کد خبر: 475653
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ۱۱:۳۱:۰۰
| |

آزمون کانون وکلا در اغما / آزمون کانون وکلا برای سومین بار لغو شد

سازمان سنجش بار دیگر آزمون وکلای 1399 را برای سومین بار با انتشار یک اطلاعیه درست در شب آزمون لغو کرد. بسیاری خوشحالند و عده زیادی هم سرشان را با دو دست گرفته و به عمر از دست رفته فکر می‌کنند.

آزمون کانون وکلا در اغما / آزمون کانون وکلا برای سومین بار لغو شد
کد خبر: 475653
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ۱۱:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سازمان سنجش بار دیگر آزمون وکلای 1399 را برای سومین بار با انتشار یک اطلاعیه درست در شب آزمون لغو کرد. تاکنون سابقه نداشته یک آزمون سراسری با 82 هزار شرکت کننده ناگهان لغو شود.


به گزارش خبرآنلاین بسیاری خوشحالند و عده زیادی هم سرشان را با دو دست گرفته و به عمر از دست رفته فکر می کنند، این حکایت داوطلبان ورود به عرصه وکالت در آزمون سال 99 است. آزمونی که تاکنون سه بار تعویق شده و احتمال می رود اصلا برای سال 99 برگزار نشود. احتمالی که برخی ناظران داده اند این است که کانون وکلا به دلایل مختلفی در حال بی اعتبار شدن نزد مردم و حتی داوطلبانی است که می خواهند به این حرفه وارد شوند ولی مسایلی مانند تعیین ظرفیت محدود و سوالات آزمونی که گفته می شود «اختلافی»، «مچ گیری» و «سلیقه ای» طراحی می شود به همراه اخباری درباره پرونده های کم و بیش از کارچاق کنی و فساد مالی عده ای از وکلا باعث شده تا هر روز از اعتبار این تشکل کاسته شود.

آخرین ضربه را امشب در ساعت 20 کانون وکلا خورده است، زمانی که سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد آزمون فردا صبح در بامداد روز بیستم فروردین 1400 برگزار نمی شود.

عده ای از داوطلبان خوشحال شدند که از بند گرفتار شدن به کرونای انگلیسی در سر جلسه رستند، برخی شاد شدند که می توانند فرصت داشته باشند تا دوباره درسهای پرحجم و پیچیده وکالت را مرور کنند و البته در این بین بسیاری هم زانوی غم بغل کرده اند که دوره بلاتکلیفی و پشت آزمون ماندن همچنان ادامه دارد.

در این بین، عده ای از داوطلبان آزمون وکالت که توانسته بودند در تابستان سال گذشته نمره قبولی و رسیدن به مرحله مصاحبه شفاهی در مرکز وکلای وابسته به قوه قضاییه را کسب کنند، تقریبا مطمئن شده اند برای ادامه اشتغال خود راهی به جز رفتن به مرکز وکلای قوه قضاییه ندارند.

پخش زنده ای که دلگرمی داد

دیشب در واپسین ساعات انتظار برای برگزاری آزمون کانون وکلا، رییس تشکل دیگر وکلا یعنی بهادری جهرمی، رییس مرکز وکلای دادگستری، در پخش لایو اینستاگرام خود نکات دلگرم کننده برای این دسته از داوطلبان داشت.

بهادری جهرمی ضمن تشریح روند برگزاری مرحله مصاحبه به دقت از پاسخگویی به سوالاتی که درباره ظرفیت امسال مرکز وکلا بود شانه خالی کرد ولی انطور که قبلا اعلام شده حدود 10 درصد از داوطلبان مرکز وکلا که توانستند حداقل نمره را برای مرحله بعدی کسب کنند به مصاحبه دعوت شده اند، حدود 8 هزار نفر.

با این حال احتمال آن که امسال مرکز وکلای دادگستری به حدود 8 هزار نفر پروانه وکالت بدهد بسیار بالاست و همزمان داوطلبان حضور در مرکز وکلا هم احتمال این که به رقابت در کانون وکلا بازگردند بسیار اندک است.

گام معلق اسکودا

اسکودا یا همان اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران درباره لغو آزمون وکالت در شب امتحان هیچ توضیحی تاکنون منتشر نکرده است. از زمانی که آزمون برای بار دوم در 20 اسفندماه سال گذشته تعویق شد، جعفر کوشا رییس اسکودا یک بار طی اطلاعیه ای قول داد آزمون برگزار می شود و پس از آن، فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش بود که در مقابل خبرنگاران تاکید می کرد این آزمون برگزار خواهد شد.

با تعویق آزمون تنها 10 ساعت پیش از برگزاری، این احتمال قوت می گیرد که به زودی مجلس طرحی که طی آن مرکز وکلای دادگستری با کانون وکلای دادگستری ادغام شود را در صحن علنی مطرح کرده و در نهایت، امکان دارد تا سال آینده دیگر تشکلی به نام اسکودا موجودیت نداشته باشد.

شاید این به مذاق عده ای از داوطلبان ورود به این حرفه خوشایند باشد که بالاخره اسکودا قربانی لجبازی خود و محدود کردن شرایط اعطای پروانه وکالت شده است ولی در واقع تشکیلاتی که قرار است به نام وکلا با انحلال کانونهای وکلا و ادغام آنها در مرکز وکلای دادگستری به وجود آید از لحاظ نظارت بخش دولتی (قوه قضاییه) ممکن است استقلال فعلی را نداشته باشد. از لحاظ وکلایی که علاقمند به پرونده های معمول خانوادگی و مالی هستند، این ادغام شاید چندان مهم نباشد ولی از دیدگاه وکلایی که خود را نمادی از جامعه مدنی و تشکلهای مستقل مردمنهاد می دانند وضعیت آینده احتمال چندان رضایتبخش نیست زیرا با نظارت مستقیم قوه قضاییه آزادی عمل در پذیرش پرونده های سیاسی، امنیتی، حقوق بشری و حتی پرونده های دارای حساسیت در افکار عمومی با چالش مواجه شود.

آزمون بعدی چه زمانی است؟

برای همه داوطلبان آزمون کانون وکلا شاید این پرسش مطرح نباشد که آزمون تعویق شده چه زمانی برگزار می شود زیرا همانطور که بیان شد بسیاری عطای گرفتن پروانه از کانون را به لقای آن می بخشند و به سمت «مرکز» می روند ولی بسیاری هم به دنبال ماندن در کورس رقابت با دیگر داوطلبان کانون وکلا هستند و می پرسند آزمون بعدی چه زمانی است؟

به نظر می رسد با توجه به شرایط کرونایی کشور، انتخابات و همچنین مسایل و حواشی سیاسی ای که بر لغو پیاپی آزمون کانون وکلا سایه انداخته است، بعید است این آزمون تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو برگزار شود یا اگر هم زمانی برای برگزاری آزمون اعلام شود، دیگر هیچ اعتباری برای برگزاری واقعی آن نمی توان قائل شد، ای بسا زمانی مانند انتهای اردیبهشت یا خردادماه برای این آزمون تعیین شود و دوباره در شب آزمون، یک برگ نامه از شخصی مانند « معاون امنیتی و انتظامی و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا» که مشخص نیست چه نام و نشانی دارد و آیا صلاحیت و اختیارات قانونی برای لغو آزمونی بزرگ در سطح کشور را دارد یا نه به مرکز برگزاری آزمون، واصل می شود و همه برنامه های داوطلبان را به هم می ریزد، به همین سادگی!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها