خشم عربستان از آمریکا بخاطر رد درخواستش برای مشارکت در مذاکرات هسته‌ای

مخالفان رژیم سعودی فاش کردند که بی‌توجهی مقامات آمریکایی به درخواست‌های عربستان برای مشارکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران، خشم دربار این رژیم را بر افروخته است.

خشم عربستان از آمریکا بخاطر رد درخواستش برای مشارکت در مذاکرات هسته‌ای
کد خبر: 475325
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ۱۲:۴۷:۱۷

اعتمادآنلاین| پایگاه «حرکه الحریه و التغییر» (جنبش آزادی و تغییر) وابسته به مخالفان نظام پادشاهی عربستان امروز (چهارشنبه) در گزارشی نوشت که بی‌اعتنایی دولت «جو بایدن» به درخواست سعودیها برای مشارکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران موجی از خشم را در دربار سلطنتی این کشور بوجود آورده است.

به گزارش ایرنا، این پایگاه اطلاع رسانی به نقل از یک منبع آگاه در دربار سلطنتی سعودی افزود: مقامات رژیم آل سعود با حالت خشم با دولت آمریکا تماس تلفنی برقرار کردند که دولت بایدن به آن توجهی نکرد و آن را موضوعی بین‌المللی دانست که هیچ ارتباطی با عربستان ندارد.

به گفته وی که خواستار عدم افشای نامش شده بود، در این تماس تلفنی تاکید کرد که مقامات دولت بایدن بر تعهد آمریکا در حمایت از عربستان و حفظ امنیت آن به همتایان خود در ریاض اطمینان خاطر دادند.

این منابع اضافه کرد که حالت خشم، دربار سلطنتی رژیم سعودی را بر آن داشت تا برای تماس‌های تلفنی با شخصیت‌های صهیونیستی جهت فشار بر دولت بایدن تلاش کند.

به نوشته این پایگاه اطلاع رسانی، تلاش‌های ریاض برای برقراری تماس با شخصیت‌های رژیم صهیونیستی در حالی انجام شد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در آستانه گفت وگوهای ایران و گروه 1 + 4 (شامل انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) که از دیروز در ژنو برای بحث در مورد راه‌های فعال کردن توافق هسته‌ای ایران آغاز شد، تهران را تهدید کرد که در صورت به خطر انداختن اسرائیل با خطر جدی روبرو خواهد شد.

نتانیاهو یکی از مخالفان اصلی توافق هسته‌ای است، زیرا رژیم اسرائیل ادعا می‌کند که این توافق باعث می‌شود ایران در آینده به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود.

پایگاه «حرکه الحریه و التغییر» وابسته به مخالفان نظام پادشاهی عربستان سعودی اضافه کرد: در همین حال «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به درخواست ریاض برای شرکت در مذاکرات ایران و کشورهای 1 + 4 در خصوص توافق هسته‌ای پاسخ داد و افزود: ما از اینکه ریاض در انجام گفت وگو با کشورهای منطقه بدون قدرت‌های خارجی ناتوان است، تأسف می‌خوریم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: نگاه ریاض همچنان به پایتخت‌های کشورهای خارج از منطقه است و موضع عربستان درباره توافق هسته‌ای شناخته شده است و اینکه نقشی مخل در مذاکرات (2015) داشت.

وی افزود: توافق هسته‌ای، یک توافق بسته شده است و ما به عربستان توصیه می‌کنیم که به گفت وگوی منطقه‌ای بازگردد و در آن زمان دست ما به سوی ریاض دراز خواهد شد.

خطیب زاده ادامه داد: موضع عربستان در قبال توافق هسته‌ای روشن و غیر سازنده است و ما از مقامات ریاض می‌خواهیم از آن (موضع خود) فاصله بگیرند.

در ادامه این گزارش آمده است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا که با نتانیاهو هم نظر بود، در سال 2018 از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد.

در همین حال وزارت امور خارجه دولت جدید آمریکا گفت که واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای درباره اقداماتی که ایران باید انجام دهد، بحث خواهد کرد.

با این حال دیگر امضا کنندگان برجام (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) تاکید کردند که این بهترین روش برای جلوگیری از ایران هسته‌ای است، حتی اگر تهران به طور فزاینده‌ای از اجرای شروط آن (مفاد آن) دست بکشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها