«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

برای مقابله با تاثیر منفی خبرها بر روحیه خود چه کنیم؟

اخبار آگاهی‌بخش است؛ اما آیا لازم است در جریان تمام اخبار منفی قرار بگیریم؟ اگر این خبرها باعث ناراحتی و افسردگی ما می‌شود، بهتر است زمان کمتری را به دیدن یا شنیدن اخبار اختصاص دهیم و به سلامت روان و جسم خود اهمیت دهیم.

برای مقابله با تاثیر منفی خبرها بر روحیه خود چه کنیم؟
کد خبر: 475196
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ممکن است فرار از شنیدن خبرهای بد دشوار باشد. اخبار نقش مهمی در زندگی ما دارد و در این چند سال نیز حتی بیش از گذشته اهمیت یافته‌ است. شیوع ویروس کرونا باعث شد روزانه خبرهای مختلفی راجع به این همه‌گیری مخابره و سرتیترهای مرتبط به کووید-19 بدون وقفه منتشر شوند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، آگاهی یافتن از خبرها امر مهمی است، اما در معرض مداوم خبرهای منفی بودن سلامت روان انسان را به خطر می‌اندازد. سازمان بهداشت جهانی دریافته که پوشش خبری درباره ویروس می‌تواند ناراحتی و اضطراب را افزایش دهد. در پژوهشی که به تازگی انجام گرفت مشخص شد گزارش‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی مخابره شده بر وحشت مردم دامن زده است. اگر احساس می‌کنید که دیدن و شنیدن خبرها تاثیرات بدی بر روحیه شما گذاشته، وقت آن است که برای حفظ سلامت خود اقداماتی را انجام دهید:

1- وقت خود را تنظیم کنید

اخبار

وقت خود را برای گوش دادن به خبرها به گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید آگاهانه زمانی را برای دوری از خبرها اختصاص دهید. ممکن است تاثیر این خبرها بر روحیه شما الگوی منظمی داشته باشد؛ مثلاً اگر قبل از خواب یا هنگامی که خسته‌اید این خبرها را بخوانید تاثیر منفی بیشتری بر شما خواهد گذاشت. اگر این‌طور است، می‌بایست تنها بعضی ساعات روز اخبار را دنبال کنید یا زمان اختصاص به اخبار را کاهش دهید.

ممکن است بعضی از منابع خبری از سبک‌هایی استفاده کنند که شما را ناراحت یا به سوی افسردگی تحریک کند یا در مواردی مغرضانه و بحث‌برانگیز باشد. اگر چنین است سعی کنید منابع خبری مثبتی را که اطلاعات مفیدی به شما می‌دهد انتخاب کنید؛ مثلاً سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد کرد در جریان همه‌گیری دسترسی وب‌سایت‌هایی که هدف‌شان ارائه حکمی بر اساس وضعیت مقطعی میزان شیوع ویروس بود محدود شود.

2- بر احساسات خود مسلط شوید

هرگز خودتان را به دلیل داشتن احساسات منفی سرزنش نکنید. مهم است بدانید که حق دارید این احساسات را در زندگی تجربه کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا بر احساسات خود مسلط شوید و توانایی بیشتری برای تلاش در جهت ایجاد حس خوب داشته باشید.

3- مراقب سلامت‌تان باشید

ورزش

سرمایه‌گذاری بر سلامت بدن می‌تواند راه خوبی برای مقابله با شرایط استرس‌زا باشد. همان‌طور که می‌دانید «عقل سالم در بدن سالم» است. سعی کنید غذاهای سالم بخورید، مرتب ورزش کنید و خوب بخوابید. همچنین با انجام تمرین‌های آگاهی ذهن، ایجاد تعادل بین زندگی و کار و نیز ارتباط با دوستان و خانواده سلامت روان خود را تقویت کنید.

4- روی نکات مثبت تمرکز کنید

اگر تحت تاثیر اخبار منفی قرار دارید، سعی کنید منابع خبری مثبت را انتخاب کنید و روی آنها تمرکز کنید؛ مثلاً در طول این همه‌گیری سازمان بهداشت جهانی توصیه کرد مردم بیشتر داستان کسانی را بخوانند که بهبود یافته‌اند.

5- افکار مثبت را جانشین تکنیک‌های مقابله‌ای ناسالم کنید

اخبار

منابع مختلفی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند تا رفتارهای مثبت را شناسایی و آنها را جایگزین تکنیک‌های ناسالم مثل اختلال غذا خوردن و آسیب زدن کنند.

6- به دنبال حامی باشید

با افراد متخصصی که در حوزه سلامت روان فعالیت دارند در تماس باشید. شناخت ارزش حمایت اجتماعی گامی محکم در جهت افزایش سلامت روان است. بدانید که شما تنها نیستید پس برای کمک گرفتن با یک مشاور تماس بگیرید.

ما سال‌‌های سختی را گذرانده و در بحرانی جهانی بوده‌ایم؛ طبیعی است که گاهی نگرانی، دلهره و اضطراب به سراغ شما بیاید، اما باید در جهت مراقبت از سلامت خود گام بردارید و تاثیرات منفی را جدی بگیرید. همه روش‌ها پاسخگوی همه انسان‌ها نیستند پس بهتر است با کمک گرفتن از مشاور متخصص راه‌حلی پیدا کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها