حسین ساوه شمشکی:

اسکی تا زمانی که برخی افراد در سیستم هستند پیشرفت نمی‌کند

ملی‌پوش سابق اسکی مدعی شد یکی از دلایل عملکرد ضعیف ورزشکاران ایران در مسابقات قهرمانی جهان ایتالیا نحوه تصمیم‌گیری افراد باقی مانده از فدراسیون قبلی است و تا زمانی که آنها در سیستم هستند اسکی پیشرفت نمی‌کند.

اسکی تا زمانی که برخی افراد در سیستم هستند پیشرفت نمی‌کند
کد خبر: 475593
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ۰۸:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین ساوه شمشکی یکی از اسکی‌بازان باتجربه ایران است که پس از دو سال دوری از مسابقات به دلیل اختلاف با رئیس سابق فدراسیون، بار دیگر در لیگ شرکت کرد و عملکرد قابل قبولی داشت. او در سه روز از مرحله سوم لیگ در جایگاه نخست قرار گرفت و در دو مرحله قبل نیز بین سه نفر برتر بود.

حسین ساوه شمشکی در مورد حضور در لیگ اسکی و عملکرد خود به ایسنا گفت: برنامه جدی برای بازگشت نداشتم چون سیستم نمی‌خواست که باشم اما با تغییر ریاست فدراسیون احساس کردم شاید بتوان مثل گذشته تمرین و در مسابقات شرکت کنم تا اسکی را با خاطره‌ای خوش به پایان برسانم. بعد از یک دوری دو ساله در مسابقات شرکت کردم و تقریبا از نظر ذهنی آماده نبودم اما هر چه گذشت به شرایط قبل برگشتم و در دور دوم و سوم نتیجه خوبی گرفتم. خوشبختانه در سه روز آخر مرحله سوم خیلی راحت مسابقه دادم و حتی بهتر از قبل شده بودم.

او با بیان اینکه مسابقات لیگ ایران امتیاز جهانی بالایی ندارد، ادامه داد: برخی از اسکی‌بازانی که امتیاز جهانی خوبی داشتند به دلایل مختلف در این مسابقات شرکت نکرده بودند و ورزشکار خارجی خوبی هم حضور نداشت، در نتیجه امتیاز جهانی بالا نبود.

افراد باقی‌مانده از فدراسیون قبلی دنبال حذف افراد هستند

ساوه شمشکی در پاسخ به این سوال که برنامه‌ای برای کسب امتیاز حضور در المپیک دارد؟ بیان کرد: باید ببینیم برنامه فدراسیون برای المپیک به چه شکل است. امیدوارم با آمدن رئیس جدید، برنامه جدیدی ارائه شود و سیستمی که برای المپیک در نظر گرفته می‌شود با افراد حرفه‌ای پیش برود تا اسکی به روند رو به رشد خود برگردد. این رشته در دو سال گذشته متضرر شد اما باید افراد شایسته‌ای در کمیته‌های مختلف قرار بگیرند چون عملکرد ورزشکار نتیجه هماهنگی یک مجموعه است. البته گویا آقای نظریان می‌خواهد کارش را با تحقیق و بررسی انجام بدهد. اگر اینگونه باشد و آدرس‌های درستی به او بدهند، بعید می‌دانم با برخی از افراد سابق کار کند.

این اسکی‌باز با اشاره به مسابقات قهرمانی جهان ایتالیا به لزوم ارائه برنامه‌ای دقیق برای المپیک اشاره کرد و گفت: بیشترین ضربه‌ای که تیم ایران در قهرمانی جهان ایتالیا خورد کمبود مسابقه بود، چون زمانی که ورزشکار بدون مسابقه راهی رویدادی به این بزرگی می‌شود، آمادگی ذهنی ندارد. از طرف دیگر شرایط برف ایران و قهرمانی جهانی متفاوت است. اگر نفرات اعزامی ایران آمادگی داشتند، کمتر آسیب می‌دیدند و نتایج بهتری هم کسب می‌کردند اما نمی‌توان ورزشکار و کادر فنی را زیر سوال برد چون آنها کار خود را انجام داده‌اند و نتیجه‌شان بخاطر عملکرد افراد تصمیم گیرنده در سیستم بود. اگر برنامه ریزی بهتر داشتند، تیم ملی را چند روز زودتر اعزام می‌کردند تا حداقل با شرایط آشنا شوند اما تصمیم گیری‌ افراد باقی مانده از مجموعه گذشته جهت حذف یا جابجایی افراد بود. تا زمانی که این افراد در سیستم باشند آش و کاسه همان است.

او ادامه داد: باید تعداد مسابقه را بیشتر می‌کردند. هرچند ممکن است برف در اول فصل پودر و آخر فصل بهتر باشد اما دلیلی در کاهش تعداد مسابقات نیست، بنابراین باید تعداد را بالا می‌بردند تا ورزشکاران خود را محک بزنند و آماده‌تر شوند. ما در دربندسر برف ساز داریم که شرایط برف آن سفت‌تر است و می‌توانستند اوایل فصل و قبل از قهرمانی جهان در این پیست مسابقه برگزار کنند. در فصل آینده باید به این نکته توجه کنند تا امکان کسب امتیاز برای المپیک هم فراهم شود.

حذف نفرات برتر انگیزه جوانان را از بین می‌برد

ساوه شمشکی در واکنش به اینکه نفرات برتر اسکی همان ورزشکاران قبلی هستند و هنوز نفرات جدیدی به سطح آنها نرسیده‌اند، گفت: به این دلیل دوست داریم کنار برترین‌های جهان تمرین کنیم که ورزشکاران جدا از اطلاعاتی که از طریق مربی کسب می‌کنند، از ورزشکاران دیگر هم یاد بگیرند. به عنوان مثال لاینی که در دروازه برای تمرین و مسابقه انتخاب می‌کنند باید لاینی باشد که ورزشکار قوی‌تر در آن اسکی کرده است. وقتی نفرات برتر را حذف کنیم ناخودآگاه روی جوانان تاثیر می‌گذارد، چون آنها به باتجربه‌ها نگاه می‌کنند و باید با قوی تر از خود مسابقه بدهند.

او ادامه داد: خوشبختانه با برگشتن ما، جوان‌ترها هم انگیزه گرفتند و هرچند نتیجه خوبی از خود به جای نگذاشتند اما نشان دادند که پتانسیل لازم برای قوی شدن و رسیدن به ما را دارند که مستلزم رقابت با نفرات برتر از خود است. شاید من فقط دو سال دیگر مسابقه بدهم اما دوست دارم شرایط به گونه‌ای باشد که شکاف بین ما و بقیه از بین برود و جوان‌ترها جایگزینمان شوند.

چشم جامعه اسکی به رئیس جدید است

این ورزشکار در مورد برنامه خود در پایان فصل اسکی گفت: با یک استراحت کوتاه وارد فاز بدنسازی می‌شوم و اگر ویروس کرونا کنترل شود، شاید در یک اردوی برون مرزی شرکت کنم چون باید خودم را در شرایط خوبی نگه دارم. البته با توجه به اینکه در چند سال گذشته فدراسیون نخواست با من کار کند، برای اسکی و خرید تجهیزات هزینه‌های زیادی صرف کردم و برای تمرین در خارج از کشور هم باید یورویی هزینه کنم به همین دلیل یا باید اسپانسر پیدا شود یا فدراسیون کمک کند. امیدوارم فدراسیون برنامه دقیقی داشته باشد تا در المپیک حداقل نتیجه چهار سال قبل را تکرار کنیم.

ساوه شمشکی در پایان گفت: فصل اسکی تمام شد، همه آدرس‌ها داده شد و نتایج لازم هم به دست آمد، اکنون جامعه اسکی منتظر است که ببیند چه تصمیماتی در فدراسیون گرفته می‌شود، آیا قرار است همان مجموعه و سیستم سابق ادامه داشته باشد یا شاهد تغییرات خواهیم بود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها