علیزاده طباطبایی: کسانی که می گویند رییس جمهور اختیارات ندارد اشتباه می کنند

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: همه کسانی که می گویند رییس جمهور اختیارات ندارد اشتباه می کنند؛ زیرا بیشترین و بالاترین اختیارات، برنامه و بودجه است و بودجه دست رییس جمهور است.

علیزاده طباطبایی: کسانی که می گویند رییس جمهور اختیارات ندارد اشتباه می کنند
کد خبر: 475784
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۰۸:۲۳:۲۵

اعتمادآنلاین| سید محمود علیزاده طباطبایی درباره ویژگی های داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری به لحاظ حقوقی گفت: مهمترین ویژگی نامزدهای انتخابات علاوه بر تقوای شخصی، پاکدستی و کارآمدی است‌.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: کسی که می خواهد وارد این صحنه شود باید شانس رای آوری داشته باشد، مردم او را قبول داشته باشند، وجهه مردمی داشته و از او شناخت داشته باشند. در عرض دو ماه نمی شود انسانی را آورد و به مردم شناساند؛ مردمی که 15 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی دارند، خیلی راحت کسی را نمی پذیرند. ضمن اینکه باید توانمندی شخصی داشته باشد.

این وکیل دادگستری افزود: همه کسانی که می گویند رییس جمهور اختیارات ندارد اشتباه می کنند؛ زیرا بیشترین و بالاترین اختیارات، برنامه و بودجه است و بودجه دست رییس جمهور است. رییس جمهور با داشتن اختیار برنامه و بودجه اختیار همه چیز و همه قوا را دارد. نیروهای مسلح و قوه قضاییه و مجلس و ... بدون حمایت رییس جمهور نمی توانند کارشان را انجام دهند.

وی افزود: بنظرم اگر رییس جمهور سه خصوصیت اعم از محبوبیت عمومی، هماهنگی با رهبری و مدیریت و کارآمدی و پاکدستی را داشته باشد، بتواند مملکت را در این وضعیت بحرانی اداره کند.

علیزاده طباطبایی درباره اینکه حقوق شهروندی که کاندیداهای ریاست جمهوری باید نسبت به اجرای آن برنامه ریزی کنند، چیست؟ گفت: ما باید واقعیت ها را خوب درک کنیم. متاسفانه هنوز شورای نگهبان از ظرفیت قانون اساسی در این زمینه استفاده نکرده است.

وی درباره اینکه به لحاظ قانونی ضامن اجرای وعده‌های انتخاباتی داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری در صورت پیروزی چه چیز می تواند باشد؟ گفت: مملکت برنامه 5 ساله و بودجه سالانه دارد. داوطلبان حرفهایی که می زنند خیلی مبنای اساسی ندارد. رییس جمهور برنامه نمی دهد. برنامه را باید سازمان بودجه تهیه کند. خطوط کلی و سیاست‌های نظام هم توسط رهبری تعیین شده است. رییس جمهور باید برنامه‌ای که در مجلس تصویب شده و سازمان برنامه و بودجه تهیه کرده را اجرا کند؛ لذا اینکه رییس جمهور بیاید و همه چیز را بهم زند و از نو شروع کند، خیلی مبنای قانونی ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها