روابط مسکو با واشنگتن غرق در بحران/ لاوروف: ایالات متحده و هم‌پیمانانش شرکای قابل اعتمادی نیستند

وزیر امور خارجه روسیه گفت: سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه روسیه باعث انتقادهای بیشتر در درون آمریکا می‌شود.چنین رویکردی منتهی به بن‌بست و احمقانه است و هیچ‌گونه نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

روابط مسکو با واشنگتن غرق در بحران/ لاوروف: ایالات متحده و هم‌پیمانانش شرکای قابل اعتمادی نیستند
کد خبر: 475529
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۹ ۱۲:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: نه ایالات متحده و نه هم‌پیمانان این کشور، شرکای قابل اعتمادی نیستند و نمی‌توان در مسائل کلیدی به آن‌ها تکیه کرد.

به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاری روسی تاس، لاوروف در خصوص سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه روسیه تصریح کرد: این خط مشی باعث انتقادهای بیشتر در درون آمریکا می‌شود....چنین رویکردی منتهی به بن‌بست و احمقانه است و هیچ‌گونه نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

این دیپلمات ارشد روس سپس با اشاره به این موارد نتیجه‌گیری کرد: «این گونه اقدامات آمریکا تنها یادآور این مطلب است که نه ایالات متحده و نه همپیمانان این کشور، شرکای قابل اعتمادی نیستند و نمی‌توان در مسائل کلیدی به آن‌ها تکیه کرد».

وزیر خارجه روسیه همچنین به برخی اخبار درباره مخالفت ایالات متحده با بازگشت به پیمان آسمان‌های باز واکنش نشان داد و گفت: مسکو هنوز بیانیه‌ای رسمی از آمریکا در خصوص موضع این کشور نسبت به پیمان «آسمان های باز» دریافت نکرده‌است.

روز گذشته (چهارشنبه)، برخی رسانه‌های خبری گزارش کردند که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به متحدان خود مخالفتش با بازگشت به پیمان آسمان‌های باز را اعلام کرده‌است.

لاوروف در این خصوص گفت: «روسیه اطلاع دارد که آمریکا پس از اعلام خروج از پیمان آسمان های باز به صورت پنهانی متحدان خود را به انتقال اطلاعات پروازها به آن‌ها ترغیب کرده است».

وزیر خارجه روسیه همچنین در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر تصمیم واشنگتن برای اخراج تعدادی از دیپلمات‌های روس گفت: «مسکو پاسخ هرگونه اقدام غیردوستانه آمریکا را خواهد داد».

وبگاه بلومبرگ به نقل از «سه منبع مطلع» گزارش داد، دولت ایالات متحده بررسی اطلاعاتی ادعای دخالت روسیه در انتخابات و انجام حملات سایبری موسوم به آمریکا در پرونده ادعایی «سولار ویندز» را به اتمام رسانده و احتمالا به زودی اقدامات تلافی جویانه خود را اعلام می‌کند.

به گفته این منابع آگاه آمریکایی، اقدامات احتمالی می‌تواند شامل اعمال تحریم‌ها و اخراج ماموران اطلاعاتی روسیه در آمریکا که با پوشش دیپلماتیک مشغول به کار هستند، باشد.

مقام‌های روسیه بارها اتهام‌زنی‌های آمریکایی‌ها درباره دخالت ادعایی مسکو در انتخابات آمریکا و حملات سایبری به این کشور را رد کرده‌اند.

در واپسین روزهای 1399 اظهارات تند جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا علیه روسیه و «قاتل» خواندن رئیس‌جمهور این کشور باعث شد مسکو «آناتولی آنتونوف» سفیر خود را از واشنگتن فرابخواند و او همچنان به آمریکا برنگشته است.

سفیر روسیه در آمریکا اخیرا بعد از بازگشت به کشورش گفته‌بود که روابط مسکو با واشنگتن در عمیق‌ترین بحران خود غرق شده‌است.

وزیر خارجه روسیه روز گذشته (چهارشنبه) وارد قزاقستان شد و با وزیر خارجه این کشور در خصوص طیفی از موضوعات از جمله تعامل در اتحادیه‌های منطقه و در درجه اول اتحادیه اقتصادی اورآسیا، سازمان پیمان امنیت جمعی و جامعه همسود گفت‌وگو کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها