، مظلوم و کوشای کشور هستند و پروژه های محفلی و سفارشی نمی تواند ارزش دیپلمات ها را کم کند، گفت: از سکوت مقامات صدا و سیما در ارتباط با این موضوع متوجه این موضوع می شویم که این دوستان این سریال را دون شأن خود می دانند.

خطیب زاده افزود: اینکه سریال 14 روز پخش شود و پس از اتمام تعطیلات چنین موضوعی مطرح شود که فشاری وارد شده جای سوال دارد، کسانی که با پول هنگفت سفارش این پروژه ها را می دهند حتما توان ادامه آن را داشته اند.

وی ادامه داد: هیچ فشاری از سوی دولت و وزارت خارجه نبوده است به جز چند اظهار نظر از جمله اظهار نظر من که در پاسخ به سوال شما مطرح شده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با اجازه هیات دولت به وزارت خارجه مبنی بر اینکه می تواند بخشی از املاک سفارت ایران در آنکارا را به فروش برساند گفت: ایران در بسیاری از کشورها دارای ملک های بلااستفاده است. از اروپا و آسیای مرکزی گرفته تا حوزه قفقاز و ترکیه و دیگر مناطق.

وی ادامه داد: طبق قانون وزارت خارجه نمی تواند مستقلا تصمیمی در مورد این املاک بگیرد. هیات دولت باید در ارتباط با آن از جمله فروش‌شان تصمیم بگیرد و پول حاصل از فروش به خزانه واریز می شود. در مورد فروش برخی از املاک و زمین های بلااستفاده دولت به وزارت خارجه اجازه داده است و در مورد برخی چنین اجازه ای داده نشده است.

خطیب زاده در ادامه نشست خبری خود که بیش از یک ساعت به طول انجامید در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا امکان امضای سندی مشابه سندی که با چین امضا شد با کشورهای دیگر نیز وجود دارد گفت: چنین امکانی وجود دارد و قبلا نیز بوده است مثلا ما با روسیه چنین سندی داریم که باید آن را تجدید کنیم. با هند نیز چنین چیزی را به نام بیانیه دهلی نو داریم بنابراین امضای اینگونه سندها فقط مربوط به یک کشور و یا دو کشور نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وزیر خارجه عربستان بار دیگر اعلام کرده که باید ریاض در مذاکرات ایران و گروه 1+4 حضور داشته است گفت: متاسف هستیم که همچنان شجاعت گفت وگوهای خارج از قدرت های فرامنطقه ای در ریاض شکل نگرفته است و همچنان نگاه این کشور به پایتخت هایی خارج از این منطقه است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به موضع عربستان در ارتباط با برجام و اقدامات مخربی که این کشور در زمان مذاکرات هسته ای انجام داد، گفت: مقامات عربستانی باید به این موضوع توجه داشته باشند که برجام گفت وگو شده و مهر و موم شده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد بخشی دیگر از اظهارات وزیر خارجه عربستان در مورد مذاکره با ایران و گفت وگوهای منطقه ای و اینکه آیا پیامی بین ایران و عربستان اخیرا رد و بدل شده است، گفت: عبرستان سعودی تا کنون مانع گفت‌وگوها بوده است و اینکه عربستان به این نتیجه برسد که برای انجام گفت‌وگوهای درون منطقه ای آمادگی دارد ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. از طرق مختلف این پیام داده شده است ولی اینکه الان پیامی رد و بدل شده باشد چنین چیزی نیست. پیش از این از طریق کویت و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس پیام هایی را دریافت کرده ایم و پیام هایی را داده ایم.

وی گفت: امیدواریم که عربستان این آمادگی را کسب کند که در گفت وگوهای درون منطقه ای حضور و مشارکت داشته باشد و به این روند بپیوندد و ما از این موضوع استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با ارائه توضیحاتی درمورد سفر منطقه ای اخیر ظریف به آسیای مرکزی نیز گفت: هفته پیش آقای ظریف برای شرکت در نشست قلب آسیا به تاجیکستان رفت و از امروز نیز سفرشان به چهار کشور ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان در این حوزه آغاز شده است. ما با همه این کشورها موضوعات جدی دو جانبه داریم و در چارچوب هایی مانند چارچوب 1+5 و یا 2+5 نیز آمادگی همکاری داریم.

وی ادامه داد: اگر کرونا نبود شاید این سفر باید زودتر انجام می شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد موضوع راستی آزمایی رفع تحریم های آمریکا از جمله در مورد نفت و اینکه این موضوع چگونه انجام می شود گفت: نفت یکی از مهمترین حوزه های راستی آزمایی است.

وی با بیان اینکه ما برای بازپس‌گیری سهم خود از بازار نفت منتظر رفع تحریم ها نبوده ایم و آمارها بیانگر این است که تلاشگران ایرانی در حوزه صنعت نفت با وجود تحریم ها صادرات نفت را انجام می دهند ادامه داد: به مانند دوره قبل رفع تحریم ها در صورت تحقق این موضوع، ما در تمام حوزه ها از جمله نفت تلاش خواهیم کرد که سهم و بازار خود را باز پس بگیریم.

وی تاکید کرد: راستی آزمایی در مورد رفع تحریم ها در حوزه نفت یکی از ساده ترین راستی آزمایی هاست و قابل انجام است چون ما مشتری های دائمی در این حوزه داریم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد فعالیت های گروه تروریستی الشباب در موزامبیک و اتفاقاتی که در این کشور رخ داده است تصریح کرد: ما نگران آنچه که در موزامبیک رخ داده است هستیم. با دولت و مردم موزامبیک هم دردی می کنیم از اقدامات اتحادیه آفریقا و جامعه توسعه آفریقا حمایت می کنیم. ریشه تروریست و افراطی گری در تمام دنیا مشترک است و پاسخ مشترک می طلبد و ما آمادگی داریم که تجربیات خود را برای چگونگی مبارزه با این پدیده شوم در اختیار موزامبیک قرار دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد ادعای روزنامه وال استریت ژورنال در ارتباط با نشست مشترک برجام در روز سه شنبه گفت: اینکه 1+4 در کجا و چگونه با آمریکا صحبت کند به خود 1+4 مربوط است. فردا بر اساس دستور کار کمیسیون مشترک برجام در مورد مسیر رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران گفت وگو می کنیم. همچنین 1+4 از ما خواسته چگونگی توقف اقدامات جبرانی مان را نیز توضیح دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه ایران نباید مرتکب نقض هر گونه تعهدات شود گفت: انتظار ما از دولت فرانسه حرکت در مسیر سازنده و بازگشت به اجرای تعهدات برجامی اش است. اروپایی ها در کنار آمریکا در اجرای تعهدات خود کوتاهی کردند و توصیه ما به طرف های اروپایی این بوده و هست که راه آسانتری را در پیش بگیرند و پاسخ ایران به اقدامات آنها نیز روشن خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بحث تحریم ها تاکید کرد: در دوران اوباما نیز برخی از تحریم ها به درستی برداشته نشده بود ولی بر روی کاغذ برخی از تحریم ها که کنگره اعمال کرده بود را با عنوان دستور رئیس جمهور اجرا نمی کرد.

وی ادامه داد: آنچه که ما امروز می گوییم این است که باید به 20 ژانویه 2017 برگردیم و آمریکا باید تمام تحریم هایی را که برداشته بود ولی دوباره اعمال کرد و همچنین تحریم هایی را که اضافه کرده یا تحت عنوان دیگری اعمال کرده است همه این تحریم ها را باید یکجا بردارد.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوهای ما با 1+4 گفت وگوهای فنی است و به آنها گفته ایم که باید همه تحریم ها برداشته شود ادامه داد: آنها جزئیات از ما خواسته اند. ما جزئیات را در اختیار آنها قرار دادیم و اگر در بررسی های خود به چیز جدیدی نیز برسیم آن را اضافه می کنیم و از متحدین خود خواسته ایم که فهرستی از تحریم های اعمال شده علیه آنها بخاطر همکاری با ایران را نیز در اختیار ما بگذارند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده که باید تمام قراردادهای حاصل از نقشه راه و سند همکاری ایران و چین مورد تصویب مجلس قرار بگیرد، گفت: این نکته که همه قراردادهایی که از این نقشه راه به دست می آید باید ذیل تصمیم مجلس قرار بگیرد شاید نقطه دقیقی نباشد. ممکن است از این سند تعداد زیادی قرارداد برای بخش های خصوصی خارج شود.

وی ادامه داد: هر چیز حاکمیتی را مجلس می تواند با دقت نظارت کند و ارکان کشور نیز به نظرات مجلس پایبند هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مباحث مطرح شده در ارتباط با تشکیل کارگروه نظارت بر نقشه راه 25 ساله ایران و چین در مجلس و نظر وزارت خارجه در این ارتباط، اظهار کرد: همانطور که پیش از این نیز تاکید کرده ام آنچه که بین ایران و چین امضا شده معاهده، پیمان و یا قرارداد و سند حقوقی الزام آور و تعهد آور نیست. وزارت خارجه مسئول اجرای سند همکاری جامع ایران و چین نیست، بلکه هماهنگ کننده برای اجرای آن است. در این سند نقش وزارتخانه ها و همکاری سه قوه دیده شده است و چیزی نیست که صرفا به وزارت خارجه مربوط شود. ما هماهنگ کننده جهت اجرا هستیم و همه از جمله مجلس باید در راستای محقق شدن و اجرایی شدن این سند راه کمک کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه اولین نشست خبری خود در سال 1400 در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیشنهاد مشخص ایران در ارتباط با موضوع برجام با توجه به مسائل مطرح شده چیست؟ تاکید کرد: هیچ طرح گام به گامی از سوی ایران مطرح نبوده و ایران نیز هیچ طرح گام به گامی را نپذیرفته است.

وی ادامه داد: آنچه که ایران انجام می دهد در چارچوب مواضع قبلی است یعنی تاکید بر برداشتن همه تحریم هایی که ایالات متحده بعد از روی کار آمدن ترامپ ضد مردم ایران اعمال کرده است با عناوین مختلف . همه این تحریم ها باید برداشته شود. این منطق روشنی است و باید در مورد رفع آنها راستی آزمایی شود.

وی ادامه داد: در کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه موضع ایران در این زمینه کاملا تبیین شد و ما از اینکه آمریکا مسیر غلط گذشته خود را اصلاح کند و به مسیر درست برگردد استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست خبری با بیان اینکه هیچ گفت‌وگوی مستقیم و غیر مستقیمی با هیچ طرف آمریکایی در وین و در هیچ جای دیگر صورت نگرفته و نخواهد گرفت، تاکید کرد: مسیری که آمریکا باید طی کند و تحریم هایی که باید بردارد را در اختیار گروه 1+4 قرار می دهیم.

وی در همین راستا گفت: وزارت خارجه از تمام ارگان ها و نهادها در مورد تحریم هایی که باید برداشته شود استعلام کرده و مسائل فنی مرتبط با آنها را دریافت کرده است و در همین چارچوب گفت‌وگوهای فردا حقوقی و فنی است. همه تحریم های آمریکا علیه ایران معرفی می شود و ما تاکید داریم که همه این تحریم ها باید برداشته شود و مسیر راستی آزمایی در مورد آنها صورت بگیرد و ایران با گروه 1+4 در ارتباط با این موضوع گفت‌وگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه گروه 1+4 از ما خواسته چگونگی توقف اقدامات جبرانی مان را اعلام کنیم گفت: یک هیات فنی و حقوقی در این مذاکرات همراه آقای عراقچی حضور دارند تا در مورد مسائل فنی در نشست فردا رایزنی و گفت‌وگو شود. همانطور که پیش از این بارها گفته ایم مسیر روشن است. تحریم های آمریکا باید برداشته شود. در مورد آن راستی آزمایی شود و بعد از آن نیز ایران اقدامات خود را انجام می دهد.

وی در همین چارچوب تاکید کرد: به تعبیر دیگر چند گام مطرح نیست. ما فقط یک گام داریم. آن یک گام هم شامل برداشته شدن همه تحریم ها از سوی آمریکاست و ما نیز در مقابل اقداماتی را که باید انجام دهیم انجام خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بار دیگر در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در رسانه های کره ای مبنی بر اینکه نفتکش کره ای به زودی آزاد می شود گفت: دولت کره جنوبی درخواست های جدی از ما در این زمینه داشته است. از طرف دیگر با توجه به بررسی ها کاپیتان کشتی سو سابقه ای نداشته و همه بررسی ها در مسیر کمک به حل این موضوع بوده، ما پیشنهادات خودمان را با قوه قضائیه و مقام قضایی اعلام کرده ایم و مقام قضایی نیز تا به امروز با نظر مثبت به این موضوع پرداخته است و در نهایت باید منتظر تصمیم مقام قضایی باشیم. همانطور که پیش از این گفته ام وزارت خارجه توصیه های خودش را در این زمینه به قوه قضائیه اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می توان مطمئن بود که چین به تعهداتش در سند 25 ساله منعقد شده بین دو کشور عمل خواهد کرد گفت: ما در این نقشه راه تعهد یا قراردادی را نداریم بلکه همانطور که از اسم آن مشخص است یک نقشه راه است. از دل این نقشه راه می تواند قراردادهای زیادی خارج شود.

وی ادامه داد: نباید از دایره انصاف خارج شد. امروز چین تنها کشوری است که علی رغم تحریم های آمریکا از ما نفت می خرد و رسما آن را اعلام می کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور نماینده سازمان انرژی اتمی در نشست وین گفت: هیات جمهوری اسلامی ایران در نشست وین توسط آقای عراقچی رهبری می شود. اشخاص مختلفی در آن حضور دارند. در آن مسائل فنی و حقوقی مطرح می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه این که دستور کار کمیسیون مشترک برجام به نتیجه می رسد یا نه؟ خیلی به این موضوع بر می گردد که گروه 1+4 بتواند تعهدات آمریکا را یادآوری کند و آمریکا به تعهدات خود عمل کند، ادامه داد: برجام زنده است نه بخاطر اینکه طرف های مقابل اقدامات موثر انجام داده اند و به تعهدات خود عمل کرده اند بلکه بخاطر این است که ایران صبورانه و مسئولانه عمل کرده است و هزینه حفظ برجام تا به امروز بر عهده ایران بوده است.

وی ادامه داد: این پنجره تا ابد باز نیست، فردا نیز بسته نمی شود، آنچه که در جریان سفر مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران بین ایران و آژانس توافق سه ماهه‌ای صورت گرفت است و مقداری از زمان این توافق گذشته و مقدار دیگری مانده است و باید دید طرف های مقابل چگونه از این زمان باقیمانده استفاده می کند.

خطیب زاده همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی مورد اظهارات حسین امیر عبدالهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل مبنی که « برخی سفرای اروپایی به وزارت خارجه مراجعه کردند و خواستار امضای توافقنامه همکاری[نظیر سند ایران- چین] شدند »و جزییات این موضوع گفت : بهتر است در مورد این موضوع از خود ایشان سوال کنید.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست به ارائه گاه شماری از فعالیت های وزارت خارجه از 25 اسفند ماه 1399 تا 16 فروردین 1400 پرداخت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها