«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

جالب‌ترین آیین‌های ماه مبارک رمضان در آفریقا چیست؟

هرچند تمام ملل مسلمان جهان در فاصله زمانی کوتاهی با یکدیگر مراسم ماه مبارک رمضان و در رأس آن روزه‌داری را برگزار می‌کنند، اما هر یک از کشورها و ملل مسلمان آداب و آیین‌های خاص خود را دارند که نشأت‌گرفته از فرهنگ آنهاست.

جالب‌ترین آیین‌های ماه مبارک رمضان در آفریقا چیست؟
کد خبر: 475444
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هرچند تمام ملل مسلمان جهان در فاصله زمانی کوتاهی با یکدیگر مراسم ماه مبارک رمضان و در رأس آن روزه‌داری را برگزار می‌کنند، اما هر یک از کشورها و ملل مسلمان آداب و آیین‌های خاص خود را دارند که نشأت‌گرفته از فرهنگ آنهاست.

به گزارش اعتمادآنلاین، یک رسانه عربی برخی از آیین‌های شماری از ملل و کشورهای آفریقایی را برشمرده که دانستن برخی از آنها خالی از لطف نیست:

جزایر قناری: مسلمانان جزایر قناری شب اول ماه مبارک رمضان مشعل به دست به سوی سواحل می‌روند و با کوبیدن بر طبل فرا رسیدن این ماه را تا سحر جشن می‌گیرند.

آفریقای جنوبی: آیین‌های مربوط به افطار هر یک از نژادهای ساکن آفریقای جنوبی با دیگری تفاوت دارد؛ هندی‌تبارها از ادویه‌های تند در تهیه غذا استفاده می‌کنند و نوشیدنی‌های مربوط به هند به ویژه آب انبه را در سفره افطار آنها می‌توان یافت. این در حالی است که مالزی‌تبارها یا اندونزی‌تبارها نیز آداب خاص خود را در این ماه دارند.

نیجریه: مسلمانان نیجریه در آستانه ماه مبارک رمضان خانه‌تکانی می‌کنند. از سویی قبایل جربا، آلامالا و آلایباما هم مراسم دسته‌جمعی برگزار می‌کنند. علاوه بر این در طول ماه گروه‌هایی مامور بیدار کردن مردم برای خوردن سحری می‌شوند، وعده سحری هم معمولاً ماست، سس برنج و کاچی است.

تانزانیا: در این کشور مسلمانان از اواسط ماه شعبان خود را برای ماه رمضان آماده می‌کنند، خیابان‌ها و مراکز تجاری به ویژه مساجد آذین‌بندی و تمامی رستوران‌ها در طول روزهای ماه رمضان تعطیل می‌شوند.

کامرون: مسلمانان کامرونی در طول ماه مبارک رمضان درِ خانه‌های خود را باز نگه می‌دارند تا هر فرد روزه‌داری به محض فرا رسیدن موعد افطار مهمان خانه‌شان شود.

سومالی: مسلمانان سومالی در آستانه ماه مبارک رمضان منازل خود را به رنگ سفید درمی‌آورند، کودکان نیز فانوس‌های دست‌ساز محلی خریداری می‌کنند.

نیجر: شاخص ماه مبارک رمضان در کشور نیجر فردی است که هنگام سحر مردم را از خواب بیدار می‌کند. در این کشور به او «میتاداموتانیه» می‌گویند. او با طبل خاصی این کار را انجام می‌دهد.

چاد: مسلمانان چاد غذای مخصوصی متشکل از آرد ذرت به همراه ادویه‌های مخصوص برای ماه مبارک رمضان طبخ می‌کنند.

غنا: مسلمانان غنا پیش از افطار با میوه‌های استوایی در مساجد جمع می‌شوند، خوراک آنها در ماه رمضان ماهی، برنج و سیب‌زمینی است.

اتیوپی: مسلمانان اتیوپی در ماه مبارک رمضان به خرید سجاده، تسبیح و لباس‌های عربی روی می‌آورند، همچنین مساجد نورپردازی و غبارروبی می‌شود و خوردن سمبوسه هم به شدت افزایش پیدا می‌کند.

کنیا: مسلمانان کنیا که اقلیت مذهبی این کشور را تشکیل می‌دهند در ماه رمضان جلسات ذکر و همخوانی دعا برگزار می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها