«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

داستان یک انتصاب پرحاشیه / سرپرست جدید تیم ملی فوتبال ایران کیست؟

شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال ایران در حکمی مجتبی خورشیدی را سرپرست تیم ملی فوتبال ایران کرد. این انتصاب عجیب سروصدای زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به پا کرده است، هرچند مجتبی خورشیدی معتقد است به درد این سمت می‌خورد و از تجربه 25ساله‌اش در فوتبال ایران می‌گوید.

داستان یک انتصاب پرحاشیه / سرپرست جدید تیم ملی فوتبال ایران کیست؟
کد خبر: 474987
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۷ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال ایران در حکمی مجتبی خورشیدی را سرپرست تیم ملی فوتبال ایران کرد. در حکم سرپرستی مجتبی خورشیدی آمده است: «نظر به تعهد و تجربیات ارزشمند جنابعالی و به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست تیم ملی فوتبال بزرگسالان منصوب می‌شوید. موفقیت و به‌روزی روزافزون‌تان را در انجام وظایف محوله از خداوند منان خواستارم.»

این انتصاب عجیب سروصدای زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به پا کرده است، هرچند مجتبی خورشیدی معتقد است به درد این سمت می‌خورد و از تجربه 25ساله‌اش در فوتبال ایران می‌گوید.

1

خورشیدی کیست؟

اما مجتبی خورشیدی کیست؟ سرپرست جدید تیم ملی فوتبال ایران در یک کلمه خلاصه می‌شود: «هیچکس». برای شناخت مجتبی خورشیدی باید تمام صفحات گوگل را ورق بزنید تا بتوانید اطلاعاتی دندان‌گیر از او پیدا کنید. سرپرست جدید تیم ملی فوتبال ایران یک مربی ناشناخته است که مهم‌ترین فعالیتش مربیگری در لیگ‌های یک و 2 فوتبال ایران بوده و حضورش در لیگ برتر هم در حد دستیاری مربیانی چون حمید درخشان و مهدی پاشازاده بوده است.

خودش درباره سابقه حضورش در فوتبال می‌گوید: «18 سال در باشگاه راه‌آهن به عنوان معاون ورزشی، معاون اجرایی و قائم‌مقام باشگاه حضور داشتم. یک سال هم در باشگاه استقلال در زمان مدیریت کاظم اولیایی معاون اجرایی باشگاه بودم. در برهه‌ای سرپرستی باشگاه راه‌آهن به من واگذار شد. دراین تیم مدیر فنی و مربی هم بودم. به همراه تیم امیدهای راه‌آهن قهرمان تهران شدم و در جام اتحادیه به عنوان نایب‌قهرمانی دست پیدا کردم. علاوه بر راه‌آهن در استقلال اهواز، استقلال تهران، آلومینیوم هرمزگان، پاس همدان، پارس جنوبی، شهرداری تبریز، نفت تهران و شهرداری بندرعباس مربی بودم و در تیم‌های پاس همدان و شهرداری همدان و این اواخر مدت کوتاهی در ماشین‌سازی سرمربیگری کردم.»

خورشیدی

مجتبی خورشیدی و ماشین‌سازی تبریز

مجتبی خورشیدی ابتدای نیم‌فصل دوم لیگ بیستم دستیار مهدی پاشازاده شد و به ماشین‌سازی تبریز آمد. تیمی که شرایط خوبی نداشت و در انتهای جدول لیگ برتر قرار گرفته بود. وضعیت این تیم تبریزی به قدری بد بود که پاشازاده عطای ماندن در تبریز را به لقایش بخشید و خیلی زود از این تیم جدا شد. با رفتن پاشازاده، سعید اخباری هدایت تیم را بر عهده گرفت، ولی وضعیت بد سبزهای تبریزی اخباری را هم به استعفا وا داشت تا مجتبی خورشیدی با حکم مدیرعامل این باشگاه جانشین او شود؛ اما در اتفاقی کم‌نظیر چند ساعت بعد از این انتصاب، خورشیدی از مربیگری تیم کنار گذاشته شد و فدراسیون فوتبال هم از این اتفاق بهترین بهره را برد و او را سرپرست تیم ملی فوتبال کرد.

این انتصاب واکنش یک عضو مهم هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال را برانگیخت؛ مهرداد سراجی مدیرعامل باشگاه سایپا و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال درباره این انتخاب گفته است: «در جریان این موضوع نبودم و از انتخاب آقای خورشیدی به‌ عنوان سرپرست تیم ملی بی‌اطلاع بودم، همچنین شناختی از او ندارم و در جریان این انتخاب قرار نداشتم.» این صحبت‌های سراجی نشان از نبود تعامل در فدراسیون دارد و این موضوع می‌تواند به ضرر فوتبال ایران تمام شود.

1

انتقاد از فدراسیون عزیزی خادم

انتصاب‌ها در فدراسیون فوتبال این روزها سروصدای زیادی راه انداخته است. انتخاب محمود رضایی به عنوان مدیر رسانه‌ای تیم ملی اولین شوک را به فوتبال ایران وارد کرد. تنها فعالیت مهم رضایی در ورزش ساخت یک مستند است که آن هم هرگز پخش نشد. عزیزی خادم حالا با انتخاب خورشیدی یک ضربه دیگر نیز به تیم ملی فوتبال زده است. تیمی که این روزها بیشتر از هر چیز نیاز به آرامش دارد حالا درگیر حاشیه شده است، حاشیه‌ای که مسئول اول و آخر آن شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال است؛ فردی که عصاره فوتبال ایران او را انتخاب کرده و حالا با این انتصاب‌ها کمر به نابودی فوتبال ملی بسته است.

پاسخ خورشیدی به منتقدان

هنوز ساعتی از انتخاب خورشیدی به عنوان سرپرست تیم ملی نگذشته بود که انتقادها شروع شد. هرچند فدراسیون فوتبال و شخص عزیزی خادم تاکنون واکنشی به این انتقادها نشان نداده‌اند، اما مجتبی خورشیدی در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های ورزشی از خودش در برابر این انتقادها دفاع کرد. او درباره انتخابش به عنوان سرپرست تیم ملی فوتبال گفت: «دارای مدرک A مربیگری هستم و یک ماه دوره مربیگری نیز در برزیل سپری کرده‌ام. خب بهتر می‌توانم شرایط و خواسته‌‎های بازیکنان و مربیان تیم ملی را درک کنم چراکه خودم در جایگاه مربی بوده‌ام و همچنین در جایگاه بازیکن، و مشکلات و خواسته‌ها را درک می‌کنم. چون برنامه‌ریزی کرده‌ام می‌توانم به تیم ملی کمک کنم.»

خورشیدی ادامه می‌دهد: «25 سال در فوتبال هستم و زحمت کشیده‌ام و اگر قرار بود با رابطه به این سمت برگزیده می‌شدم خیلی زودتر از اینها باید پست می‌گرفتم. اصلاً و ابداً. اشتباه نکنید. من نمی‌گویم بهترین گزینه برای این سمت هستم. قطعاً افراد بهتر از من برای احراز این سمت وجود دارند، اما فدراسیون فوتبال بعد از بررسی سوابق و تحصیلات و تجربیات من، مرا به این سمت برگزیده است. فدراسیون فوتبال یک گروه مطالعاتی دارد که روی انتخاب‌ها حساس است و بعد از مطالعه تصمیم‌گیری می‌کند. من یک‌شبه وارد فوتبال نشده‌ام و کسی من را توصیه نکرده است و اگر کسی روی این نکته تاکید کند، در حق فدراسیون فوتبال جفا کرده است چون این واقعیت ندارد. من زبان هم بلد هستم و فکر نمی‌کنم انتخاب من جفا در حق تیم ملی باشد. هرچند کار در تیم ملی با هر پیشینه‌ای برای من افتخار است و همانند سرباز در خدمت تیم ملی خواهم بود.»

1

گرچه خورشیدی مبنای انتصاب خود به سرپرستی تیم ملی را شایسته‌سالاری می‌داند، اما شایعاتی در فضای مجازی پیچیده شده مبنی بر اینکه انتصاب او با تایید رمالان و جادوگران بوده است. البته برخی هم بر این باورند که همشهری بودن خورشیدی با رئیس جدید فدراسیون فوتبال دلیل اصلی این انتصاب بوده است.

دلیل انتصاب خورشیدی هرچه باشد باید گفت این انتصاب چندان به نفع تیم ملی نیست و این تیم را وارد حاشیه کرده است. بهتر است فدراسیون فوتبال و شخص عزیزی خادم به افکار عمومی پاسخگو باشند و دلیل این انتخاب را بازگو کنند. انتخابی که می‌توانست بهتر از اینها صورت بگیرد و افرادی با رزومه قوی‌تر را بر صندلی سرپرستی تیم ملی فوتبال بنشاند.

1

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها