رکورد تازه رکود بورس/شاخص چقدر عقب نشست؟

بازار سهام معاملات آخرین روز هفته را نیز در مدار منفی به پایان رساند و حالا 4/ 4 درصد از آخرین رقم ثبت‌شده در پایان سال 99 عقب نشسته است. ارزش معاملات خرد سهام نیز در مسیر رکود باز هم رکورد شکست و درمجموع بورس و فرابورس به زحمت از 1600میلیارد تومان عبور کرد که کمترین میزان در 15 ماه اخیر بود.

رکورد تازه رکود بورس/شاخص چقدر عقب نشست؟
کد خبر: 475494
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۹ ۰۹:۴۶:۲۰

اعتمادآنلاین| دومین هفته کاری از سال جدید نیز سپری شد. بازار سهام اما کم‌رمق‌ترین روزهای معاملاتی طی یک و نیم سال گذشته را تجربه می‌کند. روز گذشته نیز افت قیمت سهام ادامه پیدا کرد و در حالی که 82 درصد از نمادهای فعال بورسی در صف‌های سنگین فروش گرفتار بودند که شاخص سهام افت حدود 9/ 0 درصدی را ثبت کرد تا 4/ 4 درصد از آخرین سطح ثبت شده در پایان سال 99 فاصله بگیرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، این آمار کاهشی اما تنها مربوط به قیمت‌ سهام و نماگرهای اصلی نبود. ارزش معاملات خرد سهام که روز یکشنبه یکی از رکودی‌ترین روزها طی 15 ماه اخیر را ثبت کرده بود، روز گذشته باز هم رکورد زد و در مجموع بورس و فرابورس به زحمت از 1600 میلیارد تومان عبور کرد که کمترین میزان از 21 دی 98 بود. اما در این روزها رنگ پرتفوی سهامداران کدام یک از صنایع بورسی سبز بود؟ حقیقی‌ها چه سهامی را به سبد خود افزودند؟

برندگان و بازندگان بورسی در سال جدید


طی دو هفته گذشته با وجود اینکه اغلب بنگاه‌های بورسی با افت قیمت مواجه شده و غالبا در صف‌های سنگین فروش گرفتار بودند، اما برخلاف تصورات عموم، صنایعی را شاهد بودیم که با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. در این راستا بررسی‌ها نشان می‌دهد از 38 گروه فعال بورسی، شاهد رشد شاخص صنعت 12 گروه بودیم. در این میان گروه منسوجات با تک‌نماد «نمرینو» در صدر دیگر صنایع ایستاد و رشد 7/ 18 درصدی را طی دو هفته کاری گذشته رقم زد. این تک سهم گروه منسوجات در اواخر سال گذشته به صف خرید رفت و اگر قادر به پرکردن حجم مبنا بود رشد قیمت بیشتری را ثبت می‌کرد. پس از آن با اختلاف گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی بود که رشد 1/ 5 درصدی را ثبت کرد. از دیگر گروه‌های مثبت بورس تهران در سال جدید می‌توان به صنایع ساخت محصولات فلزی، رایانه، خدمات فنی و مهندسی، استخراج سایر معادن، ماشین‌آلات و تجهیزات، زراعت، محصولات غذایی، مخابرات، قند و شکر و کاشی و سرامیک اشاره کرد که بین 3/ 0 تا 1/ 5 درصد رشد قیمت را تجربه کردند و عنوان گروه‌های برنده بورس در دو هفته اخیر را به خود اختصاص دادند.

پابرجا بودن ابهاماتی که عمدتا مربوط به تعیین سرنوشت مذاکرات برجامی می‌شود از عمده دلایلی است که سبب شده نگاه سرمایه‌گذاران به سمت گروه‌های غیردلاری معطوف شود. مذاکراتی که می‌تواند در روند دلار اثرگذار باشد و صاحبان سرمایه ترجیح می‌دهند تا زمانی که این وضعیت روشن نشده است از سهامداری در گروه‌های دلاری که عمدتا شامل صنایع بزرگ کامودیتی‌محور می‌شود، پرهیز کنند. در این راستا طی دو هفته کاری گذشته، بیشترین افت قیمت‌ها از آن گروه‌های صادرات‌محور شد. در این خصوص می‌توان به زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی اشاره کرد. این صنعت از ابتدای سال تا کنون با کاهش 6/ 8 درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شده و از این منظر در قعر جدول بازدهی قرار گرفته است. پس از آن پالایشی‌ها بودند که با افت 3/ 8 درصدی شاخص صنعت خود مواجه شدند. پتروشیمی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و 2/ 7 درصد از آخرین قیمت‌های ثبت شده در پایان سال 99 عقب نشستند. در مجموع در دو هفته گذشته 6 گروه از شاخص کل عقب ماندند و با کاهش قیمت بیشتری به استقبال سومین هفته کاری فروردین‌ماه می‌روند. از این رو صنایع فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، خرده‌فروشی، استخراج کانه‌های فلزی و بانکی‌ها در روزهای سپری شده از سال 1400 افتی بیشتر از شاخص کل را ثبت کردند.

حقیقی‌ها خریدی داشتند؟


9 روز کاری از سال 1400 سپری شد و جز روز ابتدایی که شاخص سهام جامه سبز به تن کرد در دیگر روزها شاهد افت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بودیم. سهامداران خرد اما در همه روزها نقش خود در مقام فروشنده را حفظ کردند و حالا 33 روز متوالی است که خالص فروش مثبتی را ثبت می‌کنند. در این میان نگاهی به عملکرد بازیگران سهام در سال جدید از جابه‌جایی سهامی به ارزش 2 هزار و 542 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی تنها در بورس تهران حکایت دارد. اما سهامداران حقیقی در تمامی گروه‌های 38گانه فروشنده نبودند و بودند صنایعی که با اقبال هر چند کم‌رنگ این دسته از بازیگران سهام همراه شدند. در این خصوص می‌توان به گروه خودرو و ساخت قطعات، مواد و محصولات دارویی، خدمات فنی و مهندسی و استخراج نفت و گاز اشاره کرد. خودرویی‌ها بیش از سایر گروه‌ها مورد توجه سهامداران حقیقی واقع شدند. شاید افزایش امید به بازگشت طرفین به برجام مهم‌ترین عاملی بود که خالص خرید این دسته از معامله‌گران را در گروه خودرو سبز کرد. به این ترتیب در دو هفته سپری شده از سال 1400 در مجموع سهامی به ارزش 32 میلیارد و 800 میلیون تومان از زیرمجموعه‌های خودرو و ساخت قطعات به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. سهام شرکت‌های دارویی‌ نیز که این روزها در حال ساخت واکسن کووید- 19 هستند، در 9 روز کاری گذشته با خالص خرید 6 میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شدند. در آن‌سوی بازار اما بیشترین خروج پول حقیقی از گروه‌های کامودیتی‌محور رقم خورد. به این ترتیب گروه محصولات شیمیایی شاهد خالص فروش 500 میلیارد و 500 میلیون تومانی سهامداران خرد بود. این رقم در زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی به 435 میلیارد و 840 میلیون تومان رسید.

بورس چهارشنبه از دریچه آمار


در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت حدود 9/ 0 درصدی همراه شد، از 337 نماد معامله شده، قیمت پایانی 18 سهم (5 درصد) مثبت بود و در مقابل 207 سهم (61 درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار هر چند 4 نماد (یک درصد) صف خریدی به ارزش 14 میلیارد تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش سنگین در 278 نماد بورسی (5/ 82 درصد) به ارزش 2484 میلیارد تومان بودیم. در فرابورس ایران نیز در روزی که آیفکس رشد 04/ 0 درصدی را ثبت کرد، 130 نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی 9 سهم (7 درصد) مثبت و 95 سهم (73 درصد) منفی بود. در این بازار 3 نماد (3/ 2 درصد) صف خریدی به ارزش 5/ 72 میلیارد تومان تشکیل دادند، اما 106 نماد (5/ 81 درصد) نیز با صف فروشی به ارزش یک هزار میلیارد تومان مواجه شدند. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد 110 نماد بود. در این میان 20 سهم (18درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد 69 سهم (63 درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز 17 نماد (5/ 15 درصد) صف خریدی به ارزش 8/ 58 میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به 82 نماد (5/ 74 درصد) با ارزشی بالغ بر 994 میلیارد تومان اختصاص یافت. در این روز خروج نقدینگی حقیقی از گردونه معاملات سهام تداوم یافت و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 384 میلیارد و 890 میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بودیم. این رقم در فرابورسی‌ها به 61 میلیارد و 680 میلیون تومان رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها