کووید-19 خطر افسردگی و زوال عقل را افزایش می دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که بیماری کووید-19 می تواند خطر افسردگی و زوال عقل را افزایش دهد.

کووید-19 خطر افسردگی و زوال عقل را افزایش می دهد
کد خبر: 475251
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ۱۰:۰۹:۳۸

اعتمادآنلاین| متخصصان انگلیسی در بررسی های اخیر خود دریافتند افرادی که در شش ماه گذشته به بیماری کووید-19 مبتلا شده بودند بیشتر در معرض افسردگی، زوال عقل، روان پریشی و سکته مغزی قرار داشتند.

به گزارش ایسنا، همچنین یک سوم از افرادی با سابقه ابتلا به این بیماری، دچار مشکلات روانی یا عصبی شده یا علائم بیماری در آنان عود کرده است.

به گفته محققان، افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید-19 روانه بیمارستان یا بخش مراقبت ویژه شده اند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

پزشکان تاکید کردند: ارتباط بین خطر ابتلا به بیماری کووید-19 و بروز علائم افسردگی و زوال عقلی می تواند ناشی از تاثیر استرس و تاثیر غیرمستقیم این بیماری بر مغز باشد.

متخصصان انگلیسی به بررسی سوابق پزشکی الکترونیکی بیش از 500 هزار بیمار در ایالات متحده پرداخته و احتمال ابتلای آنان به یکی از 14 بیماری عصبی و روانی را مورد مطالعه قرار دادند.

خونریزی مغزی، سکته مغزی، پارکینسون، سندروم گیلن باره، زوال عقل، روان پریشی، اختلال روانی، اختلال اضطراب از جمله این اختلالات عصبی بودند.

آنها توضیح دادند که اضطراب و اختلالات خلقی شایعترین عارضه تشخیص داده شده در بین مبتلایان به کووید-19 است و احتمالا به دلیل استرس ناشی از تجربه بیماری بسیار شدید یا بستری شدن در بیمارستان رخ می دهد.

همچنین بیماریهایی همچون سکته مغزی و زوال عقل بیشتر ناشی از تاثیرات بیولوژیکی ویروس یا به طور کلی واکنش بدن به بیماری است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، همچنین به گفته محققان، بیماری کووید-19 با احتمال خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و سندروم گیلن باره ارتباطی ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها