کد خبر: 475773
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۰۸:۰۱:۰۰
| |

حسن بهشتی‌پور؛ کارشناس مسائل بین‌الملل:

احتمال توافق در بُعد فنی میان ایران و آمریکا وجود دارد

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص ارزیابی خود از نشست وین گفت: اخبار منتشر شده نشان دهنده این است که پیشرفت صورت گرفته اما هنوز به توافق کامل نرسیده‌اند.

احتمال توافق در بُعد فنی میان ایران و آمریکا وجود دارد
کد خبر: 475773
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۰۸:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| «حسن بهشتی‌پور»، کارشناس مسائل بین الملل، در خصوص ارزیابی خود از نشست وین به خصوص در بعد فنی اظهار کرد: مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و اتحادیه اروپا از یک طرف و اتحادیه اروپا با آمریکا از طرف دیگر انجام می شود.

به گزارش برنا، نماینده اتحادیه اروپا سعی کرد بین انتقال دیدگاه های ایران با آمریکا واسطه شود. اخبار منتشر شده نشان دهنده این است که پیشرفت صورت گرفته اما هنوز به توافق کامل نرسیده اند.

او افزود: خواست ایران این است که همه تحریم ها لغو شده و راستی آزمایی انجام شود؛ آمریکایی ها مدعی هستند آمادگی دارند همه تحریم هایی که مرتبط با برجام هست را کنار بگذارند به شرط اینکه طرف ایرانی هم آن تعهداتی را که کاهش داده به وضعیت قبل از اردیبهشت 98 برگرداند.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: دو کمیته تشکیل دادند که یک کمیته مسائل هسته ای و یک کمیته تحریم ها و بحث چگونگی پایان دادن به تحریم ها دنبال می شود.

مذاکرات به جلسه آینده موکول شده است اما هر دو طرف می گویند، مذاکرات سازنده بوده و نشان دهنده این است امیدواری وجود دارد که حداقل تحریم هایی که آمریکا در چهارچوب برجام به حالت تعلیق درآورده، لغو شود که مهمترین آن بحث نفت و پتروشیمی است.

او در خصوص به تفاهم رسیدن طرفین در بعد فنی خاطرنشان کرد: امکان به توافق رسیدن در بعد فنی وجود دارد به شرط آنکه به سمت یکدیگر حرکت کنند. اینکه فکر کنیم هر چه ما می خواهیم تحقق پیدا کند و طرف مقابل همه خواسته های ما را قبول کند یا برعکس طرف مقابل فکر کند ایران همه خواسته های آنها را می پذیرد، مذاکره شکل نمی گیرد.

بهشتی پور تصریح کرد: در هر مذاکراتی هر دو طرف به سمت یکدیگر حرکت کرده و سعی می کنند حداکثر امتیاز را به دست بیاورند در عین حال متقاعد می شوند که باید امتیازاتی را بدهند.

نمی شود در مذاکرات یک طرف فقط امتیاز بدهد و یک طرف فقط امتیاز بگیرد بلکه دو طرف هستند که به خط میانه ای می رسند. اگر اراده وجود داشته باشد این کار شدنی است؛ هم به نفع ایران است که تحریم ها لغو شود هم به نفع طرف مقابل است که ادعا دارد نگران، توسعه توان هسته ای ایران است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها