مشکلات تدریس معلمان خرید خدماتی در مناطق محروم بدون دستمزد و بیمه

«من یک معلم هستم که با وجود کار و تلاش، یک چهارم همکارانم دستمزد می گیرم آن هم بدون بیمه». این روایت یکی از معلمان «خرید خدمات» است که در مدارس دولتی در مناطق محروم مشغول تدریس است.

مشکلات تدریس معلمان خرید خدماتی در مناطق محروم بدون دستمزد و بیمه
کد خبر: 475220
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ۰۸:۴۶:۳۹

اعتمادآنلاین| هر از چندگاهی یک گروه از معلمان غیررسمی در جست و جوی حق و حقوق خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع می‌کنند؛ معلمانی که سال هاست به کمک آنها کلاس‌های درس اداره می‌شود اما وضعیت حقوق و بیمه آنها از استاندارد فرسنگ‌ها فاصله دارد!

به گزارش مهر، نابسامانی ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش، سبب شده در چند سال اخیر انواعی از استخدام معلمان را داشته باشیم که کار همه آنها تدریس برای دانش آموزان است اما در عناوین مختلف، وضعیت حقوق و بیمه آنها از هم متفاوت می‌شود.

معلمان خرید خدمات آموزشی، حق التدریس، معلمان برون سپار هنرستان‌ها، معلمان نهضت سوادآموزی و … تنها بخشی از انواع مختلف استخدام معلمانی است که در اوضاع گلایه مداوم از حقوق و دستمزد خود در حال اداره کلاس‌های درس هستند و آموزش و پرورش به دلیل رهایی از بار استخدام معلمان در کنار کمبود نیروی انسانی به سمت این سبک از جذب نیرو روی آورده است.

این در حالی است که قرار است همه معلمان در کلاس‌های درس تلاش یکسانی کنند و در آموزش و پرورش تعریف واحدی از شرح درس و شرح وظایف معلمی وجود دارد اما وضعیت حقوق و بیمه بسیاری از معلمان به میزان دستمزد مصوب وزارت کار هم نمی‌رسد.

اکنون معلمان خرید خدماتی با قراردادهایی سلیقه‌ای که حداقل حقوق وزارت کار نیز به آنها تعلق نمی‌گیرد مشغول تدریس به دانش آموزان هستند؛ دستمزد این معلمان در برخی از موارد کمتر از یک میلیون یا نهایت یک میلیون و 500 هزار تومان است!

عدم بیمه و دستمزد مناسب برای خرید خدماتی‌ها

فاطمه حسینی یکی از معلمانی است که نام خرید خدماتی و مشکلات همراه با آن را به دوش می‌کشد و با سابقه هفت سال تدریس در مدارس دولتی در مناطق محروم مشهد را دارد. وی از مشکلات بر سر راه خود و همکارانش به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه هشت سال پیش که نیروهای آموزش و پرورش کم بود خرید خدمات به عنوان یک ردیف شغلی به آموزش و پرورش اضافه شد و در برنامه استخدامی تعریف شد که به عنوان یک بسته شغلی جدید این افراد به صورت استخدام رسمی فعالیت کنند.

این معلم باسابقه ادامه داد: به دلیل اینکه بسیاری از همکاران رشته تحصیلی مرتبط با شغل خود را نداشتند استخدام معلمانی که با عنوان خرید خدمات فعالیت می‌کردند با مشکل روبه رو شد.

معلمانی که با عنوان خرید خدمات در مدارس دولتی مشغول به کار هستند مانند یک معلم استخدام رسمی کار می‌کنند اما بدون حقوق و مزایای یکسان؛ برای مثال بنده در یک مدرسه دولتی با 40 دانش آموز مشغول تدریس هستم در حالی که میزان دستمزد دریافتی ام یک چهارم همکارانی است که استخدام شده اند

وی بیان کرد: معلمانی که با عنوان خرید خدمات در مدارس دولتی مشغول به کار هستند مانند یک معلم استخدام رسمی کار می‌کنند اما بدون حقوق و مزایای یکسان؛ برای مثال بنده در یک مدرسه دولتی با 40 دانش آموز مشغول تدریس هستم در حالی که میزان دستمزد دریافتی ام یک چهارم همکارانی است که استخدام شده اند.

حسینی با اشاره به عدم بیمه معلمان خرید خدماتی عنوان کرد: در حال حاضر مدارس دولتی از طریق آموزش و پرورش به افرادی با عنوان مؤسس که چندین مدرسه غیرانتفاعی را مدیریت می‌کنند واگذار می‌شود که متأسفانه افرادی بسیار ناکارآمد هستند این افراد در برخورد با معلمان خرید خدمات بسیار سلیقه‌ای عمل می‌کنند و هرکدام با هر مبلغ و دستمزدی متفاوت اقدام به جذب نیروها می‌کنند در حال حاضر اکثر معلمان خرید خدمات 30 درصد از مبلغ بیمه را واریز می‌کنند تا بتوانند از بیمه بهره مند باشند در غیر این صورت خبری از بیمه معلمان مشغول به کار نیست.

این معلم با اشاره به مشکلات دانش آموزان مناطق محروم تصریح کرد: مدرسه ما 1320 دانش آموز در دو شیفت چرخشی دارد دانش آموزان ما به دلیل منطقه نامناسبی که در آن سکونت دارند با مشکلاتی خانوادگی اعم از طلاق، اعتیاد، زندان و فقر دست و پنجه نرم می‌کنند در چنین وضعیتی معلمان وظیفه دارند علاوه بر تدریس به مشکلات خانوادگی دانش آموزان هم بپردازند.

وی اظهار کرد: سیاری از معلمان خرید خدمات با انگیزه‌های بسیار بالا علاوه بر تدریس به بررسی مشکلات خانوادگی دانش آموزان می‌پردازند و کلاس‌ها به خوبی و با حضور دانش آموزان تا قبل از شیوع کرونا انجام می‌شد اما بعد از شیوع کرونا کار کمی سخت‌تر شد چراکه بیشتر دانش آموزان به دلیل مشکلات اقتصادی از امکانات رفاهی برخوردار نیستند و ما مجبوریم در ساعات مشخصی تعداد کمی از دانش آموزان را برای تدریس پذیرا باشیم.

حقوق و مزایای متفاوت خرید خدماتی‌ها با رسمی‌ها

حسینی تصریح کرد: بحث واگذاری مدارس دولتی تحت عنوان مدارس حمایتی به مؤسس ها بزرگترین مشکل معلمان خرید خدمات است چراکه همانطور گفته شد مؤسسان بسیار سلیقه‌ای اقدام به عقد قرارداد می‌کنند برای مثال در سال 98 من و تعدادی از همکارانم از شهریورماه شروع به کار کردیم اما قرارداد ما یک ماه بعد بسته شد و هیچ گونه پرداختی بابت شهریورماه تا به امروز نداشتیم.

این معلم بیان کرد: با اعتراضات گسترده معلمان خرید خدماتی بودجه و ردیف شغلی برای خرید خدماتی‌ها تعریف شده است اما دستمزد ما طبق شیوه نامه‌ای که اصلاً قانونی نبوده پرداخت می‌شود و علی رغم اینکه سالانه سرانه دانش آموزی به مؤسس ها داده می‌شود که مبالغ بسیار بالایی هم هست همچنان دریافتی معلمان خرید خدمات بسیار اندک است؛ تصور کنید من و همکارانم با تلاش و انگیزه بالا مشغول به تدریس هستیم که درحالی که دستمزدمان یک چهارم همکاران رسمی است واگر سهمیه بیمه را پرداخت نکنیم از بیمه هم بهره مند نیستیم.

وی در آخر بیان کرد: ما در مدارس دولتی با بچه‌هایی که از آسیب‌های اجتماعی، فقر اقتصادی و فرهنگی بسیار زیادی برخوردارند با حقوق و مزایایی بسیار ناچیز فعالیت می‌کنیم و دولت هیچ نظارتی بر نحوه برخورد و پرداخت دستمزد از سوی مؤسسان به معلمان خرید خدماتی ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها